En samskapad värld – att kommunicera samskapat värde till kunden
(2009)Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Teknologibaserad självservice (TBSS) är en företeelse som länge funnits i form av bankomater och självservice på bensinmackar. På senare år har detta fenomen även växt sig allt starkare inom detaljhandeln. Syftet med denna uppsats är att utreda hur ett detaljhandelsföretag genom att kommunicera samskapande av värde, som en del av sin identitet, kan påverka hur teknologibaserad självservice emottas av kunden. Som undersökningsobjekt för detta syfte valde vi att studera företaget IKEA, då företagets koncept gör kunden delaktig i produktionsprocessen och de även tagit steget till att implementera teknologibaserad självservice i kassalinjen. Uppsatsen tar utgångspunkt i såväl ett företags- som ett kundperspektiv. Resultatet visar tydliga... (More)
- Teknologibaserad självservice (TBSS) är en företeelse som länge funnits i form av bankomater och självservice på bensinmackar. På senare år har detta fenomen även växt sig allt starkare inom detaljhandeln. Syftet med denna uppsats är att utreda hur ett detaljhandelsföretag genom att kommunicera samskapande av värde, som en del av sin identitet, kan påverka hur teknologibaserad självservice emottas av kunden. Som undersökningsobjekt för detta syfte valde vi att studera företaget IKEA, då företagets koncept gör kunden delaktig i produktionsprocessen och de även tagit steget till att implementera teknologibaserad självservice i kassalinjen. Uppsatsen tar utgångspunkt i såväl ett företags- som ett kundperspektiv. Resultatet visar tydliga samband mellan den uppfattning kunden har av samskapat värde som en del i företagets identitet och kundens mottaglighet med avseende på företagets TBSS – erbjudande. Detta tyder på att om ett företag på ett tydligt sätt kan kommunicera samskapat värde som en del i företagets identitet så har detta företag en möjlighet att förbättra kundens inställning till TBSS. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1436590
- author
- Bertilsson, Cecilia ; Johansson, Joel and Svensson, Angelika
- supervisor
- organization
- year
- 2009
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- teknologibaserad självservice (tbss), samskapat värde, ikea, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1436590
- date added to LUP
- 2009-06-12 00:00:00
- date last changed
- 2018-10-18 10:05:46
@misc{1436590, abstract = {{Teknologibaserad självservice (TBSS) är en företeelse som länge funnits i form av bankomater och självservice på bensinmackar. På senare år har detta fenomen även växt sig allt starkare inom detaljhandeln. Syftet med denna uppsats är att utreda hur ett detaljhandelsföretag genom att kommunicera samskapande av värde, som en del av sin identitet, kan påverka hur teknologibaserad självservice emottas av kunden. Som undersökningsobjekt för detta syfte valde vi att studera företaget IKEA, då företagets koncept gör kunden delaktig i produktionsprocessen och de även tagit steget till att implementera teknologibaserad självservice i kassalinjen. Uppsatsen tar utgångspunkt i såväl ett företags- som ett kundperspektiv. Resultatet visar tydliga samband mellan den uppfattning kunden har av samskapat värde som en del i företagets identitet och kundens mottaglighet med avseende på företagets TBSS – erbjudande. Detta tyder på att om ett företag på ett tydligt sätt kan kommunicera samskapat värde som en del i företagets identitet så har detta företag en möjlighet att förbättra kundens inställning till TBSS.}}, author = {{Bertilsson, Cecilia and Johansson, Joel and Svensson, Angelika}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{En samskapad värld – att kommunicera samskapat värde till kunden}}, year = {{2009}}, }