Sponsring - Varför det? En undersökning av vilka mål sponsorerna för Skånes tre allsvenska fotbollsklubbar har med sin sponsring
(2009)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syfte: Syftet med vår uppsats är att undersöka de mål som sponsorerna för Skånes tre allsvenska fotbollsklubbar har med sin sponsring. Metod: I vår uppsats använder vi oss utav ett deduktivt angreppssätt och en kvantitativ metod. Empiriinsamlingen sker genom en enkätundersökning. Teoretiska perspektiv: I vårt teoriavsnitt har vi använt oss av Grönkvist 14 motiv till sponsring, Jiffer & Roos modell enligt A-ERIC, CSR, intressentmodellen och övriga artiklar av forskare inom området sponsring. Empiri & Analys: Detta kapitel består av det data som vi insamlat via vår enkätundersökning och en analys utav den. Resultat: Resultatet av undersökningen visar vilka mål sponsorerna till de tre Allsvenska fotbollsklubbarna i Skåne har med sin... (More)
- Syfte: Syftet med vår uppsats är att undersöka de mål som sponsorerna för Skånes tre allsvenska fotbollsklubbar har med sin sponsring. Metod: I vår uppsats använder vi oss utav ett deduktivt angreppssätt och en kvantitativ metod. Empiriinsamlingen sker genom en enkätundersökning. Teoretiska perspektiv: I vårt teoriavsnitt har vi använt oss av Grönkvist 14 motiv till sponsring, Jiffer & Roos modell enligt A-ERIC, CSR, intressentmodellen och övriga artiklar av forskare inom området sponsring. Empiri & Analys: Detta kapitel består av det data som vi insamlat via vår enkätundersökning och en analys utav den. Resultat: Resultatet av undersökningen visar vilka mål sponsorerna till de tre Allsvenska fotbollsklubbarna i Skåne har med sin sponsring. Resultatet ger även indikationer på skillnader i målsättning bland sponsorerna utifrån vilken marknad de agerar på och hur länge de har varit sponsorer. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1437728
- author
- Olofsson, Erik and Torkelson, Anders
- supervisor
- organization
- year
- 2009
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Sponsring, mål, CSR, marknadsföringsstrategi, fotboll, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1437728
- date added to LUP
- 2009-06-04 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 17:26:14
@misc{1437728, abstract = {{Syfte: Syftet med vår uppsats är att undersöka de mål som sponsorerna för Skånes tre allsvenska fotbollsklubbar har med sin sponsring. Metod: I vår uppsats använder vi oss utav ett deduktivt angreppssätt och en kvantitativ metod. Empiriinsamlingen sker genom en enkätundersökning. Teoretiska perspektiv: I vårt teoriavsnitt har vi använt oss av Grönkvist 14 motiv till sponsring, Jiffer & Roos modell enligt A-ERIC, CSR, intressentmodellen och övriga artiklar av forskare inom området sponsring. Empiri & Analys: Detta kapitel består av det data som vi insamlat via vår enkätundersökning och en analys utav den. Resultat: Resultatet av undersökningen visar vilka mål sponsorerna till de tre Allsvenska fotbollsklubbarna i Skåne har med sin sponsring. Resultatet ger även indikationer på skillnader i målsättning bland sponsorerna utifrån vilken marknad de agerar på och hur länge de har varit sponsorer.}}, author = {{Olofsson, Erik and Torkelson, Anders}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Sponsring - Varför det? En undersökning av vilka mål sponsorerna för Skånes tre allsvenska fotbollsklubbar har med sin sponsring}}, year = {{2009}}, }