Myten om landsmarks
(2009)Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Stadsplanerare har länge laborerat med teoretiskt hållbara utopier och efterlämnat en splittrad stadsbild och frågetecken inför dess framtida utveckling. Problematiken ligger i att stadens gestaltning har fått större utrymme än dess funktionssätt, vilket har resulterat i en samhällelig debatt. Nyskapade och iögonfallande landmärken är idag objekt som skall ges plats i stadsbilden, vilka förväntas stå som ambassadörer för stadens ekonomiska styrka och synlighet. Platsers vilja att synas överskyler ibland funderingarna över hur vi bygger och vilka effekter det får för människorna som bor och lever i stadens rumsliga miljö. Med bakgrund av detta kan en del förenklade sanningar och myter om landmärkets självklara del i staden identifieras.... (More)
- Stadsplanerare har länge laborerat med teoretiskt hållbara utopier och efterlämnat en splittrad stadsbild och frågetecken inför dess framtida utveckling. Problematiken ligger i att stadens gestaltning har fått större utrymme än dess funktionssätt, vilket har resulterat i en samhällelig debatt. Nyskapade och iögonfallande landmärken är idag objekt som skall ges plats i stadsbilden, vilka förväntas stå som ambassadörer för stadens ekonomiska styrka och synlighet. Platsers vilja att synas överskyler ibland funderingarna över hur vi bygger och vilka effekter det får för människorna som bor och lever i stadens rumsliga miljö. Med bakgrund av detta kan en del förenklade sanningar och myter om landmärkets självklara del i staden identifieras. Uppsatsen avser därmed diskutera stadsplanerings- och platsmarknadsföringsdisciplinerna tvärdimensionellt med hjälp av landmärkets förenklade myter för att synliggöra disciplinernas samband och oskiljaktighet. Magisteruppsatsen syfte är att undersöka myterna om skapade landmärken. Vår undersökning förstärker komplexiteten gällande stadsbyggande på grund av att platsmarknadsföring idag tangerar ett flertal av dess beståndsdelar. Uppsatsen fastslår att förr formade staden platsens marknadsföring men idag är det snarare tvärtom. Platslösa byggnader vilka försämrar mikroklimatet i stadsmiljön är ett resultat av mentaliteten att bygga spektakulärt. Masstillverkning av symbolbyggnader har i många fall kommit att försumma invånarnas attraktiva stadsrum till förmån för politikernas självförverkligande. Användarna tvingas leva kvar med en ny fixerad byggnad oberoende av om byggnaden förstärker platsens identitet eller inte. Huruvida landmärkets existens är berättigad i ekonomiska termer beror helt på vilka betydenheter som värderas. Framtida platsmarknadsföring måste betona stadsutveckling och inneha förståelse för att många pusselbitar skall bilda en helhet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1438004
- author
- Harrbäck, Janna and Wehlin, Caroline
- supervisor
- organization
- year
- 2009
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- landmärke, flaggskepp, platsmarknadsföring, stadsbyggnadsplanering, platsutveckling, myt, Market study, Marknadsanalys
- language
- Swedish
- id
- 1438004
- date added to LUP
- 2009-07-07 00:00:00
- date last changed
- 2018-10-18 10:06:21
@misc{1438004, abstract = {{Stadsplanerare har länge laborerat med teoretiskt hållbara utopier och efterlämnat en splittrad stadsbild och frågetecken inför dess framtida utveckling. Problematiken ligger i att stadens gestaltning har fått större utrymme än dess funktionssätt, vilket har resulterat i en samhällelig debatt. Nyskapade och iögonfallande landmärken är idag objekt som skall ges plats i stadsbilden, vilka förväntas stå som ambassadörer för stadens ekonomiska styrka och synlighet. Platsers vilja att synas överskyler ibland funderingarna över hur vi bygger och vilka effekter det får för människorna som bor och lever i stadens rumsliga miljö. Med bakgrund av detta kan en del förenklade sanningar och myter om landmärkets självklara del i staden identifieras. Uppsatsen avser därmed diskutera stadsplanerings- och platsmarknadsföringsdisciplinerna tvärdimensionellt med hjälp av landmärkets förenklade myter för att synliggöra disciplinernas samband och oskiljaktighet. Magisteruppsatsen syfte är att undersöka myterna om skapade landmärken. Vår undersökning förstärker komplexiteten gällande stadsbyggande på grund av att platsmarknadsföring idag tangerar ett flertal av dess beståndsdelar. Uppsatsen fastslår att förr formade staden platsens marknadsföring men idag är det snarare tvärtom. Platslösa byggnader vilka försämrar mikroklimatet i stadsmiljön är ett resultat av mentaliteten att bygga spektakulärt. Masstillverkning av symbolbyggnader har i många fall kommit att försumma invånarnas attraktiva stadsrum till förmån för politikernas självförverkligande. Användarna tvingas leva kvar med en ny fixerad byggnad oberoende av om byggnaden förstärker platsens identitet eller inte. Huruvida landmärkets existens är berättigad i ekonomiska termer beror helt på vilka betydenheter som värderas. Framtida platsmarknadsföring måste betona stadsutveckling och inneha förståelse för att många pusselbitar skall bilda en helhet.}}, author = {{Harrbäck, Janna and Wehlin, Caroline}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Myten om landsmarks}}, year = {{2009}}, }