Söta smultronställen och sura gubbar – En studie om varumärkets betydelse för hur ideella organisationer attraherar medlemmar
(2009)Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Föreningar har överlag svårt att rekrytera och engagera nya medlemmar till sin verksamhet. Det är främst i målgruppen unga vuxna, som antalet engagerade är underrepresenterade. Detta är både ett samhällsproblem och ett problem hos många föreningar. Vi är därför nyfikna på hur ideella organisationer arbetar med sitt varumärke för att nå denna målgrupp. Vårt syfte med denna uppsats är att fördjupa kunskapen kring vilken betydelse ett varumärke har för hur en ideell organisation attraherar nya medlemmar. För att undersöka detta har vi valt att titta närmre på hur Svenska Turistföreningens arbetar med sitt varumärke. Ideella organisationer måste arbeta med sin profil, sitt varumärke och sin image för att skapa en plats i folks medvetande.... (More)
- Föreningar har överlag svårt att rekrytera och engagera nya medlemmar till sin verksamhet. Det är främst i målgruppen unga vuxna, som antalet engagerade är underrepresenterade. Detta är både ett samhällsproblem och ett problem hos många föreningar. Vi är därför nyfikna på hur ideella organisationer arbetar med sitt varumärke för att nå denna målgrupp. Vårt syfte med denna uppsats är att fördjupa kunskapen kring vilken betydelse ett varumärke har för hur en ideell organisation attraherar nya medlemmar. För att undersöka detta har vi valt att titta närmre på hur Svenska Turistföreningens arbetar med sitt varumärke. Ideella organisationer måste arbeta med sin profil, sitt varumärke och sin image för att skapa en plats i folks medvetande. Detta kan de göra genom att exempelvis använda sig av gratis kommunikationskanaler och sitt word-of-mouth. Organisationer behöver också ha tydliga mål som kan engagera medlemmar. Även transparensen är viktig då medlemmar vill veta vad skänkta pengar används till. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1465301
- author
- Malinowski, Anna ; Mattsson, Erica and Jonsson, Caroline
- supervisor
- organization
- year
- 2009
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- varumärke, ideell organisation, profil, image, corporate branding
- language
- Swedish
- id
- 1465301
- date added to LUP
- 2009-08-20 00:00:00
- date last changed
- 2018-10-18 10:07:45
@misc{1465301, abstract = {{Föreningar har överlag svårt att rekrytera och engagera nya medlemmar till sin verksamhet. Det är främst i målgruppen unga vuxna, som antalet engagerade är underrepresenterade. Detta är både ett samhällsproblem och ett problem hos många föreningar. Vi är därför nyfikna på hur ideella organisationer arbetar med sitt varumärke för att nå denna målgrupp. Vårt syfte med denna uppsats är att fördjupa kunskapen kring vilken betydelse ett varumärke har för hur en ideell organisation attraherar nya medlemmar. För att undersöka detta har vi valt att titta närmre på hur Svenska Turistföreningens arbetar med sitt varumärke. Ideella organisationer måste arbeta med sin profil, sitt varumärke och sin image för att skapa en plats i folks medvetande. Detta kan de göra genom att exempelvis använda sig av gratis kommunikationskanaler och sitt word-of-mouth. Organisationer behöver också ha tydliga mål som kan engagera medlemmar. Även transparensen är viktig då medlemmar vill veta vad skänkta pengar används till.}}, author = {{Malinowski, Anna and Mattsson, Erica and Jonsson, Caroline}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Söta smultronställen och sura gubbar – En studie om varumärkets betydelse för hur ideella organisationer attraherar medlemmar}}, year = {{2009}}, }