Marknadskommunikation: -En jämförande studie mellan teori och praktik med fokus på det mindre företaget
(2009)Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Abstract Kandidatuppsats inom Service Management
Titel: Marknadskommunikation: En kvalitativ undersökning av marknadskommunikation för det mindre detaljhandelsföretaget.
Författare: Patrik Bengtsson, Viktor Olsson och Jakob Redlund
Termin och år: VT09
Kursansvarig institution: Institutionen för Service Management, Helsingborg
Handledare: Jesper Falkheimer och Charlotte Simonsson
Nyckelord: Profil, image, identitet, marknadsföring, detaljhandel, hemsida och kommunikation. Syfte och frågeställning: Syftet med denna uppsats är att redogöra för kritiska hållpunkter vid utformningen av marknadskommunikation. Vi vill skapa en djupare förståelse för kommunikation som helhet och däri visa hur det mindre detaljhandelstaget med begränsade resurser... (More) - Abstract Kandidatuppsats inom Service Management
Titel: Marknadskommunikation: En kvalitativ undersökning av marknadskommunikation för det mindre detaljhandelsföretaget.
Författare: Patrik Bengtsson, Viktor Olsson och Jakob Redlund
Termin och år: VT09
Kursansvarig institution: Institutionen för Service Management, Helsingborg
Handledare: Jesper Falkheimer och Charlotte Simonsson
Nyckelord: Profil, image, identitet, marknadsföring, detaljhandel, hemsida och kommunikation. Syfte och frågeställning: Syftet med denna uppsats är att redogöra för kritiska hållpunkter vid utformningen av marknadskommunikation. Vi vill skapa en djupare förståelse för kommunikation som helhet och däri visa hur det mindre detaljhandelstaget med begränsade resurser kan optimera sina förutsättningar för en effektiv marknadskommunikation. Hur kan små detaljhandelsföretaget med begränsade resurser skapa sig goda förutsättningar för en effektiv marknadskommunikation? Metod: Undersökningen genomfördes genom kvalitativa intervjuer med specialister och verksamma företag inom forskningsområdet. Även observationer, intervjuer och kundundersökningar utfördes med ett utvalt caseföretag. Caseföretaget har endast en exemplifierande roll i arbetet i syfte att förankra den presenterade frågeställningens problem i en verklig situation. Resultat: Små detaljhandelsföretag bör se till de interna processerna i företaget innan de kan utforma en slagkraftig marknadsföring. Vidare bör företagen i fråga omvärdera den externa kommunikationens roll. Den externa kommunikationens huvudsakliga funktion bör för det mindre detaljhandelsföretag vara att bygga broar till de interaktiva delarna av företaget, där budskap och information har en starkare effekt och fyller fler funktioner. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1470567
- author
- Olsson, Viktor
- supervisor
- organization
- year
- 2009
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- marknadsföring, kommunikation, identitet, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1470567
- date added to LUP
- 2009-09-02 00:00:00
- date last changed
- 2018-10-18 10:08:07
@misc{1470567, abstract = {{Abstract Kandidatuppsats inom Service Management Titel: Marknadskommunikation: En kvalitativ undersökning av marknadskommunikation för det mindre detaljhandelsföretaget. Författare: Patrik Bengtsson, Viktor Olsson och Jakob Redlund Termin och år: VT09 Kursansvarig institution: Institutionen för Service Management, Helsingborg Handledare: Jesper Falkheimer och Charlotte Simonsson Nyckelord: Profil, image, identitet, marknadsföring, detaljhandel, hemsida och kommunikation. Syfte och frågeställning: Syftet med denna uppsats är att redogöra för kritiska hållpunkter vid utformningen av marknadskommunikation. Vi vill skapa en djupare förståelse för kommunikation som helhet och däri visa hur det mindre detaljhandelstaget med begränsade resurser kan optimera sina förutsättningar för en effektiv marknadskommunikation. Hur kan små detaljhandelsföretaget med begränsade resurser skapa sig goda förutsättningar för en effektiv marknadskommunikation? Metod: Undersökningen genomfördes genom kvalitativa intervjuer med specialister och verksamma företag inom forskningsområdet. Även observationer, intervjuer och kundundersökningar utfördes med ett utvalt caseföretag. Caseföretaget har endast en exemplifierande roll i arbetet i syfte att förankra den presenterade frågeställningens problem i en verklig situation. Resultat: Små detaljhandelsföretag bör se till de interna processerna i företaget innan de kan utforma en slagkraftig marknadsföring. Vidare bör företagen i fråga omvärdera den externa kommunikationens roll. Den externa kommunikationens huvudsakliga funktion bör för det mindre detaljhandelsföretag vara att bygga broar till de interaktiva delarna av företaget, där budskap och information har en starkare effekt och fyller fler funktioner.}}, author = {{Olsson, Viktor}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Marknadskommunikation: -En jämförande studie mellan teori och praktik med fokus på det mindre företaget}}, year = {{2009}}, }