Kom så ska jag berätta! - En studie om berättelsen som kommunikationsstrategi
(2009)Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Syftet med denna uppsats är att öka kunskapen om hur dramaturgi, retorik och semiotik, som delar av berättelseskapande kan användas som kommunikationsstrategi vid destinationsförsäljning. Vi vill undersöka hur ett resebolag kan använda sig av en kombination av dessa i syfte att förpacka sitt erbjudande på ett attraktivt sätt. För att uppnå studiens syfte har semiotiska bildanalyser genomförts samt fyra kvalitativa observationsstudier. Resultaten visar på att en kombination av retorik, dramaturgi och semiotik kan användas som en sammanbindande kraft i konstruktionen av berättelseskapande. Retoriska färdigheter har konstaterats vara en förutsättning i en resesäljares försök att kommunicera övertygande budskap. Likaså kan en resesäljare genom... (More)
- Syftet med denna uppsats är att öka kunskapen om hur dramaturgi, retorik och semiotik, som delar av berättelseskapande kan användas som kommunikationsstrategi vid destinationsförsäljning. Vi vill undersöka hur ett resebolag kan använda sig av en kombination av dessa i syfte att förpacka sitt erbjudande på ett attraktivt sätt. För att uppnå studiens syfte har semiotiska bildanalyser genomförts samt fyra kvalitativa observationsstudier. Resultaten visar på att en kombination av retorik, dramaturgi och semiotik kan användas som en sammanbindande kraft i konstruktionen av berättelseskapande. Retoriska färdigheter har konstaterats vara en förutsättning i en resesäljares försök att kommunicera övertygande budskap. Likaså kan en resesäljare genom sitt agerande, sin roll och karaktär bidra till konstruktionen av berättelser. Slutligen har studien även påvisat att bilder kan fungera som en förstärkning i en resesäljares berättelse då dessa kommunicerar en viss mening gentemot kunden. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1470591
- author
- Puskala, Krista Elina and Berhane, Simon
- supervisor
- organization
- year
- 2009
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- storytelling, upplevelseskapande, retorik, dramaturgi, semiotik, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1470591
- date added to LUP
- 2009-09-02 00:00:00
- date last changed
- 2018-10-18 10:08:13
@misc{1470591, abstract = {{Syftet med denna uppsats är att öka kunskapen om hur dramaturgi, retorik och semiotik, som delar av berättelseskapande kan användas som kommunikationsstrategi vid destinationsförsäljning. Vi vill undersöka hur ett resebolag kan använda sig av en kombination av dessa i syfte att förpacka sitt erbjudande på ett attraktivt sätt. För att uppnå studiens syfte har semiotiska bildanalyser genomförts samt fyra kvalitativa observationsstudier. Resultaten visar på att en kombination av retorik, dramaturgi och semiotik kan användas som en sammanbindande kraft i konstruktionen av berättelseskapande. Retoriska färdigheter har konstaterats vara en förutsättning i en resesäljares försök att kommunicera övertygande budskap. Likaså kan en resesäljare genom sitt agerande, sin roll och karaktär bidra till konstruktionen av berättelser. Slutligen har studien även påvisat att bilder kan fungera som en förstärkning i en resesäljares berättelse då dessa kommunicerar en viss mening gentemot kunden.}}, author = {{Puskala, Krista Elina and Berhane, Simon}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Kom så ska jag berätta! - En studie om berättelsen som kommunikationsstrategi}}, year = {{2009}}, }