Lojalitet i mjölkhyllan? En studie om kundlojalitet i den vardagliga kontexten.
(2009)Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Tidigare forskning om kundlojalitet fokuserar främst på vilka faktorer som är viktiga för att skapa lojala kunder. Vi ställer oss dock kritiska till att den tidigare forskningen tar ut kunden från sin vardagliga kontext och enbart ser till mötet mellan kund och butik. Vi menar således att det saknas forskning om hur lojala konsumtionspraktiker faktiskt uppkommer. Syftet med denna uppsats är att få en djupare förståelse för butikens roll i konsumentens vardagsliv genom att undersöka hur vardagliga konsumtionspraktiker etableras. Vi har därför valt att studera livsmedelskonsumtion då vi anser detta vara den mest vardagliga praktiken. För att förstå konsumtionspraktikernas betydelse vid skapandet av kundlojalitet sätts den nyförvärvade... (More)
- Tidigare forskning om kundlojalitet fokuserar främst på vilka faktorer som är viktiga för att skapa lojala kunder. Vi ställer oss dock kritiska till att den tidigare forskningen tar ut kunden från sin vardagliga kontext och enbart ser till mötet mellan kund och butik. Vi menar således att det saknas forskning om hur lojala konsumtionspraktiker faktiskt uppkommer. Syftet med denna uppsats är att få en djupare förståelse för butikens roll i konsumentens vardagsliv genom att undersöka hur vardagliga konsumtionspraktiker etableras. Vi har därför valt att studera livsmedelskonsumtion då vi anser detta vara den mest vardagliga praktiken. För att förstå konsumtionspraktikernas betydelse vid skapandet av kundlojalitet sätts den nyförvärvade kunskapen i relation till tidigare forskning inom ämnet. Vidare introduceras två nya begrepp som bidrar med en ny infallsvinkel och ökar förståelsen för kundlojalitet i den vardagliga kontexten. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1470788
- author
- Linderqvist, Johanna ; Ströhm, Jenny and Önnheim, Pernilla
- supervisor
- organization
- year
- 2009
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- kundlojalitet, konsumtionspraktiker, livsmedel, vardaglig kontext, Trade, Handel
- language
- Swedish
- id
- 1470788
- date added to LUP
- 2009-09-02 00:00:00
- date last changed
- 2018-10-18 10:08:58
@misc{1470788, abstract = {{Tidigare forskning om kundlojalitet fokuserar främst på vilka faktorer som är viktiga för att skapa lojala kunder. Vi ställer oss dock kritiska till att den tidigare forskningen tar ut kunden från sin vardagliga kontext och enbart ser till mötet mellan kund och butik. Vi menar således att det saknas forskning om hur lojala konsumtionspraktiker faktiskt uppkommer. Syftet med denna uppsats är att få en djupare förståelse för butikens roll i konsumentens vardagsliv genom att undersöka hur vardagliga konsumtionspraktiker etableras. Vi har därför valt att studera livsmedelskonsumtion då vi anser detta vara den mest vardagliga praktiken. För att förstå konsumtionspraktikernas betydelse vid skapandet av kundlojalitet sätts den nyförvärvade kunskapen i relation till tidigare forskning inom ämnet. Vidare introduceras två nya begrepp som bidrar med en ny infallsvinkel och ökar förståelsen för kundlojalitet i den vardagliga kontexten.}}, author = {{Linderqvist, Johanna and Ströhm, Jenny and Önnheim, Pernilla}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Lojalitet i mjölkhyllan? En studie om kundlojalitet i den vardagliga kontexten.}}, year = {{2009}}, }