Allt annat än 21 grader och vindstilla - En studie i att utveckla ett gemensamt varumärke för Helsingborgs cityhandel
(2009)Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Cityhandelns framtid, med externa köpcentrum som en stark konkurrent, har diskuterats under en längre period. I diskussionerna finns både de som hävdar att köpcentrum skapar en attraktiv region som gynnar cityhandeln samt de som menar att cityhandeln urholkas. Det byggs idag åtskilliga nya köpcentrum och utbyggnader sker i rask takt. Detta torde för cityhandelns aktörer kunna ses som en sporre att tillsammans skapa ett mer attraktivt och spännande alternativ. Uppsatsen har haft syftet att analysera hur Helsingborgs cityhandel via varumärkesutveckling och storytelling skulle kunna stärka sin konkurrenskraft. Studien visar på att potential finns till att skapa ett gemensamt varumärke. Den största utmaningen visar sig vara att få nätverket... (More)
- Cityhandelns framtid, med externa köpcentrum som en stark konkurrent, har diskuterats under en längre period. I diskussionerna finns både de som hävdar att köpcentrum skapar en attraktiv region som gynnar cityhandeln samt de som menar att cityhandeln urholkas. Det byggs idag åtskilliga nya köpcentrum och utbyggnader sker i rask takt. Detta torde för cityhandelns aktörer kunna ses som en sporre att tillsammans skapa ett mer attraktivt och spännande alternativ. Uppsatsen har haft syftet att analysera hur Helsingborgs cityhandel via varumärkesutveckling och storytelling skulle kunna stärka sin konkurrenskraft. Studien visar på att potential finns till att skapa ett gemensamt varumärke. Den största utmaningen visar sig vara att få nätverket att fungera och begreppet storytelling kan ses som en outnyttjad möjlighet för cityhandeln. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1470794
- author
- Lindå, Sofie ; Lindgren, Emma and Grahn, Margareta
- supervisor
- organization
- year
- 2009
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- varumärke, platsmarknadsföring, nätverk, storytelling, Trade, Handel
- language
- Swedish
- id
- 1470794
- date added to LUP
- 2009-09-02 00:00:00
- date last changed
- 2018-10-18 10:09:00
@misc{1470794, abstract = {{Cityhandelns framtid, med externa köpcentrum som en stark konkurrent, har diskuterats under en längre period. I diskussionerna finns både de som hävdar att köpcentrum skapar en attraktiv region som gynnar cityhandeln samt de som menar att cityhandeln urholkas. Det byggs idag åtskilliga nya köpcentrum och utbyggnader sker i rask takt. Detta torde för cityhandelns aktörer kunna ses som en sporre att tillsammans skapa ett mer attraktivt och spännande alternativ. Uppsatsen har haft syftet att analysera hur Helsingborgs cityhandel via varumärkesutveckling och storytelling skulle kunna stärka sin konkurrenskraft. Studien visar på att potential finns till att skapa ett gemensamt varumärke. Den största utmaningen visar sig vara att få nätverket att fungera och begreppet storytelling kan ses som en outnyttjad möjlighet för cityhandeln.}}, author = {{Lindå, Sofie and Lindgren, Emma and Grahn, Margareta}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Allt annat än 21 grader och vindstilla - En studie i att utveckla ett gemensamt varumärke för Helsingborgs cityhandel}}, year = {{2009}}, }