Syns du inte, finns du inte!
(2010)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syftet med uppsatsen är att utveckla en djupare förståelse för företagens drivkrafter kring sökmotormarknadsföringen, identifiera trenderna för den fortsatta utvecklingen samt dess bakomliggande faktorer. Genom en kvalitativ forskningsansats har en fallstudie av fem framgångsrika företag inom både sökmotoroptimering och sponsrade länkar gjorts. Detta föregicks av en förstudie av en marknadsstrateg på ett erfaret konsultbolag för att få djupare förförståelse för området. Uppsatsen har inspirerats av ett induktivt synsätt varpå teori inom marknadsföring, e-marknadsföring och framförallt sökmotormarknadsföring har studerats. Empirin baseras på fallstudier som gjorts av fem företag med väldigt framgångsrik sökmotormarknadsföring. Studien har... (More)
- Syftet med uppsatsen är att utveckla en djupare förståelse för företagens drivkrafter kring sökmotormarknadsföringen, identifiera trenderna för den fortsatta utvecklingen samt dess bakomliggande faktorer. Genom en kvalitativ forskningsansats har en fallstudie av fem framgångsrika företag inom både sökmotoroptimering och sponsrade länkar gjorts. Detta föregicks av en förstudie av en marknadsstrateg på ett erfaret konsultbolag för att få djupare förförståelse för området. Uppsatsen har inspirerats av ett induktivt synsätt varpå teori inom marknadsföring, e-marknadsföring och framförallt sökmotormarknadsföring har studerats. Empirin baseras på fallstudier som gjorts av fem företag med väldigt framgångsrik sökmotormarknadsföring. Studien har visat att sökmotormarknadsföringen fortfarande präglas av hög kostnadseffektivitet och till stor del bra kostnadskontroll. Resultatet visar också att satsningarna fortsatt kommer att öka efter en viss förändring i form av minskade skillnader i framförallt relevansen och kundernas preferenser mellan sökmotoroptimering och sponsrade länkar. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1544966
- author
- Losinski, Daniel and Bengtsson, Johanna
- supervisor
- organization
- year
- 2010
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- E-marknadsföring, Sökmotormarknadsföring, Sökmotorer, Sökmotoroptimering, Sponsrade länkar, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1544966
- date added to LUP
- 2010-01-15 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 18:00:20
@misc{1544966, abstract = {{Syftet med uppsatsen är att utveckla en djupare förståelse för företagens drivkrafter kring sökmotormarknadsföringen, identifiera trenderna för den fortsatta utvecklingen samt dess bakomliggande faktorer. Genom en kvalitativ forskningsansats har en fallstudie av fem framgångsrika företag inom både sökmotoroptimering och sponsrade länkar gjorts. Detta föregicks av en förstudie av en marknadsstrateg på ett erfaret konsultbolag för att få djupare förförståelse för området. Uppsatsen har inspirerats av ett induktivt synsätt varpå teori inom marknadsföring, e-marknadsföring och framförallt sökmotormarknadsföring har studerats. Empirin baseras på fallstudier som gjorts av fem företag med väldigt framgångsrik sökmotormarknadsföring. Studien har visat att sökmotormarknadsföringen fortfarande präglas av hög kostnadseffektivitet och till stor del bra kostnadskontroll. Resultatet visar också att satsningarna fortsatt kommer att öka efter en viss förändring i form av minskade skillnader i framförallt relevansen och kundernas preferenser mellan sökmotoroptimering och sponsrade länkar.}}, author = {{Losinski, Daniel and Bengtsson, Johanna}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Syns du inte, finns du inte!}}, year = {{2010}}, }