Holland Mellanhand Jämtland
(2010)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Svenska forskare har på senare år gjort allt fler studier kring turistbranschens specifika problem, dock finns det inte mycket forskning kring formerna för ett samarbete.Syftet är att utifrån partnerskapet Swedish Åre Östersund undersöka hur en nationell marknadsföringsorganisation inom turistnäringen kan påverka och bidra till destinationsutvecklingen på lokal och regional nivå. Studien bygger på kvalitativa intervjuer med representanter från fem deltagande aktörer i det studerade partnerskapet Swedish Åre Östersund. De teoretiska begreppen som inkluderats för att beskriva en nationell marknadsföringsorganisations roll i destinationsutveckling är framförallt centrerade kring destinationsutveckling och partnerskap. Empirin är utformad som... (More)
- Svenska forskare har på senare år gjort allt fler studier kring turistbranschens specifika problem, dock finns det inte mycket forskning kring formerna för ett samarbete.Syftet är att utifrån partnerskapet Swedish Åre Östersund undersöka hur en nationell marknadsföringsorganisation inom turistnäringen kan påverka och bidra till destinationsutvecklingen på lokal och regional nivå. Studien bygger på kvalitativa intervjuer med representanter från fem deltagande aktörer i det studerade partnerskapet Swedish Åre Östersund. De teoretiska begreppen som inkluderats för att beskriva en nationell marknadsföringsorganisations roll i destinationsutveckling är framförallt centrerade kring destinationsutveckling och partnerskap. Empirin är utformad som en fallstudieansats där det som studerats är partnerskapet Swedish Åre Östersund, bestående av fem olika aktörer; Visit Sweden, Luftfartsverket, SkiStar, Jämtland Härjedalen Turism och Östersund Turist- och Kongressbyrå. Tillsammans arbetar de för att marknadsföra Åre och Östersund som norra Europas största vinterdestination på den internationella marknaden. Den nationella marknadsföringsorganisationens bidrag till destinationsutveckling på lokal och regional nivå bygger på dess förmåga att öppna upp utländska marknader för svenska turistdestinationer. Detta uppnår de genom sina organiserade partnerskapsformer samt sitt utvecklade kontaktnät i utlandet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1553640
- author
- Cete, Anna Maria ; Zukowski, Nathalie and Björkenstam, Magnus
- supervisor
- organization
- year
- 2010
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Destinationsutveckling, Samarbete, Partnerskap, Tillgänglighet, Destinationsmarknadsföring, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1553640
- date added to LUP
- 2010-01-15 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 18:00:50
@misc{1553640, abstract = {{Svenska forskare har på senare år gjort allt fler studier kring turistbranschens specifika problem, dock finns det inte mycket forskning kring formerna för ett samarbete.Syftet är att utifrån partnerskapet Swedish Åre Östersund undersöka hur en nationell marknadsföringsorganisation inom turistnäringen kan påverka och bidra till destinationsutvecklingen på lokal och regional nivå. Studien bygger på kvalitativa intervjuer med representanter från fem deltagande aktörer i det studerade partnerskapet Swedish Åre Östersund. De teoretiska begreppen som inkluderats för att beskriva en nationell marknadsföringsorganisations roll i destinationsutveckling är framförallt centrerade kring destinationsutveckling och partnerskap. Empirin är utformad som en fallstudieansats där det som studerats är partnerskapet Swedish Åre Östersund, bestående av fem olika aktörer; Visit Sweden, Luftfartsverket, SkiStar, Jämtland Härjedalen Turism och Östersund Turist- och Kongressbyrå. Tillsammans arbetar de för att marknadsföra Åre och Östersund som norra Europas största vinterdestination på den internationella marknaden. Den nationella marknadsföringsorganisationens bidrag till destinationsutveckling på lokal och regional nivå bygger på dess förmåga att öppna upp utländska marknader för svenska turistdestinationer. Detta uppnår de genom sina organiserade partnerskapsformer samt sitt utvecklade kontaktnät i utlandet.}}, author = {{Cete, Anna Maria and Zukowski, Nathalie and Björkenstam, Magnus}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Holland Mellanhand Jämtland}}, year = {{2010}}, }