Tolkning av försäljningsklausuler i återförsäljaravtal
(2002)Department of Law
- Abstract
- En viktig distributionskanal för många tillverkningsföretags försäljning är användandet av återförsäljare. Återförsäljaren köper och säljer i eget namn och för egen räkning. Majoriteten av återförsäljaravtalen inkluderar en ensamrätt för återförsäljaren. Ensamrätten kan vara formulerad på olika sätt och behäftad med diverse undantag, men i huvudsak innebär den att huvudmannen ger återförsäljaren ensamrätt att bedriva försäljning av huvudmannens produkter inom ett visst geografiskt område. Detta innebär att huvudmannen är helt beroende av återförsäljaren och dennes försäljningsansträngningar inom det område som ensamrätten avser. Av denna orsak innehåller återförsäljaravtal regelmässigt någon form av klausul som behandlar återförsäljarens... (More)
- En viktig distributionskanal för många tillverkningsföretags försäljning är användandet av återförsäljare. Återförsäljaren köper och säljer i eget namn och för egen räkning. Majoriteten av återförsäljaravtalen inkluderar en ensamrätt för återförsäljaren. Ensamrätten kan vara formulerad på olika sätt och behäftad med diverse undantag, men i huvudsak innebär den att huvudmannen ger återförsäljaren ensamrätt att bedriva försäljning av huvudmannens produkter inom ett visst geografiskt område. Detta innebär att huvudmannen är helt beroende av återförsäljaren och dennes försäljningsansträngningar inom det område som ensamrätten avser. Av denna orsak innehåller återförsäljaravtal regelmässigt någon form av klausul som behandlar återförsäljarens försäljning och/eller marknadsförings- och försäljningsansträngningar. Klausulerna kan vara utformade som en garanti att en viss angiven försäljning skall ske inom en viss tidsenhet. Avtalsparterna kan även avtala om ett försäljningsmål, d v s den förväntade minimiförsäljningen inom en viss tidsenhet. Ett alternativ är att avtala om graden av återförsäljarens försäljningsansträngningar, d v s inte om någon viss kvantitet eller summa. De vanligaste av de sistnämnda avtalsklausulerna är att återförsäljaren skall använda "&semicbest efforts"&semic, "&semicbest endeavours"&semic eller liknande. Ovanstående klausuler är många gånger formulerade på ett sätt som medger olika uppfattningar om vad som avses. Vad ligger t. ex. i begreppet "&semicbest efforts"&semic? Vilka priser skall ligga till underlag för bedömningen av om ett försäljningsmål är uppnått och på vilket sätt skall beräkningen ske? Har parternas övriga agerande någon betydelse för beräkningen av en försäljningsgaranti? Dessa och liknande frågor behandlas i denna uppsats. De olika delfrågorna exemplifieras med rättspraxis i den mån sådan finns. I övrigt redovisas relevanta avsnitt av de mest förekommande standardavtalen för återförsäljare samt frågans behandling i doktrinen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1555997
- author
- Backlund, Eric
- supervisor
- organization
- year
- 2002
- type
- H3 - Professional qualifications (4 Years - )
- subject
- keywords
- Avtalsrätt, Civilrätt; oklassificerad, Köprätt
- language
- Swedish
- id
- 1555997
- date added to LUP
- 2010-03-08 15:55:19
- date last changed
- 2010-03-08 15:55:19
@misc{1555997, abstract = {{En viktig distributionskanal för många tillverkningsföretags försäljning är användandet av återförsäljare. Återförsäljaren köper och säljer i eget namn och för egen räkning. Majoriteten av återförsäljaravtalen inkluderar en ensamrätt för återförsäljaren. Ensamrätten kan vara formulerad på olika sätt och behäftad med diverse undantag, men i huvudsak innebär den att huvudmannen ger återförsäljaren ensamrätt att bedriva försäljning av huvudmannens produkter inom ett visst geografiskt område. Detta innebär att huvudmannen är helt beroende av återförsäljaren och dennes försäljningsansträngningar inom det område som ensamrätten avser. Av denna orsak innehåller återförsäljaravtal regelmässigt någon form av klausul som behandlar återförsäljarens försäljning och/eller marknadsförings- och försäljningsansträngningar. Klausulerna kan vara utformade som en garanti att en viss angiven försäljning skall ske inom en viss tidsenhet. Avtalsparterna kan även avtala om ett försäljningsmål, d v s den förväntade minimiförsäljningen inom en viss tidsenhet. Ett alternativ är att avtala om graden av återförsäljarens försäljningsansträngningar, d v s inte om någon viss kvantitet eller summa. De vanligaste av de sistnämnda avtalsklausulerna är att återförsäljaren skall använda "&semicbest efforts"&semic, "&semicbest endeavours"&semic eller liknande. Ovanstående klausuler är många gånger formulerade på ett sätt som medger olika uppfattningar om vad som avses. Vad ligger t. ex. i begreppet "&semicbest efforts"&semic? Vilka priser skall ligga till underlag för bedömningen av om ett försäljningsmål är uppnått och på vilket sätt skall beräkningen ske? Har parternas övriga agerande någon betydelse för beräkningen av en försäljningsgaranti? Dessa och liknande frågor behandlas i denna uppsats. De olika delfrågorna exemplifieras med rättspraxis i den mån sådan finns. I övrigt redovisas relevanta avsnitt av de mest förekommande standardavtalen för återförsäljare samt frågans behandling i doktrinen.}}, author = {{Backlund, Eric}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Tolkning av försäljningsklausuler i återförsäljaravtal}}, year = {{2002}}, }