Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Mervärdesskatt vid handel med tjänster - transporttjänster (varutransporter i EG-rättsligt perspektiv)

Nattlund, Aleksandra (2002)
Department of Law
Abstract
Mervärdesskatten är en generell indirekt skatt, som tas ut på konsumtion. Det är konsumenterna som i slutledet skall betala skatten. Staten uppbär inte skatten direkt från konsumenterna utan i stället indirekt från alla de näringsidkare som i olika led deltar i produktion och distribution av varor och tjänster. Momsen infördes 1969 som ersättning för den allmänna varuskatten (omsen). Momsen har därefter varit föremål för översyn i flera omgångar, bl. a. i samband med skattereformen 1990. I juli 1994 ersattes lagen om mervärdesskatt av den nuvarande mervärdesskattelagen (1994:200, ML). Vid Sveriges inträde i EG 1 januari 1995 skedde en ytterligare anpassning till EG:s regelverk. Bl. a. infördes de regler som gäller för handel med varor och... (More)
Mervärdesskatten är en generell indirekt skatt, som tas ut på konsumtion. Det är konsumenterna som i slutledet skall betala skatten. Staten uppbär inte skatten direkt från konsumenterna utan i stället indirekt från alla de näringsidkare som i olika led deltar i produktion och distribution av varor och tjänster. Momsen infördes 1969 som ersättning för den allmänna varuskatten (omsen). Momsen har därefter varit föremål för översyn i flera omgångar, bl. a. i samband med skattereformen 1990. I juli 1994 ersattes lagen om mervärdesskatt av den nuvarande mervärdesskattelagen (1994:200, ML). Vid Sveriges inträde i EG 1 januari 1995 skedde en ytterligare anpassning till EG:s regelverk. Bl. a. infördes de regler som gäller för handel med varor och tjänster mellan länderna inom gemenskapen. Förändringen innebär t. ex. att begreppen export och import efter EG-inträdet endast används på varutransaktioner med länder utanför EG. Inom EG gäller i stället regler om s. k. gemenskapsinterna förvärv. De grundläggande reglerna om momsen inom EG finns i det sjätte mervärdesskattedirektivet Direktiv 77/388/EEG. EGT L 145 1977 s. 1. och i kompletteringar till detta direktiv. Genom kopplingen mellan EG:s momsdirektiv och den svenska momslagen får EG-domstolens domar avgörande betydelse vid tolkning av de svenska momsbestämmelserna. Vid handel mellan EG-länder gäller den så kallad destinationsprincipen. Den innebär att mervärdesskatt som huvudregel tas ut i det land där varan eller tjänsten konsumeras. Vid gränsöverskridande handel sker därför fakturering normalt utan moms. I stället förvärvsbeskattas köparen för omsättning. En förutsättning för att skattskyldigheten skall uppkomma enligt mervärdesskattelagen är att omsättning, som är skattepliktig, sker i en yrkesmässig verksamhet. Det krävs vidare att en vara eller en tjänst omsatts i Sverige. I fråga om gemenskapsinterna förvärv krävs för skatteskyldighet motsatsvis att omsättningen inte gjorts i Sverige. Regler om i vilka fall en omsättning skall anses som en omsättning inom landet finns i 5 kap 2-8 § § ML. Reglerna angående omsättning av varor och omsättning av tjänster skiljer sig ifrån varandra. Bestämmelserna om omsättningsland för tjänster är inte generella på samma sätt som för varor utan skilda regler gäller för olika typer av tjänster. Det är därför viktigt att göra klart vad för typ av tjänst tillhandahållandet avser. Bestämmelserna rörande transporttjänster kan indelas i persontransporter och varutransporter. Indelningen kan göras ännu mer detaljerad som EG-transporter, varutransporter utan samband med EG-transport, förmedling av varutransporter med mera. Vid varutransporter inom EG är det viktigt att känna till att köparen är momsregistrerad i ett annat EG-land än Sverige innan försäljning sker. Har en försäljning gjorts utan svensk moms och det senare visar sig att köparen inte varit registrerad till mervärdesskatt i ett annat EG-land, kan säljaren bli skyldig att betala moms till staten. Persontransporttjänster anses omsatta inom landet om de utförs i Sverige. Utförs tjänsten både i Sverige och i något annat land (EG-land eller tredje land), anses den i sin helhet omsatt utomlands, om transporten sker direkt till eller från utlandet. 5 kap 5 § ML. Varutransporter, som utförs endast i Sverige och som inte utgör ett led i en EG-transport (varutransport som påbörjas i ett EG-land och avslutas i ett annat EG-land), anses på samma sätt som persontransporttjänster omsatta inom landet. Varutransporter som utförs i Sverige och i något annat land anses i sin helhet omsatta utomlands om transporten sker direkt till eller från utlandet. 5 kap 5 § ML. Om transporten utgör en EG-transport skall i stället 5 a § tillämpas. 5 kap 5 a §ML. Förmedlingstjänst avseende sådana varutransporter som angetts ovan anses omsatt inom landet om transporttjänsten är omsatt inom landet. Bestämmelsen rörande EG-transporter i enlighet med 5 a § innebär följande: En varutransport som påbörjas i exempelvis Storbritannien och avslutas i Finland är en EG-transport. Om ett svenskt speditionsföretag som ett led häri transporterar varorna från hamnen i Göteborg till hamnen i Stockholm, utgör även denna transport en EG-transport. Kindlund Peter, Svensby Bo och Dreij Olaf: Skatte- och deklarationshandboken, tjugofemte upplagan , Finland 2001. EG-transporttjänst, och förmedling av sådana tjänster, kan bli föremål för förvärvsbeskattning. Anses tjänsten omsatt i Sverige föreligger skattskyldighet för förvärvaren enligt 1 kap 2 § 1 och 3 st. , om den som omsatt tjänsten är en utländsk företagare och förvärvaren är momsregistrerad i Sverige. EG-transportregeln ger svenska företag möjlighet att styra beskattningen till Sverige genom att åberopa momsregistreringsnummer (VAT-nummer). (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Nattlund, Aleksandra
supervisor
organization
year
type
H3 - Professional qualifications (4 Years - )
subject
keywords
Skatterätt
language
Swedish
id
1560384
date added to LUP
2010-03-08 15:55:26
date last changed
2010-03-08 15:55:26
@misc{1560384,
  abstract     = {{Mervärdesskatten är en generell indirekt skatt, som tas ut på konsumtion. Det är konsumenterna som i slutledet skall betala skatten. Staten uppbär inte skatten direkt från konsumenterna utan i stället indirekt från alla de näringsidkare som i olika led deltar i produktion och distribution av varor och tjänster. Momsen infördes 1969 som ersättning för den allmänna varuskatten (omsen). Momsen har därefter varit föremål för översyn i flera omgångar, bl. a. i samband med skattereformen 1990. I juli 1994 ersattes lagen om mervärdesskatt av den nuvarande mervärdesskattelagen (1994:200, ML). Vid Sveriges inträde i EG 1 januari 1995 skedde en ytterligare anpassning till EG:s regelverk. Bl. a. infördes de regler som gäller för handel med varor och tjänster mellan länderna inom gemenskapen. Förändringen innebär t. ex. att begreppen export och import efter EG-inträdet endast används på varutransaktioner med länder utanför EG. Inom EG gäller i stället regler om s. k. gemenskapsinterna förvärv. De grundläggande reglerna om momsen inom EG finns i det sjätte mervärdesskattedirektivet Direktiv 77/388/EEG. EGT L 145 1977 s. 1. och i kompletteringar till detta direktiv. Genom kopplingen mellan EG:s momsdirektiv och den svenska momslagen får EG-domstolens domar avgörande betydelse vid tolkning av de svenska momsbestämmelserna. Vid handel mellan EG-länder gäller den så kallad destinationsprincipen. Den innebär att mervärdesskatt som huvudregel tas ut i det land där varan eller tjänsten konsumeras. Vid gränsöverskridande handel sker därför fakturering normalt utan moms. I stället förvärvsbeskattas köparen för omsättning. En förutsättning för att skattskyldigheten skall uppkomma enligt mervärdesskattelagen är att omsättning, som är skattepliktig, sker i en yrkesmässig verksamhet. Det krävs vidare att en vara eller en tjänst omsatts i Sverige. I fråga om gemenskapsinterna förvärv krävs för skatteskyldighet motsatsvis att omsättningen inte gjorts i Sverige. Regler om i vilka fall en omsättning skall anses som en omsättning inom landet finns i 5 kap 2-8 § § ML. Reglerna angående omsättning av varor och omsättning av tjänster skiljer sig ifrån varandra. Bestämmelserna om omsättningsland för tjänster är inte generella på samma sätt som för varor utan skilda regler gäller för olika typer av tjänster. Det är därför viktigt att göra klart vad för typ av tjänst tillhandahållandet avser. Bestämmelserna rörande transporttjänster kan indelas i persontransporter och varutransporter. Indelningen kan göras ännu mer detaljerad som EG-transporter, varutransporter utan samband med EG-transport, förmedling av varutransporter med mera. Vid varutransporter inom EG är det viktigt att känna till att köparen är momsregistrerad i ett annat EG-land än Sverige innan försäljning sker. Har en försäljning gjorts utan svensk moms och det senare visar sig att köparen inte varit registrerad till mervärdesskatt i ett annat EG-land, kan säljaren bli skyldig att betala moms till staten. Persontransporttjänster anses omsatta inom landet om de utförs i Sverige. Utförs tjänsten både i Sverige och i något annat land (EG-land eller tredje land), anses den i sin helhet omsatt utomlands, om transporten sker direkt till eller från utlandet. 5 kap 5 § ML. Varutransporter, som utförs endast i Sverige och som inte utgör ett led i en EG-transport (varutransport som påbörjas i ett EG-land och avslutas i ett annat EG-land), anses på samma sätt som persontransporttjänster omsatta inom landet. Varutransporter som utförs i Sverige och i något annat land anses i sin helhet omsatta utomlands om transporten sker direkt till eller från utlandet. 5 kap 5 § ML. Om transporten utgör en EG-transport skall i stället 5 a § tillämpas. 5 kap 5 a §ML. Förmedlingstjänst avseende sådana varutransporter som angetts ovan anses omsatt inom landet om transporttjänsten är omsatt inom landet. Bestämmelsen rörande EG-transporter i enlighet med 5 a § innebär följande: En varutransport som påbörjas i exempelvis Storbritannien och avslutas i Finland är en EG-transport. Om ett svenskt speditionsföretag som ett led häri transporterar varorna från hamnen i Göteborg till hamnen i Stockholm, utgör även denna transport en EG-transport. Kindlund Peter, Svensby Bo och Dreij Olaf: Skatte- och deklarationshandboken, tjugofemte upplagan , Finland 2001. EG-transporttjänst, och förmedling av sådana tjänster, kan bli föremål för förvärvsbeskattning. Anses tjänsten omsatt i Sverige föreligger skattskyldighet för förvärvaren enligt 1 kap 2 § 1 och 3 st. , om den som omsatt tjänsten är en utländsk företagare och förvärvaren är momsregistrerad i Sverige. EG-transportregeln ger svenska företag möjlighet att styra beskattningen till Sverige genom att åberopa momsregistreringsnummer (VAT-nummer).}},
  author       = {{Nattlund, Aleksandra}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Mervärdesskatt vid handel med tjänster - transporttjänster (varutransporter i EG-rättsligt perspektiv)}},
  year         = {{2002}},
}