Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Tolkning av musikavtalet

Nyberg, Katharina (2005)
Department of Law
Abstract
Den praktiska musikaliska upphovsrättens område domineras till stor del av ett standardavtal som allmänt är känt som ''Musikavtalet''. Upphovsrättsområdet regleras som bekant av URL vilken dock inte innehåller några stadganden om hur de upphovsrättsliga avtalen bör tolkas eller utfyllas i de fall tvister uppkommer om dess innehåll. Sådana tolkningsregler och principer återfinns däremot inom den allmänna avtalsrätten och AvtL. För att kunna utföra en tolkning av musikavtal krävs att man först har en uppfattning om hur URL:s regler om förlagsavtal är utformade eftersom en viktig tolkningsmetod går ut på att avtalets innehåll tolkas mot bakgrund av den dipositiva rätten, som i detta fall är URL. Då avtalet och lagen skiljer sig åt på vissa... (More)
Den praktiska musikaliska upphovsrättens område domineras till stor del av ett standardavtal som allmänt är känt som ''Musikavtalet''. Upphovsrättsområdet regleras som bekant av URL vilken dock inte innehåller några stadganden om hur de upphovsrättsliga avtalen bör tolkas eller utfyllas i de fall tvister uppkommer om dess innehåll. Sådana tolkningsregler och principer återfinns däremot inom den allmänna avtalsrätten och AvtL. För att kunna utföra en tolkning av musikavtal krävs att man först har en uppfattning om hur URL:s regler om förlagsavtal är utformade eftersom en viktig tolkningsmetod går ut på att avtalets innehåll tolkas mot bakgrund av den dipositiva rätten, som i detta fall är URL. Då avtalet och lagen skiljer sig åt på vissa punkter kan lagregleringen inverka på avtalets innehåll när oklarheter uppstår. Även rent avtalsrättsliga principer kan få en mycket påtaglig inverkan på det upphovsrättsliga innehållet, t.ex. när individuellt framförhandlade villkor inkorporerats i standardavtalet, när parternas inbördes styrkeförhållanden kraftigt skiljer sig och detta avspeglas i avtalsutformningen eller när part frångår sin egen praxis och ger en motpart sämre villkor än andra motparter. Om avtalets innehåll skulle visa sig innebära en stor balansskillnad mellan parternas rättigheter kan generalklausulen i AvtL 36§ användas till att jämka delar av avtalet eller lämna det helt utan avseende. Den del av musikavtalet som enligt min mening löper störst risk att jämkas bort är 32§ som stadgar att tvister angående avtalet ska lösas genom skiljedom vilket för en vanlig amatörkompositör kan innebära avsevärda svårigheter att hävda sin rätt på grund av bristande ekonomiska resurser då en skiljedomstol medför stora kostnader. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Nyberg, Katharina
supervisor
organization
year
type
H3 - Professional qualifications (4 Years - )
subject
keywords
Förmögenhetsrätt
language
Swedish
id
1560790
date added to LUP
2010-03-08 15:55:27
date last changed
2010-03-08 15:55:27
@misc{1560790,
  abstract     = {{Den praktiska musikaliska upphovsrättens område domineras till stor del av ett standardavtal som allmänt är känt som ''Musikavtalet''. Upphovsrättsområdet regleras som bekant av URL vilken dock inte innehåller några stadganden om hur de upphovsrättsliga avtalen bör tolkas eller utfyllas i de fall tvister uppkommer om dess innehåll. Sådana tolkningsregler och principer återfinns däremot inom den allmänna avtalsrätten och AvtL. För att kunna utföra en tolkning av musikavtal krävs att man först har en uppfattning om hur URL:s regler om förlagsavtal är utformade eftersom en viktig tolkningsmetod går ut på att avtalets innehåll tolkas mot bakgrund av den dipositiva rätten, som i detta fall är URL. Då avtalet och lagen skiljer sig åt på vissa punkter kan lagregleringen inverka på avtalets innehåll när oklarheter uppstår. Även rent avtalsrättsliga principer kan få en mycket påtaglig inverkan på det upphovsrättsliga innehållet, t.ex. när individuellt framförhandlade villkor inkorporerats i standardavtalet, när parternas inbördes styrkeförhållanden kraftigt skiljer sig och detta avspeglas i avtalsutformningen eller när part frångår sin egen praxis och ger en motpart sämre villkor än andra motparter. Om avtalets innehåll skulle visa sig innebära en stor balansskillnad mellan parternas rättigheter kan generalklausulen i AvtL 36§ användas till att jämka delar av avtalet eller lämna det helt utan avseende. Den del av musikavtalet som enligt min mening löper störst risk att jämkas bort är 32§ som stadgar att tvister angående avtalet ska lösas genom skiljedom vilket för en vanlig amatörkompositör kan innebära avsevärda svårigheter att hävda sin rätt på grund av bristande ekonomiska resurser då en skiljedomstol medför stora kostnader.}},
  author       = {{Nyberg, Katharina}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Tolkning av musikavtalet}},
  year         = {{2005}},
}