Krigstraumatiserad i Sverige
(2010) MRSG20 20101Centre for Theology and Religious Studies
Human Rights Studies
- Abstract (Swedish)
- Varje år kommer det barn och ungdomar till Sverige från krigshärjade länder runt om i världen. De flyr sina hemland pågrund av förtryck och våld i hopp om att starta ett nytt liv utan ständig oro för sina liv. Migrationsverket visar att 24 000 människor sökte asyl i Sverige under 2009, av dessa var 27 % barn och ungdomar. I Sverige får dessa barn och ungdomar en möjlighet att gå i skolan och lära sig svenska. Men deras tidigare traumatiska upplevelser tar sig ibland uttryck i form av en posttraumatisk stress med en rad symtom vilket kan påverka skolgången.
Skolan erbjuder elever som har varit med om traumatiska upplevelser hjälp i form av samtalsterapi med kurator och annan skolpersonal. Vid behov kopplar även skolan in utomstående... (More) - Varje år kommer det barn och ungdomar till Sverige från krigshärjade länder runt om i världen. De flyr sina hemland pågrund av förtryck och våld i hopp om att starta ett nytt liv utan ständig oro för sina liv. Migrationsverket visar att 24 000 människor sökte asyl i Sverige under 2009, av dessa var 27 % barn och ungdomar. I Sverige får dessa barn och ungdomar en möjlighet att gå i skolan och lära sig svenska. Men deras tidigare traumatiska upplevelser tar sig ibland uttryck i form av en posttraumatisk stress med en rad symtom vilket kan påverka skolgången.
Skolan erbjuder elever som har varit med om traumatiska upplevelser hjälp i form av samtalsterapi med kurator och annan skolpersonal. Vid behov kopplar även skolan in utomstående hjälpresurser.
Syftet med denna studie är att, utifrån skolpersonalens syn, undersöka hur skolan arbetar i hanteringen av krigsskadade elevers trauman samt hur dessa trauman uttrycker sig i skolan. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1608495
- author
- Dellgren, Caroline LU
- supervisor
- organization
- course
- MRSG20 20101
- year
- 2010
- type
- L2 - 2nd term paper (old degree order)
- subject
- keywords
- krigshärjade länder, lärare, elever, skola, invandrare, IVIK, posttraumatisk stress, rehabilitering, asyl.
- language
- Swedish
- id
- 1608495
- date added to LUP
- 2010-06-30 16:15:36
- date last changed
- 2014-09-04 08:27:47
@misc{1608495, abstract = {{Varje år kommer det barn och ungdomar till Sverige från krigshärjade länder runt om i världen. De flyr sina hemland pågrund av förtryck och våld i hopp om att starta ett nytt liv utan ständig oro för sina liv. Migrationsverket visar att 24 000 människor sökte asyl i Sverige under 2009, av dessa var 27 % barn och ungdomar. I Sverige får dessa barn och ungdomar en möjlighet att gå i skolan och lära sig svenska. Men deras tidigare traumatiska upplevelser tar sig ibland uttryck i form av en posttraumatisk stress med en rad symtom vilket kan påverka skolgången. Skolan erbjuder elever som har varit med om traumatiska upplevelser hjälp i form av samtalsterapi med kurator och annan skolpersonal. Vid behov kopplar även skolan in utomstående hjälpresurser. Syftet med denna studie är att, utifrån skolpersonalens syn, undersöka hur skolan arbetar i hanteringen av krigsskadade elevers trauman samt hur dessa trauman uttrycker sig i skolan.}}, author = {{Dellgren, Caroline}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Krigstraumatiserad i Sverige}}, year = {{2010}}, }