Förutsättningar och hinder för individuellt lärande i arbetslivet - fem medarbetares subjektiva upplevelser
(2010) PEDK11 20101Education
- Abstract (Swedish)
- I denna uppsats har vi tittat på fem medarbetares subjektiva upplevelser kring förutsättningar och hinder för individuellt lärande i arbetslivet. Forskningsfrågorna vi velat besvara är: Vilken betydelse har faktorerna: motivation, ledning, kollegor, arbetsuppgifter och tid för att främja respektive hindra det individuella lärandet för medarbetaren? Hur varierar dessa faktorers betydelse bland medarbetarna? För att ta reda på detta har en studie gjorts på en förvaltning inom Lunds Kommun. Empirin samlade vi in genom att intervjua fem medarbetare med högre utbildning inom förvaltningen. Vi använde oss av en semistrukturerad intervjuguide och deltog båda i intervjuerna som också spelades in. Därefter transkriberades materialet och... (More)
- I denna uppsats har vi tittat på fem medarbetares subjektiva upplevelser kring förutsättningar och hinder för individuellt lärande i arbetslivet. Forskningsfrågorna vi velat besvara är: Vilken betydelse har faktorerna: motivation, ledning, kollegor, arbetsuppgifter och tid för att främja respektive hindra det individuella lärandet för medarbetaren? Hur varierar dessa faktorers betydelse bland medarbetarna? För att ta reda på detta har en studie gjorts på en förvaltning inom Lunds Kommun. Empirin samlade vi in genom att intervjua fem medarbetare med högre utbildning inom förvaltningen. Vi använde oss av en semistrukturerad intervjuguide och deltog båda i intervjuerna som också spelades in. Därefter transkriberades materialet och tematiserades utifrån de nämnda faktorerna. Empirin ställdes därefter mot teorin och möjliggjorde på så sätt en analys samt slutsatser för våra forskningsfrågor. Slutsatserna blev att faktorerna har olika betydelse för de olika medarbetarna som främjande och hindrande för det individuella lärandet. Faktorerna varierar mellan medarbetarna, och även inom varje faktor varierar det i
vissa fall mellan medarbetarna vad man anser hindrar eller främjar lärande. Förslag till vidare forskning skulle bland annat vara att titta djupare på organisationskulturens betydelse för lärande och utveckling. Utbildningsbakgrund och skillnader på hur man sedan utnyttjar lärande och
utbildning i arbetet skulle också vara intressant. Då vi avgränsade oss till medarbetarnas perspektiv skulle det även vara intressant att titta på detta ur ett ledningsperspektiv, för att se hur ledningen arbetar med att utveckla sina medarbetare. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1614496
- author
- Xhelili, Linda LU and Gensmann, Catharina LU
- supervisor
- organization
- course
- PEDK11 20101
- year
- 2010
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- individuellt lärande, motivation
- language
- Swedish
- id
- 1614496
- date added to LUP
- 2010-06-21 09:20:46
- date last changed
- 2014-09-04 08:37:01
@misc{1614496, abstract = {{I denna uppsats har vi tittat på fem medarbetares subjektiva upplevelser kring förutsättningar och hinder för individuellt lärande i arbetslivet. Forskningsfrågorna vi velat besvara är: Vilken betydelse har faktorerna: motivation, ledning, kollegor, arbetsuppgifter och tid för att främja respektive hindra det individuella lärandet för medarbetaren? Hur varierar dessa faktorers betydelse bland medarbetarna? För att ta reda på detta har en studie gjorts på en förvaltning inom Lunds Kommun. Empirin samlade vi in genom att intervjua fem medarbetare med högre utbildning inom förvaltningen. Vi använde oss av en semistrukturerad intervjuguide och deltog båda i intervjuerna som också spelades in. Därefter transkriberades materialet och tematiserades utifrån de nämnda faktorerna. Empirin ställdes därefter mot teorin och möjliggjorde på så sätt en analys samt slutsatser för våra forskningsfrågor. Slutsatserna blev att faktorerna har olika betydelse för de olika medarbetarna som främjande och hindrande för det individuella lärandet. Faktorerna varierar mellan medarbetarna, och även inom varje faktor varierar det i vissa fall mellan medarbetarna vad man anser hindrar eller främjar lärande. Förslag till vidare forskning skulle bland annat vara att titta djupare på organisationskulturens betydelse för lärande och utveckling. Utbildningsbakgrund och skillnader på hur man sedan utnyttjar lärande och utbildning i arbetet skulle också vara intressant. Då vi avgränsade oss till medarbetarnas perspektiv skulle det även vara intressant att titta på detta ur ett ledningsperspektiv, för att se hur ledningen arbetar med att utveckla sina medarbetare.}}, author = {{Xhelili, Linda and Gensmann, Catharina}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Förutsättningar och hinder för individuellt lärande i arbetslivet - fem medarbetares subjektiva upplevelser}}, year = {{2010}}, }