Keeping it real or keeping it... wrong?
(2010)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Med studien vill vi överbrygga ett gap i existerande studier kring produktplacering i hiphop-videos som för tillfället främst ter sig vara av kvantitativ karaktär. Vi vill med den här uppsatsen studera hur varumärkesidentiteter sammanfaller i musikvideos genom en analys av de explicita exponeringarna med koppling till ekvivalenskedjor. Vi genomför analyser av tre olika fallstudier bestående av tre olika hiphop-videos med olika grad av produktplacering med hjälp av en egenutformad modell. Tre av de fem olika ytterligheterna i modellen finns representerade bland våra fallstudier. Inget fall har visat sig tillhöra samma del av modellen. Alla tre visar tecken på brist på sammanfallenhet mellan ekvivalenskedjor och mediebudskap vilket kan... (More)
- Med studien vill vi överbrygga ett gap i existerande studier kring produktplacering i hiphop-videos som för tillfället främst ter sig vara av kvantitativ karaktär. Vi vill med den här uppsatsen studera hur varumärkesidentiteter sammanfaller i musikvideos genom en analys av de explicita exponeringarna med koppling till ekvivalenskedjor. Vi genomför analyser av tre olika fallstudier bestående av tre olika hiphop-videos med olika grad av produktplacering med hjälp av en egenutformad modell. Tre av de fem olika ytterligheterna i modellen finns representerade bland våra fallstudier. Inget fall har visat sig tillhöra samma del av modellen. Alla tre visar tecken på brist på sammanfallenhet mellan ekvivalenskedjor och mediebudskap vilket kan innebära problem såsom förlorad trovärdighet. Varumärken som placeras i ”fel” kontext kan innebära att det leder till fel konnotationer i samband med varumärket men kan även innebära att nya målgrupper nås. Något som brandmanagers kan ha i åtanke vid eventuella produktplaceringar i hiphop-videos. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1614804
- author
- Rayner, Susanne ; Fulgentiusson, Henrik and Väänänen, Pirkko
- supervisor
- organization
- year
- 2010
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Produktplacering, co-branding, hiphop, ekvivalenskedjor, diskursteori., Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1614804
- date added to LUP
- 2010-06-04 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 18:18:15
@misc{1614804, abstract = {{Med studien vill vi överbrygga ett gap i existerande studier kring produktplacering i hiphop-videos som för tillfället främst ter sig vara av kvantitativ karaktär. Vi vill med den här uppsatsen studera hur varumärkesidentiteter sammanfaller i musikvideos genom en analys av de explicita exponeringarna med koppling till ekvivalenskedjor. Vi genomför analyser av tre olika fallstudier bestående av tre olika hiphop-videos med olika grad av produktplacering med hjälp av en egenutformad modell. Tre av de fem olika ytterligheterna i modellen finns representerade bland våra fallstudier. Inget fall har visat sig tillhöra samma del av modellen. Alla tre visar tecken på brist på sammanfallenhet mellan ekvivalenskedjor och mediebudskap vilket kan innebära problem såsom förlorad trovärdighet. Varumärken som placeras i ”fel” kontext kan innebära att det leder till fel konnotationer i samband med varumärket men kan även innebära att nya målgrupper nås. Något som brandmanagers kan ha i åtanke vid eventuella produktplaceringar i hiphop-videos.}}, author = {{Rayner, Susanne and Fulgentiusson, Henrik and Väänänen, Pirkko}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Keeping it real or keeping it... wrong?}}, year = {{2010}}, }