Deltidsmarknadsföraren – Ett steg längre - En studie av Employee Advocacy och deltidsmarknadsförarens roll i tjänsteföretag.
(2010)Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Denna uppsats har som syfte att beskriva och analysera hur idéer från konceptet Employee Advocacy kan utveckla och stärka medarbetarens roll som deltidsmarknadsförare i ett tjänsteföretag. Genom en fallstudie av en tjänsteorganisations strategiska arbete med Employee Advocacy, identifieras potentialen och strategierna som ligger till grund för konceptet. Dessa insikter jämförs och analyseras i kombination med relations- och tjänstemarknadsföringsteori för att undersöka hur medarbetarens roll som deltidsmarknadsförare kan stärkas och utvecklas i tjänsteföretag. Resultatet av studien visar att medarbetarens roll som deltidsmarknadsförare har kunnat utvecklas och stärkas genom insikter ifrån EADV-konceptet. Utvecklas i den bemärkelsen att... (More)
- Denna uppsats har som syfte att beskriva och analysera hur idéer från konceptet Employee Advocacy kan utveckla och stärka medarbetarens roll som deltidsmarknadsförare i ett tjänsteföretag. Genom en fallstudie av en tjänsteorganisations strategiska arbete med Employee Advocacy, identifieras potentialen och strategierna som ligger till grund för konceptet. Dessa insikter jämförs och analyseras i kombination med relations- och tjänstemarknadsföringsteori för att undersöka hur medarbetarens roll som deltidsmarknadsförare kan stärkas och utvecklas i tjänsteföretag. Resultatet av studien visar att medarbetarens roll som deltidsmarknadsförare har kunnat utvecklas och stärkas genom insikter ifrån EADV-konceptet. Utvecklas i den bemärkelsen att rollen visat sig ha en betydelse också för kundens förväntade kvalitet och därmed kan vara ett verktyg även i den externa marknadsföringsorganisationen. Rollen går således från att främst ha använts för att påverka kundens upplevda kvalitet till att bli ett verktyg i hela kundens kvalitetsskapande process och i alla delar av tjänsteföretagets marknadsföringsorganisation. Rollen har visat sig kunna stärkas av lojalitetsskapande åtgärder och strukturer som tar till vara på medarbetares rekommendationer. Dessa insikter har kunnat stärka relations- och tjänstemarknadsföringen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1621951
- author
- Vestin, Jessica
- supervisor
- organization
- year
- 2010
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- deltidsmarknadsförare, employee advocacy, lojalitet, tjänstemarknadsföring, relationsmarknadsföring, service marketing
- language
- Swedish
- id
- 1621951
- date added to LUP
- 2010-06-22 00:00:00
- date last changed
- 2018-10-18 10:12:48
@misc{1621951, abstract = {{Denna uppsats har som syfte att beskriva och analysera hur idéer från konceptet Employee Advocacy kan utveckla och stärka medarbetarens roll som deltidsmarknadsförare i ett tjänsteföretag. Genom en fallstudie av en tjänsteorganisations strategiska arbete med Employee Advocacy, identifieras potentialen och strategierna som ligger till grund för konceptet. Dessa insikter jämförs och analyseras i kombination med relations- och tjänstemarknadsföringsteori för att undersöka hur medarbetarens roll som deltidsmarknadsförare kan stärkas och utvecklas i tjänsteföretag. Resultatet av studien visar att medarbetarens roll som deltidsmarknadsförare har kunnat utvecklas och stärkas genom insikter ifrån EADV-konceptet. Utvecklas i den bemärkelsen att rollen visat sig ha en betydelse också för kundens förväntade kvalitet och därmed kan vara ett verktyg även i den externa marknadsföringsorganisationen. Rollen går således från att främst ha använts för att påverka kundens upplevda kvalitet till att bli ett verktyg i hela kundens kvalitetsskapande process och i alla delar av tjänsteföretagets marknadsföringsorganisation. Rollen har visat sig kunna stärkas av lojalitetsskapande åtgärder och strukturer som tar till vara på medarbetares rekommendationer. Dessa insikter har kunnat stärka relations- och tjänstemarknadsföringen.}}, author = {{Vestin, Jessica}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Deltidsmarknadsföraren – Ett steg längre - En studie av Employee Advocacy och deltidsmarknadsförarens roll i tjänsteföretag.}}, year = {{2010}}, }