Logga in och tyck till - Identitetsskapande kommunikation över sociala medier
(2010)Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Problem och syfte: Sociala medier har för företag skapat en ny
kommunikationskanal till kunder. Sociala medier skiljer sig emellertid
från hur kommunikation tidigare skett. Kommunikation relaterat till
företag kommer inte enbart från företaget själva utan skapas av många
olika parter över de sociala medierna. Att företag inte själva kan
påverka allt som kommuniceras skapar även ett tydligt problem i hur
företags identitet påverkas av kommunikation via de sociala medierna.
Uppsatsens syfte tar utgångspunkt i att företag inte längre
kommunicerar sin identitet själva utan det är många parter som är med
och skapar den och formuleras: Undersökningen ämnar fylla
kunskapsluckan som finns kring risker och möjligheter då
företagsidentitet... (More) - Problem och syfte: Sociala medier har för företag skapat en ny
kommunikationskanal till kunder. Sociala medier skiljer sig emellertid
från hur kommunikation tidigare skett. Kommunikation relaterat till
företag kommer inte enbart från företaget själva utan skapas av många
olika parter över de sociala medierna. Att företag inte själva kan
påverka allt som kommuniceras skapar även ett tydligt problem i hur
företags identitet påverkas av kommunikation via de sociala medierna.
Uppsatsens syfte tar utgångspunkt i att företag inte längre
kommunicerar sin identitet själva utan det är många parter som är med
och skapar den och formuleras: Undersökningen ämnar fylla
kunskapsluckan som finns kring risker och möjligheter då
företagsidentitet kommuniceras över sociala medier. Metod: Empiriskt material inhämtades genom att utföra nio intervjuer
med personer som är yrkesverksamma med sociala medier. Samtidigt
representerar sju av intervjuerna fyra olika företag och deras arbete
med sociala medier. Slutsatser: Det är inte bara är företags egen kommunikation som
påverkar identiteten utan också vad andra användare av sociala medier
skriver. Det är svårt att kommunicera en enhetlig företagsidentitet
över sociala medier då det är många faktorer som påverkar. Möjlighet
att lyssna till och anpassa sig till omgivningen är stor över sociala
medier. Undersökningen visar att många företag har ett löst
förhållningssätt till de sociala medierna. Även om företag inte
riktigt vet hur de ska förhålla sig till medierna så är de överens om
att en dialog bör föras med kunder. Företag kan vända negativa budskap
som sprids till positiva genom att svara på dessa. Kommunikationen
över sociala medier medför en snabb spridning av budskap, både
positiva och negativa. Transparensen som sociala medier kan upplevas
som en risk då företag öppnar upp sig för kritik. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1621967
- author
- Nicklasson, Love ; Josefsson, Gustaf and Gustafsson, Richard
- supervisor
- organization
- year
- 2010
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- sociala medier, företagsidentitet, kommunikation, flervägskommunikation, image, facebook
- language
- Swedish
- id
- 1621967
- date added to LUP
- 2010-06-22 00:00:00
- date last changed
- 2018-10-18 10:12:53
@misc{1621967, abstract = {{Problem och syfte: Sociala medier har för företag skapat en ny kommunikationskanal till kunder. Sociala medier skiljer sig emellertid från hur kommunikation tidigare skett. Kommunikation relaterat till företag kommer inte enbart från företaget själva utan skapas av många olika parter över de sociala medierna. Att företag inte själva kan påverka allt som kommuniceras skapar även ett tydligt problem i hur företags identitet påverkas av kommunikation via de sociala medierna. Uppsatsens syfte tar utgångspunkt i att företag inte längre kommunicerar sin identitet själva utan det är många parter som är med och skapar den och formuleras: Undersökningen ämnar fylla kunskapsluckan som finns kring risker och möjligheter då företagsidentitet kommuniceras över sociala medier. Metod: Empiriskt material inhämtades genom att utföra nio intervjuer med personer som är yrkesverksamma med sociala medier. Samtidigt representerar sju av intervjuerna fyra olika företag och deras arbete med sociala medier. Slutsatser: Det är inte bara är företags egen kommunikation som påverkar identiteten utan också vad andra användare av sociala medier skriver. Det är svårt att kommunicera en enhetlig företagsidentitet över sociala medier då det är många faktorer som påverkar. Möjlighet att lyssna till och anpassa sig till omgivningen är stor över sociala medier. Undersökningen visar att många företag har ett löst förhållningssätt till de sociala medierna. Även om företag inte riktigt vet hur de ska förhålla sig till medierna så är de överens om att en dialog bör föras med kunder. Företag kan vända negativa budskap som sprids till positiva genom att svara på dessa. Kommunikationen över sociala medier medför en snabb spridning av budskap, både positiva och negativa. Transparensen som sociala medier kan upplevas som en risk då företag öppnar upp sig för kritik.}}, author = {{Nicklasson, Love and Josefsson, Gustaf and Gustafsson, Richard}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Logga in och tyck till - Identitetsskapande kommunikation över sociala medier}}, year = {{2010}}, }