Vi kan och vi vill! En studie av Malmö stads mångfaldsarbete
(2010) PEDK11 20101Education
- Abstract (Swedish)
- Malmö stad har i olika punktinsatser bedrivit mångfaldsarbete sedan slutet av 1990-talet. Syftet med fallstudien är att utforska mångfaldsarbetet och frågan ställs om och hur måldokumentationen används för att nå ut till medarbetaren och medborgaren. Arbetet har genomförts med kvalitativ metod i form av en fallstudie genom dokumentanalys, observationer och kvalitativa intervjuer. Resultatet visar att budskapet i måldokumentationen når ut till medarbetaren/medborgaren i en del fall, men i andra inte. Medarbetarsamtal och informella samtal är fungerande kanaler. Resultatet visar att ledningen är tydlig, men att nå ut till eleverna via undervisningssättet är inte säkerställt. Bland förslagen till åtgärder finns kompetensutveckling inom... (More)
- Malmö stad har i olika punktinsatser bedrivit mångfaldsarbete sedan slutet av 1990-talet. Syftet med fallstudien är att utforska mångfaldsarbetet och frågan ställs om och hur måldokumentationen används för att nå ut till medarbetaren och medborgaren. Arbetet har genomförts med kvalitativ metod i form av en fallstudie genom dokumentanalys, observationer och kvalitativa intervjuer. Resultatet visar att budskapet i måldokumentationen når ut till medarbetaren/medborgaren i en del fall, men i andra inte. Medarbetarsamtal och informella samtal är fungerande kanaler. Resultatet visar att ledningen är tydlig, men att nå ut till eleverna via undervisningssättet är inte säkerställt. Bland förslagen till åtgärder finns kompetensutveckling inom interkulturell pedagogik, utveckla ett Mångfaldsspel för unga och förslag till vidare forskning i ett samarbete med Malmö Högskolas IMER-program om interkulturellt ledarskap med utgångspunkt i Malmös stads förutsättningar som mångfaldsstad. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1627680
- author
- Eriksson, Ann-Katrine LU
- supervisor
- organization
- course
- PEDK11 20101
- year
- 2010
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- interkulturalitet, policydokument, språket, kommunikation, interkulturell pedagogik, mångkulturell, mångfaldsarbete, bemötande
- language
- Swedish
- id
- 1627680
- date added to LUP
- 2010-11-08 11:42:54
- date last changed
- 2014-09-04 08:37:01
@misc{1627680, abstract = {{Malmö stad har i olika punktinsatser bedrivit mångfaldsarbete sedan slutet av 1990-talet. Syftet med fallstudien är att utforska mångfaldsarbetet och frågan ställs om och hur måldokumentationen används för att nå ut till medarbetaren och medborgaren. Arbetet har genomförts med kvalitativ metod i form av en fallstudie genom dokumentanalys, observationer och kvalitativa intervjuer. Resultatet visar att budskapet i måldokumentationen når ut till medarbetaren/medborgaren i en del fall, men i andra inte. Medarbetarsamtal och informella samtal är fungerande kanaler. Resultatet visar att ledningen är tydlig, men att nå ut till eleverna via undervisningssättet är inte säkerställt. Bland förslagen till åtgärder finns kompetensutveckling inom interkulturell pedagogik, utveckla ett Mångfaldsspel för unga och förslag till vidare forskning i ett samarbete med Malmö Högskolas IMER-program om interkulturellt ledarskap med utgångspunkt i Malmös stads förutsättningar som mångfaldsstad.}}, author = {{Eriksson, Ann-Katrine}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Vi kan och vi vill! En studie av Malmö stads mångfaldsarbete}}, year = {{2010}}, }