Tradition som affärsidé - en studie i skapandet av traditioner och ritualer i marknadsföringssyfte
(2010)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syfte: Syftet med vår uppsats är att undersöka hur företag och organisationer skapar traditioner och ritualer och använder dem som en del i sin marknadsföring. Metod: I den här uppsatsen har vi utgått ifrån en kvalitativ forskningsstrategi för insamling och analys av data. Vi har använt ett hermeneutiskt synsätt, vilket är lämpligt vid kvalitativ forskning. Vi har genomfört innehållsanalyser av reklamfilmer och tidningsmaterial samt semistrukturerade intervjuer. Resultat: I vår uppsats kommer vi fram till att det finns vissa faktorer som är avgörande för om en ritual eller tradition ska få fäste. De som vi har kunnat urskilja som mest betydelsefulla är samhällelig förankring, värde och form. Vi har visat att ett företag eller en... (More)
- Syfte: Syftet med vår uppsats är att undersöka hur företag och organisationer skapar traditioner och ritualer och använder dem som en del i sin marknadsföring. Metod: I den här uppsatsen har vi utgått ifrån en kvalitativ forskningsstrategi för insamling och analys av data. Vi har använt ett hermeneutiskt synsätt, vilket är lämpligt vid kvalitativ forskning. Vi har genomfört innehållsanalyser av reklamfilmer och tidningsmaterial samt semistrukturerade intervjuer. Resultat: I vår uppsats kommer vi fram till att det finns vissa faktorer som är avgörande för om en ritual eller tradition ska få fäste. De som vi har kunnat urskilja som mest betydelsefulla är samhällelig förankring, värde och form. Vi har visat att ett företag eller en organisation till viss del kan skapa en ritual/tradition och använda den som ett lyckat marknadsföringsverktyg. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1627872
- author
- Bremell, Signe ; Klingberg, Gustav and Grudén, Karl
- supervisor
- organization
- year
- 2010
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- tradition, reklam, konsumtion, temadag, marknadsföring, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1627872
- date added to LUP
- 2010-06-04 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 18:23:07
@misc{1627872, abstract = {{Syfte: Syftet med vår uppsats är att undersöka hur företag och organisationer skapar traditioner och ritualer och använder dem som en del i sin marknadsföring. Metod: I den här uppsatsen har vi utgått ifrån en kvalitativ forskningsstrategi för insamling och analys av data. Vi har använt ett hermeneutiskt synsätt, vilket är lämpligt vid kvalitativ forskning. Vi har genomfört innehållsanalyser av reklamfilmer och tidningsmaterial samt semistrukturerade intervjuer. Resultat: I vår uppsats kommer vi fram till att det finns vissa faktorer som är avgörande för om en ritual eller tradition ska få fäste. De som vi har kunnat urskilja som mest betydelsefulla är samhällelig förankring, värde och form. Vi har visat att ett företag eller en organisation till viss del kan skapa en ritual/tradition och använda den som ett lyckat marknadsföringsverktyg.}}, author = {{Bremell, Signe and Klingberg, Gustav and Grudén, Karl}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Tradition som affärsidé - en studie i skapandet av traditioner och ritualer i marknadsföringssyfte}}, year = {{2010}}, }