Aktieägarförmåner - Mervärde för aktieägarna? - Möjlighet för företagen?
(2010)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syftet är att undersöka om det är möjligt för företag att generera aktieägarvärde på andra sätt än enbart via kursutveckling och direktavkastning, samt att undersöka vilken roll företagens olika typer av ägare har i förhållande till aktieägarförmåner och rabatter. Vidare ämnas undersöka huruvida investerare efterfrågar denna typ av alternativ aktieägarersättning. Studiens primära angreppssätt är kvalitativ med inslag av kvantitativ metod. Induktiv ansats används, då författarna utgår ifrån empirin med mål om att utveckla ny teori.
Teori om Value based management samt Principal – agent teorin har använts för att ge läsaren en grundlig förståelse.
Empirin bygger på insamlad data från både företag och aktiesparare. Intervjuer och... (More) - Syftet är att undersöka om det är möjligt för företag att generera aktieägarvärde på andra sätt än enbart via kursutveckling och direktavkastning, samt att undersöka vilken roll företagens olika typer av ägare har i förhållande till aktieägarförmåner och rabatter. Vidare ämnas undersöka huruvida investerare efterfrågar denna typ av alternativ aktieägarersättning. Studiens primära angreppssätt är kvalitativ med inslag av kvantitativ metod. Induktiv ansats används, då författarna utgår ifrån empirin med mål om att utveckla ny teori.
Teori om Value based management samt Principal – agent teorin har använts för att ge läsaren en grundlig förståelse.
Empirin bygger på insamlad data från både företag och aktiesparare. Intervjuer och standardiserade enkäter har använts för att ta fram informationen. Studien visar att aktieägarförmåner skapar mervärde för aktieägare, den visar även att det är en marknadsföringskanal till merförsäljning. Konsumentinriktade bolag som inte har en majoritet av institutionellt ägande har fördelar av att erbjuda aktieägarförmåner. Studien konstaterar även att aktiesparare generellt är positiva till aktieägarförmåner. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1668100
- author
- Tuvehjelm, Jakob ; Cehajic, Haris ; Åström, Kenth and Berntsson, Niklas
- supervisor
- organization
- year
- 2010
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Aktieägarförmåner, shareholder value, mervärde, lojalitet, value based management, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1668100
- date added to LUP
- 2010-06-04 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 18:26:59
@misc{1668100, abstract = {{Syftet är att undersöka om det är möjligt för företag att generera aktieägarvärde på andra sätt än enbart via kursutveckling och direktavkastning, samt att undersöka vilken roll företagens olika typer av ägare har i förhållande till aktieägarförmåner och rabatter. Vidare ämnas undersöka huruvida investerare efterfrågar denna typ av alternativ aktieägarersättning. Studiens primära angreppssätt är kvalitativ med inslag av kvantitativ metod. Induktiv ansats används, då författarna utgår ifrån empirin med mål om att utveckla ny teori. Teori om Value based management samt Principal – agent teorin har använts för att ge läsaren en grundlig förståelse. Empirin bygger på insamlad data från både företag och aktiesparare. Intervjuer och standardiserade enkäter har använts för att ta fram informationen. Studien visar att aktieägarförmåner skapar mervärde för aktieägare, den visar även att det är en marknadsföringskanal till merförsäljning. Konsumentinriktade bolag som inte har en majoritet av institutionellt ägande har fördelar av att erbjuda aktieägarförmåner. Studien konstaterar även att aktiesparare generellt är positiva till aktieägarförmåner.}}, author = {{Tuvehjelm, Jakob and Cehajic, Haris and Åström, Kenth and Berntsson, Niklas}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Aktieägarförmåner - Mervärde för aktieägarna? - Möjlighet för företagen?}}, year = {{2010}}, }