Hotet från ovan. Konstfilmsinstitutionens inverkan på den svenska science fiction-filmen
(2011) FIVK01 20111Film Studies
- Abstract (Swedish)
- Den svenska produktionen av Science fiction-film är för många okänd. Uppsatsen undersöker vilka svenska filmer som kan klassas som science fiction och hur den svenska konstfilmsinstitutionen inverkat på produktionen. Med utgångspunkt i svenska science fiction-entusiasters sammanställningar, analyseras innehållet kvantitaivt i de långfilmer som gjorts och graderas i en tregradig skala efter hur starka science fiction-influenserna är. Resultatet visar på att det gjorts 29 filmer, att det är ovanligt med starka science fiction-influenser och att dessa generellt sett har fått ett negativt mottagande av pressen ju mer de använt sig av genrens element. Samtidigt visar resultaten på att det finns en stor mångfald i såväl upphovsmännens status,... (More)
- Den svenska produktionen av Science fiction-film är för många okänd. Uppsatsen undersöker vilka svenska filmer som kan klassas som science fiction och hur den svenska konstfilmsinstitutionen inverkat på produktionen. Med utgångspunkt i svenska science fiction-entusiasters sammanställningar, analyseras innehållet kvantitaivt i de långfilmer som gjorts och graderas i en tregradig skala efter hur starka science fiction-influenserna är. Resultatet visar på att det gjorts 29 filmer, att det är ovanligt med starka science fiction-influenser och att dessa generellt sett har fått ett negativt mottagande av pressen ju mer de använt sig av genrens element. Samtidigt visar resultaten på att det finns en stor mångfald i såväl upphovsmännens status, filmernas innehåll och vilka andra genrer filmerna innehåller, med ett tydligt undantag för action-genren. Uppsatsen lägger med sitt resultat grunden för vidare forskning och påvisar att konstfilmsinstitutionen haft en inverkan, men kan inte dra några generella slutsatser kring omfattningen av denna. (Less)
- Abstract
- The production of Swedish science fiction is unknown for most people. The thesis studies which Swedish movies that can be classified as science fiction and how the Swedish art cinema institution has affected the production. The movies are analyzed and graded by how strong the science fiction influences are. The result eventuates in 29 Swedish science fiction movies, that strong influences are uncommon, and in that these often have received a negative reception from the press. At the same time there is a distinct diversity in creators, content and in which genres are represented, with an exception for the action genre. The thesis lays the ground for further research, proves that there has been an influence from the Swedish art cinema... (More)
- The production of Swedish science fiction is unknown for most people. The thesis studies which Swedish movies that can be classified as science fiction and how the Swedish art cinema institution has affected the production. The movies are analyzed and graded by how strong the science fiction influences are. The result eventuates in 29 Swedish science fiction movies, that strong influences are uncommon, and in that these often have received a negative reception from the press. At the same time there is a distinct diversity in creators, content and in which genres are represented, with an exception for the action genre. The thesis lays the ground for further research, proves that there has been an influence from the Swedish art cinema institution, but does not draw any wide conclusions about its impact. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1837846
- author
- Wikner, Martin LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- The threat from above. The impact on Swedish science fiction film from the Swedish art cinema institution.
- course
- FIVK01 20111
- year
- 2011
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- filmvetenskap, sociologi, swe-fi, science fiction, svensk film, konstfilmsinstitution, genrefilm, filmproduktion, bourdieu, Attentatet, Ballongen, Deadline, Det okända, Dårskapens hus, Flygnivå 450, Fram för lilla Märta eller På livets ödesvägar, Gladiatorerna, Gröna gubbar från YR, Kenny Begins, Kraftverk 3714, Metropia, Miraklet i Valby, Monismanien 1995, Offret, Olsson per sekund eller Det finns ingen anledning till oro, Res aldrig på enkel biljett, Rymdinvasion i Lappland, Savannen, Sektor 236 Tors vrede, Skammen, Sköna juveler, Sommarens tolv månader, Stinger, Storm, Straydogs, Venus 90, Victor Frankenstein, Åsa-Nisse i raketform, Bergman, Tarkovskij, art cinema institution
- language
- Swedish
- additional info
- For more info and the latest progress, visit martinwikner.com
- id
- 1837846
- alternative location
- http://martinwikner.com/hotet_fran_ovan
- date added to LUP
- 2011-03-04 15:51:25
- date last changed
- 2011-03-04 15:51:25
@misc{1837846, abstract = {{The production of Swedish science fiction is unknown for most people. The thesis studies which Swedish movies that can be classified as science fiction and how the Swedish art cinema institution has affected the production. The movies are analyzed and graded by how strong the science fiction influences are. The result eventuates in 29 Swedish science fiction movies, that strong influences are uncommon, and in that these often have received a negative reception from the press. At the same time there is a distinct diversity in creators, content and in which genres are represented, with an exception for the action genre. The thesis lays the ground for further research, proves that there has been an influence from the Swedish art cinema institution, but does not draw any wide conclusions about its impact.}}, author = {{Wikner, Martin}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Hotet från ovan. Konstfilmsinstitutionens inverkan på den svenska science fiction-filmen}}, year = {{2011}}, }