Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Deliver WOW Through Service

Johansson, Evelina (2011)
Department of Strategic Communication
Abstract (Swedish)
Inom fältet kommunikation sker en ständig diskussion kring hur sociala medier bör hanteras. Det finns brist på empiri som stödjer löften om dess kommunikativa möjligheter för företag. Arbetet lyfter diskussionen kring sociala medier och sätter dem i förbindelse med en holistisk syn på organisation och kommunikation. Syftet är att belysa organisationskulturens betydelse för relationsskapande kommunikation i sociala medier. Metod består av en fallstudie av e-handelsföretaget Zappos.com inbegripande kvalitativa textanalyser samt kvantitativ innehållsanalys. Arbetet påvisar att arbetet med sociala medier sker inte av sig själv. Ambitionen bör vara att företag arbetar med sin värdegrund och att varje enskild medarbetare är en medproducent av... (More)
Inom fältet kommunikation sker en ständig diskussion kring hur sociala medier bör hanteras. Det finns brist på empiri som stödjer löften om dess kommunikativa möjligheter för företag. Arbetet lyfter diskussionen kring sociala medier och sätter dem i förbindelse med en holistisk syn på organisation och kommunikation. Syftet är att belysa organisationskulturens betydelse för relationsskapande kommunikation i sociala medier. Metod består av en fallstudie av e-handelsföretaget Zappos.com inbegripande kvalitativa textanalyser samt kvantitativ innehållsanalys. Arbetet påvisar att arbetet med sociala medier sker inte av sig själv. Ambitionen bör vara att företag arbetar med sin värdegrund och att varje enskild medarbetare är en medproducent av dess reproduktion och vid-makthållande. Arbetet visar att organisationskultur kan vara behjälplig vid relationsskapande kommunikation i sociala medier. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Johansson, Evelina
supervisor
organization
year
type
H2 - Master's Degree (Two Years)
subject
keywords
organisationskultur, relationsskapande, sociala medier, dialogbaserad kommunikation, zappos.com
language
Swedish
id
1975324
date added to LUP
2011-06-08 00:00:00
date last changed
2018-10-18 10:15:36
@misc{1975324,
  abstract     = {{Inom fältet kommunikation sker en ständig diskussion kring hur sociala medier bör hanteras. Det finns brist på empiri som stödjer löften om dess kommunikativa möjligheter för företag. Arbetet lyfter diskussionen kring sociala medier och sätter dem i förbindelse med en holistisk syn på organisation och kommunikation. Syftet är att belysa organisationskulturens betydelse för relationsskapande kommunikation i sociala medier. Metod består av	en fallstudie av e-handelsföretaget Zappos.com inbegripande kvalitativa textanalyser samt kvantitativ innehållsanalys. Arbetet påvisar att arbetet med sociala medier sker inte av sig själv. Ambitionen bör vara att företag arbetar med sin värdegrund och att varje enskild medarbetare är en medproducent av dess reproduktion och vid-makthållande. Arbetet visar att organisationskultur kan vara behjälplig vid relationsskapande kommunikation i sociala medier.}},
  author       = {{Johansson, Evelina}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Deliver WOW Through Service}},
  year         = {{2011}},
}