Från Produkt till Lösning - Industrisektorns Metarmorfos
(2011) FEKP90 20111Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur företag inom den industriella sektorn organiserar sig för övergången från att sälja individuella produkter till att sälja integrerade lösningar. Detta exemplifieras genom bl.a. Windahl och Lakemond (2006) liksom Davies et al. (2007) som anser att det finns begränsat med forskning angående utmaningarna som är förknippande med att produkter och tjänster integreras i lösningar. Trots paradigmskiftet kvarstår det faktum att företagen har kapacitet de måste sälja och uppsatsen ämnar bidra till förståelsen för vilka komponenter och aspekter som krävs för att bygga upp en framgångsrik försäljningsorganisation för att sälja lösningar i dessa sammanhang – alltså ett slags vägkarta över hur... (More)
- Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur företag inom den industriella sektorn organiserar sig för övergången från att sälja individuella produkter till att sälja integrerade lösningar. Detta exemplifieras genom bl.a. Windahl och Lakemond (2006) liksom Davies et al. (2007) som anser att det finns begränsat med forskning angående utmaningarna som är förknippande med att produkter och tjänster integreras i lösningar. Trots paradigmskiftet kvarstår det faktum att företagen har kapacitet de måste sälja och uppsatsen ämnar bidra till förståelsen för vilka komponenter och aspekter som krävs för att bygga upp en framgångsrik försäljningsorganisation för att sälja lösningar i dessa sammanhang – alltså ett slags vägkarta över hur företag borde arbeta med att organisera sig för paradigmskiftet.
Metod: Författarna har genomfört en kvalitativ fallstudie baserad på semistrukturerade intervjuer. Ett induktivt metodval har styrt arbetet där
författarna utgått från empiri för att sedan applicera befintliga teorier och modeller för att nå fram till uppsatsens slutsats.
Teoretiska perspektiv: Uppsatsen lägger fram tre perspektiv på industriell marknadsföring i form av Service-Dominant Logic (SDL), Industrial Marketing and Purchasing Approach (IMP) och Marknadsplaneringssynsättet (MPS). Detta för att ge ett genomgående perspektiv på den resa marknadsföring historiskt sett har gjort.
Empiri: Uppsatsens empiri tar utgångspunkt i ett unikt fallföretag inom svensk verkstadsindustri som studerats genom telefonintervjuer, mail-intervjuer samt internmaterial i form av konsultrapporter. Intervjuerna har ägt rum på olika nivåer inom organisationen för att skapa ett djupgående såväl som holistiskt perspektiv på fenomenet som studerats.
Slutsatser: Ett pågående paradigmatiskt skifte inom industriell marknadsföring har inneburit att fallföretaget som studerats har gått från att sälja enskilda produkter till att sälja integrerade lösningar. För att lyckas med skiftet poängteras även behovet av att tänka i termer av ekonomi, och partnerskap. Förfarandet ser författarna som ett fenomen som beskrivs som Problemorienterad Marknadsföring. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1979876
- author
- Eklund, Fredrik and Svensson, Fredrik
- supervisor
- organization
- course
- FEKP90 20111
- year
- 2011
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- management, Management of enterprises, Företagsledning, Problemorienterad Marknadsföring (POM), Industriell Marknadsföring, Service, Produkter, Lösningar
- language
- Swedish
- id
- 1979876
- date added to LUP
- 2011-05-20 00:00:00
- date last changed
- 2012-11-13 11:39:29
@misc{1979876, abstract = {{Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur företag inom den industriella sektorn organiserar sig för övergången från att sälja individuella produkter till att sälja integrerade lösningar. Detta exemplifieras genom bl.a. Windahl och Lakemond (2006) liksom Davies et al. (2007) som anser att det finns begränsat med forskning angående utmaningarna som är förknippande med att produkter och tjänster integreras i lösningar. Trots paradigmskiftet kvarstår det faktum att företagen har kapacitet de måste sälja och uppsatsen ämnar bidra till förståelsen för vilka komponenter och aspekter som krävs för att bygga upp en framgångsrik försäljningsorganisation för att sälja lösningar i dessa sammanhang – alltså ett slags vägkarta över hur företag borde arbeta med att organisera sig för paradigmskiftet. Metod: Författarna har genomfört en kvalitativ fallstudie baserad på semistrukturerade intervjuer. Ett induktivt metodval har styrt arbetet där författarna utgått från empiri för att sedan applicera befintliga teorier och modeller för att nå fram till uppsatsens slutsats. Teoretiska perspektiv: Uppsatsen lägger fram tre perspektiv på industriell marknadsföring i form av Service-Dominant Logic (SDL), Industrial Marketing and Purchasing Approach (IMP) och Marknadsplaneringssynsättet (MPS). Detta för att ge ett genomgående perspektiv på den resa marknadsföring historiskt sett har gjort. Empiri: Uppsatsens empiri tar utgångspunkt i ett unikt fallföretag inom svensk verkstadsindustri som studerats genom telefonintervjuer, mail-intervjuer samt internmaterial i form av konsultrapporter. Intervjuerna har ägt rum på olika nivåer inom organisationen för att skapa ett djupgående såväl som holistiskt perspektiv på fenomenet som studerats. Slutsatser: Ett pågående paradigmatiskt skifte inom industriell marknadsföring har inneburit att fallföretaget som studerats har gått från att sälja enskilda produkter till att sälja integrerade lösningar. För att lyckas med skiftet poängteras även behovet av att tänka i termer av ekonomi, och partnerskap. Förfarandet ser författarna som ett fenomen som beskrivs som Problemorienterad Marknadsföring.}}, author = {{Eklund, Fredrik and Svensson, Fredrik}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Från Produkt till Lösning - Industrisektorns Metarmorfos}}, year = {{2011}}, }