Hjälporganisationers kommunikation
(2010)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syfte: Syftet är att se hur och om hjälporganisationer idag
kommunicerar företags CSR- engagemang (Corporate Social
Responsibility) via internet, samt undersöka om bättre
kommunikation via internet kan leda till ökade bidrag.
Metod: Uppsatsen använder ett kvalitativt tillvägagångssätt med en
abduktiv ansats som utgångspunkt. Vi har tittat på ett antal
studieobjekt och med hjälp av undersökningsformulär studerat
hur kommunikation av företags CSR- engagemang bedrivs på
deras hemsidor.
Teoretiska
perspektiv:
Vår teoretiska grund bygger på företags sociala ansvar och hur
hjälporganisationer kan kommunicera detta via Internet.
Empiri: Empirin beskriver våra studieobjekts hemsidor och hur
kommunikation bedrivs där idag, vad för kommunikation... (More) - Syfte: Syftet är att se hur och om hjälporganisationer idag
kommunicerar företags CSR- engagemang (Corporate Social
Responsibility) via internet, samt undersöka om bättre
kommunikation via internet kan leda till ökade bidrag.
Metod: Uppsatsen använder ett kvalitativt tillvägagångssätt med en
abduktiv ansats som utgångspunkt. Vi har tittat på ett antal
studieobjekt och med hjälp av undersökningsformulär studerat
hur kommunikation av företags CSR- engagemang bedrivs på
deras hemsidor.
Teoretiska
perspektiv:
Vår teoretiska grund bygger på företags sociala ansvar och hur
hjälporganisationer kan kommunicera detta via Internet.
Empiri: Empirin beskriver våra studieobjekts hemsidor och hur
kommunikation bedrivs där idag, vad för kommunikation utav
företagsengagemang som uppvisas samt hur lättillgänglig
informationen är.
Slutsats: Hjälporganisationerna vi studerat skiljer sig till stora delar i hur
de kommunicerar företags CSR- engagemang via sina
hemsidor, fast samtliga kommunicerar ut engagemangen. Vi har
även funnit att ökad kommunikation via internet kommer leda
till ökade bidrag. Vad som skall kommuniceras av
hjälporganisationerna beror dock på graden av information
allmänheten besitter om organisationen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2171732
- author
- Johanson-Thor Hernebrant, Gustav ; Andgren, Johan and Olsson, Anna
- supervisor
- organization
- year
- 2010
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Corporate Social Responsibility (CSR), hjälporganisation, kommunikation, Internet, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 2171732
- date added to LUP
- 2010-01-15 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 17:55:19
@misc{2171732, abstract = {{Syfte: Syftet är att se hur och om hjälporganisationer idag kommunicerar företags CSR- engagemang (Corporate Social Responsibility) via internet, samt undersöka om bättre kommunikation via internet kan leda till ökade bidrag. Metod: Uppsatsen använder ett kvalitativt tillvägagångssätt med en abduktiv ansats som utgångspunkt. Vi har tittat på ett antal studieobjekt och med hjälp av undersökningsformulär studerat hur kommunikation av företags CSR- engagemang bedrivs på deras hemsidor. Teoretiska perspektiv: Vår teoretiska grund bygger på företags sociala ansvar och hur hjälporganisationer kan kommunicera detta via Internet. Empiri: Empirin beskriver våra studieobjekts hemsidor och hur kommunikation bedrivs där idag, vad för kommunikation utav företagsengagemang som uppvisas samt hur lättillgänglig informationen är. Slutsats: Hjälporganisationerna vi studerat skiljer sig till stora delar i hur de kommunicerar företags CSR- engagemang via sina hemsidor, fast samtliga kommunicerar ut engagemangen. Vi har även funnit att ökad kommunikation via internet kommer leda till ökade bidrag. Vad som skall kommuniceras av hjälporganisationerna beror dock på graden av information allmänheten besitter om organisationen.}}, author = {{Johanson-Thor Hernebrant, Gustav and Andgren, Johan and Olsson, Anna}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Hjälporganisationers kommunikation}}, year = {{2010}}, }