Kravet på lärarlegitimation och tillräckliga kvalifikationer
(2011) HARH16 20112Department of Business Law
- Abstract (Swedish)
- Denna uppsats granskar införandet av legitimationskrav för undervisare samt begreppet tillräckliga kvalifikationer. Arbetet undersöker hur ansvaret för lärare och förskollärares kompetens ser ut efter att auktorisationsreglerna tillkommit. Tyngdpunkten ligger på skolchefers utbildningsansvar och undervisares skyldigheter att delta i de skolningsinsatser som erbjuds.
Huvudmännens möjligheter att uppställa kvalifikationskrav påverkas av legitimationsbestämmelserna. Behörighetsreglerna har skärpts och det individuella undervisningsansvaret lagstadgats. Rektorer och förskolechefer kan numera framföra absoluta krav på genomgången utbildning vid tjänstetillsättanden. Eftersom legitimationer hädanefter krävs för att anställas tillsvidare blir... (More) - Denna uppsats granskar införandet av legitimationskrav för undervisare samt begreppet tillräckliga kvalifikationer. Arbetet undersöker hur ansvaret för lärare och förskollärares kompetens ser ut efter att auktorisationsreglerna tillkommit. Tyngdpunkten ligger på skolchefers utbildningsansvar och undervisares skyldigheter att delta i de skolningsinsatser som erbjuds.
Huvudmännens möjligheter att uppställa kvalifikationskrav påverkas av legitimationsbestämmelserna. Behörighetsreglerna har skärpts och det individuella undervisningsansvaret lagstadgats. Rektorer och förskolechefer kan numera framföra absoluta krav på genomgången utbildning vid tjänstetillsättanden. Eftersom legitimationer hädanefter krävs för att anställas tillsvidare blir det väsentligt för obehöriga att medverka i utbildningsprojekt för att uppnå kvalifikationskraven. Skolcheferna ansvarar för att i en rimlig tid omställa arbetsstyrkan till de nya bestämmelserna. Den individuella upplärningstiden blir viktig exempelvis i samband med valideringar av yrkeskunskaper. Utbildningar på över ett halvår har ansetts oskäligt att tillhandahålla. Helhetsbedömningar med utgångspunkt i verksamheters olika förutsättningar måste dock göras. Det föreligger dessutom specialregler för fackliga förtroendemän som gör att mer omfattande skolningsinsatser kan bli aktuella för denna grupp. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2202440
- author
- Buhrman, Ludvig LU
- supervisor
- organization
- course
- HARH16 20112
- year
- 2011
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Tillräckliga kvalifikationer, Lärarlegitimation, Behörighet, Utbildningsansvar, Inlärningstid
- language
- Swedish
- id
- 2202440
- date added to LUP
- 2011-11-14 14:45:57
- date last changed
- 2011-11-14 14:45:57
@misc{2202440, abstract = {{Denna uppsats granskar införandet av legitimationskrav för undervisare samt begreppet tillräckliga kvalifikationer. Arbetet undersöker hur ansvaret för lärare och förskollärares kompetens ser ut efter att auktorisationsreglerna tillkommit. Tyngdpunkten ligger på skolchefers utbildningsansvar och undervisares skyldigheter att delta i de skolningsinsatser som erbjuds. Huvudmännens möjligheter att uppställa kvalifikationskrav påverkas av legitimationsbestämmelserna. Behörighetsreglerna har skärpts och det individuella undervisningsansvaret lagstadgats. Rektorer och förskolechefer kan numera framföra absoluta krav på genomgången utbildning vid tjänstetillsättanden. Eftersom legitimationer hädanefter krävs för att anställas tillsvidare blir det väsentligt för obehöriga att medverka i utbildningsprojekt för att uppnå kvalifikationskraven. Skolcheferna ansvarar för att i en rimlig tid omställa arbetsstyrkan till de nya bestämmelserna. Den individuella upplärningstiden blir viktig exempelvis i samband med valideringar av yrkeskunskaper. Utbildningar på över ett halvår har ansetts oskäligt att tillhandahålla. Helhetsbedömningar med utgångspunkt i verksamheters olika förutsättningar måste dock göras. Det föreligger dessutom specialregler för fackliga förtroendemän som gör att mer omfattande skolningsinsatser kan bli aktuella för denna grupp.}}, author = {{Buhrman, Ludvig}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Kravet på lärarlegitimation och tillräckliga kvalifikationer}}, year = {{2011}}, }