Miss Marlboro Lights - En semiotisk studie om produktplacering av cigaretter i Sex and the City och Californication
(2012) MKVA21 20112Media and Communication Studies
- Abstract (Swedish)
- En semiotisk analys av cigarettens symbolik och produktplaceringen av denna i TV-serierna Sex and the City och Californication. Problemområdet och bakgrunden till denna studie ligger i att dagens media och populärkultur till stor del påverkar sina mottagares uppfattningar vilket innebär att trots direktiv och lagstiftning om förbud mot annonsering av cigaretten utgör produktplaceringen av denna en fara mot tittarna. Det är även intressant att granska i vilken utsträckning företag idag kan genom symbolik och kontexter närmare ”verkligheten” nå ut med produkter. I denna uppsats har författarna genom en semiotisk textanalys tittat på semiotiken och symboliken kring cigarettens figurering i TV-serierna Sex and the City och Californication.... (More)
- En semiotisk analys av cigarettens symbolik och produktplaceringen av denna i TV-serierna Sex and the City och Californication. Problemområdet och bakgrunden till denna studie ligger i att dagens media och populärkultur till stor del påverkar sina mottagares uppfattningar vilket innebär att trots direktiv och lagstiftning om förbud mot annonsering av cigaretten utgör produktplaceringen av denna en fara mot tittarna. Det är även intressant att granska i vilken utsträckning företag idag kan genom symbolik och kontexter närmare ”verkligheten” nå ut med produkter. I denna uppsats har författarna genom en semiotisk textanalys tittat på semiotiken och symboliken kring cigarettens figurering i TV-serierna Sex and the City och Californication. Parallellt med granskningen av dessa gjordes även en omfattande research efter siffror eller konkreta fakta kring i vilken utsträckning företagen aktivt produktplacerar i populärkulturen och dessa TV-serier.
Under materialinsamlingen kunde författarna finna återkommande strukturer som fick agera ramverk för analysen. Vissa mönster kring hur och i vilka kontexter cigaretten framställs upprepades gång på gång i de båda serierna. Slutsatsen och diskussionen vilar på tankar kring problemet att det inte framkommer huruvida cigarettens exponering i Sex and the City och Californication handlar om betald produktplacering eller ej vilket innebär att man som tittare eller konsument lämnas i ovisshet. Oavsett om placeringen av cigaretten är arrangerad eller ej innebär det fördelar för tobaksbolagen. Då cigaretten ständigt figurerar i särskilda semiotiska texter bidrar även exponeringen till vissa normer och uppfattningar kring när man ”borde ta en cigarett”. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2277709
- author
- Brandin, Emmanuela LU and Brochs Ljungberg, Hanna LU
- supervisor
- organization
- course
- MKVA21 20112
- year
- 2012
- type
- L2 - 2nd term paper (old degree order)
- subject
- keywords
- Sex and the City, visuell kommunikation, produktplacering, symboler, Californication, sex
- language
- Swedish
- id
- 2277709
- date added to LUP
- 2012-01-20 14:06:30
- date last changed
- 2014-09-04 08:36:04
@misc{2277709, abstract = {{En semiotisk analys av cigarettens symbolik och produktplaceringen av denna i TV-serierna Sex and the City och Californication. Problemområdet och bakgrunden till denna studie ligger i att dagens media och populärkultur till stor del påverkar sina mottagares uppfattningar vilket innebär att trots direktiv och lagstiftning om förbud mot annonsering av cigaretten utgör produktplaceringen av denna en fara mot tittarna. Det är även intressant att granska i vilken utsträckning företag idag kan genom symbolik och kontexter närmare ”verkligheten” nå ut med produkter. I denna uppsats har författarna genom en semiotisk textanalys tittat på semiotiken och symboliken kring cigarettens figurering i TV-serierna Sex and the City och Californication. Parallellt med granskningen av dessa gjordes även en omfattande research efter siffror eller konkreta fakta kring i vilken utsträckning företagen aktivt produktplacerar i populärkulturen och dessa TV-serier. Under materialinsamlingen kunde författarna finna återkommande strukturer som fick agera ramverk för analysen. Vissa mönster kring hur och i vilka kontexter cigaretten framställs upprepades gång på gång i de båda serierna. Slutsatsen och diskussionen vilar på tankar kring problemet att det inte framkommer huruvida cigarettens exponering i Sex and the City och Californication handlar om betald produktplacering eller ej vilket innebär att man som tittare eller konsument lämnas i ovisshet. Oavsett om placeringen av cigaretten är arrangerad eller ej innebär det fördelar för tobaksbolagen. Då cigaretten ständigt figurerar i särskilda semiotiska texter bidrar även exponeringen till vissa normer och uppfattningar kring när man ”borde ta en cigarett”.}}, author = {{Brandin, Emmanuela and Brochs Ljungberg, Hanna}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Miss Marlboro Lights - En semiotisk studie om produktplacering av cigaretter i Sex and the City och Californication}}, year = {{2012}}, }