"I'm Barack Obama and I approve this message" - En kvalitativ studie av svensk och amerikansk politisk reklam i TV utifrån ländernas nationella kontexter
(2012) MKVK01 20112Media and Communication Studies
- Abstract (Swedish)
- Inför det svenska riksdagsvalet 2010 uppträdde ett nytt fenomen, nämligen politisk reklam i TV. I USA däremot är politisk reklam i TV inte någonting nytt då det funnits sedan 1950-talet. Syftet med den här uppsatsen är att utifrån ett kvalitativt tillvägagångssätt undersöka och jämföra svenska politiska reklamfilmer från riksdagsvalet 2010 med politiska reklamfilmer som användes i det amerikanska presidentvalet 2008. Med hjälp av bland annat retorik och semiotik analyseras de trettio sekunder långa filmerna med fokus på hur de bägge ländernas olika kulturer framkommer i dessa.
Resultatet visar att skillnaderna mellan svensk och amerikansk politisk reklam i TV är ganska stora. Historia och nationella symboler som flaggor och dylikt är... (More) - Inför det svenska riksdagsvalet 2010 uppträdde ett nytt fenomen, nämligen politisk reklam i TV. I USA däremot är politisk reklam i TV inte någonting nytt då det funnits sedan 1950-talet. Syftet med den här uppsatsen är att utifrån ett kvalitativt tillvägagångssätt undersöka och jämföra svenska politiska reklamfilmer från riksdagsvalet 2010 med politiska reklamfilmer som användes i det amerikanska presidentvalet 2008. Med hjälp av bland annat retorik och semiotik analyseras de trettio sekunder långa filmerna med fokus på hur de bägge ländernas olika kulturer framkommer i dessa.
Resultatet visar att skillnaderna mellan svensk och amerikansk politisk reklam i TV är ganska stora. Historia och nationella symboler som flaggor och dylikt är något som är frekvent förekommande i de amerikanska filmerna medan det i de svenska är något som saknas helt. Däremot är framtiden något som betonas starkt i flertalet av de svenska filmerna. Dessutom är det ett betydligt större fokus på person i amerikanska politiska reklamfilmer än vad det är i svenska, vilket inte är helt överraskande då det i USA är fråga om ett presidentval där en person väljs. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2277879
- author
- Sjögren, Fredrik LU
- supervisor
- organization
- course
- MKVK01 20112
- year
- 2012
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Barack Obama, val, USA, Sverige, politisk kommunikation, politisk TV-reklam, TV, reklam, politik, John McCain
- language
- Swedish
- id
- 2277879
- date added to LUP
- 2012-01-17 16:37:44
- date last changed
- 2014-09-04 08:36:03
@misc{2277879, abstract = {{Inför det svenska riksdagsvalet 2010 uppträdde ett nytt fenomen, nämligen politisk reklam i TV. I USA däremot är politisk reklam i TV inte någonting nytt då det funnits sedan 1950-talet. Syftet med den här uppsatsen är att utifrån ett kvalitativt tillvägagångssätt undersöka och jämföra svenska politiska reklamfilmer från riksdagsvalet 2010 med politiska reklamfilmer som användes i det amerikanska presidentvalet 2008. Med hjälp av bland annat retorik och semiotik analyseras de trettio sekunder långa filmerna med fokus på hur de bägge ländernas olika kulturer framkommer i dessa. Resultatet visar att skillnaderna mellan svensk och amerikansk politisk reklam i TV är ganska stora. Historia och nationella symboler som flaggor och dylikt är något som är frekvent förekommande i de amerikanska filmerna medan det i de svenska är något som saknas helt. Däremot är framtiden något som betonas starkt i flertalet av de svenska filmerna. Dessutom är det ett betydligt större fokus på person i amerikanska politiska reklamfilmer än vad det är i svenska, vilket inte är helt överraskande då det i USA är fråga om ett presidentval där en person väljs.}}, author = {{Sjögren, Fredrik}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{"I'm Barack Obama and I approve this message" - En kvalitativ studie av svensk och amerikansk politisk reklam i TV utifrån ländernas nationella kontexter}}, year = {{2012}}, }