Vem vill aktivt söka upp reklam liksom?
(2012) MKVK01 20112Media and Communication Studies
- Abstract (Swedish)
- Vem vill aktivt söka upp reklam liksom?
Författare: Dag Thorén (med Viktor Adell)
Handledare: Veselinka Möllerström
Examinator: Fredrik Miegel
Syfte: Att studera hur företagens närvaro tolkas i den interaktiva struktur och sociala kontext som kännetecknar facebook.
Metod: Kvalitativa metoder och har använts för datainsamling. Empirin utgörs av sex stycken semi-strukturerade intervjuer samt en strukturerad intervju. En receptionsanalys ligger till grund för analysen av empirin.
Teori: Teorin är i stora drag influerad av Manuel Castells teorier om nätverkssamhället, utöver det består detta avsnitt av teorier om sociala mediers struktur, teorier om en privat sfär samt synen på en meningsskapande publik
Analys:... (More) - Vem vill aktivt söka upp reklam liksom?
Författare: Dag Thorén (med Viktor Adell)
Handledare: Veselinka Möllerström
Examinator: Fredrik Miegel
Syfte: Att studera hur företagens närvaro tolkas i den interaktiva struktur och sociala kontext som kännetecknar facebook.
Metod: Kvalitativa metoder och har använts för datainsamling. Empirin utgörs av sex stycken semi-strukturerade intervjuer samt en strukturerad intervju. En receptionsanalys ligger till grund för analysen av empirin.
Teori: Teorin är i stora drag influerad av Manuel Castells teorier om nätverkssamhället, utöver det består detta avsnitt av teorier om sociala mediers struktur, teorier om en privat sfär samt synen på en meningsskapande publik
Analys: Med hjälp av receptionsanalysen kunde vi skönja tre förhållningsätt som respondenterna anlade vid läsningen av fanpagen. Utifrån teorierna kunde vi se med vilka avsikter det studerade anslöt sig till facebook. Nästkommande del av analysen kretsade kring tre teman; (1) den uteblivna interaktiviteten (2) respondenternas betydelse av att ansluta ett varumärke till profilsidan (3) förmåga att utöva medborgarskap genom att ansluta företag med rätt värdegrunder.
Slutdiskussion: Studien antyder att individens tolkning av ett företag främst sker utifrån hur väl företaget i fråga korrelerar med intrycket individen önskar förmedla till övriga användare. Facebook-användaren är autonom i den mån att denne själv bestämmer över vilka grupper eller organisationer den ska ansluta med. Parallellt med detta måste användarna såväl som företaget anpassa sin kommunikation efter den struktur som facebook består av. För respondenterna medförde strukturen en osäkerhet kring fanpagens övriga medlemmar, samtidigt som strukturen fick respondenterna att reflektera över sin roll som budbärare av ett varumärke. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2300702
- author
- Thorén, Dag LU and Adell, Viktor LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- En kvalitativ receptionsanalys av en fanpage
- course
- MKVK01 20112
- year
- 2012
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- interaktivitet, fanpage, receptionsanalys, facebook, privat sfär, varumärke, reklam
- language
- Swedish
- id
- 2300702
- date added to LUP
- 2012-01-24 14:25:23
- date last changed
- 2014-09-04 08:36:02
@misc{2300702, abstract = {{Vem vill aktivt söka upp reklam liksom? Författare: Dag Thorén (med Viktor Adell) Handledare: Veselinka Möllerström Examinator: Fredrik Miegel Syfte: Att studera hur företagens närvaro tolkas i den interaktiva struktur och sociala kontext som kännetecknar facebook. Metod: Kvalitativa metoder och har använts för datainsamling. Empirin utgörs av sex stycken semi-strukturerade intervjuer samt en strukturerad intervju. En receptionsanalys ligger till grund för analysen av empirin. Teori: Teorin är i stora drag influerad av Manuel Castells teorier om nätverkssamhället, utöver det består detta avsnitt av teorier om sociala mediers struktur, teorier om en privat sfär samt synen på en meningsskapande publik Analys: Med hjälp av receptionsanalysen kunde vi skönja tre förhållningsätt som respondenterna anlade vid läsningen av fanpagen. Utifrån teorierna kunde vi se med vilka avsikter det studerade anslöt sig till facebook. Nästkommande del av analysen kretsade kring tre teman; (1) den uteblivna interaktiviteten (2) respondenternas betydelse av att ansluta ett varumärke till profilsidan (3) förmåga att utöva medborgarskap genom att ansluta företag med rätt värdegrunder. Slutdiskussion: Studien antyder att individens tolkning av ett företag främst sker utifrån hur väl företaget i fråga korrelerar med intrycket individen önskar förmedla till övriga användare. Facebook-användaren är autonom i den mån att denne själv bestämmer över vilka grupper eller organisationer den ska ansluta med. Parallellt med detta måste användarna såväl som företaget anpassa sin kommunikation efter den struktur som facebook består av. För respondenterna medförde strukturen en osäkerhet kring fanpagens övriga medlemmar, samtidigt som strukturen fick respondenterna att reflektera över sin roll som budbärare av ett varumärke.}}, author = {{Thorén, Dag and Adell, Viktor}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Vem vill aktivt söka upp reklam liksom?}}, year = {{2012}}, }