Försvarsmaktens pedagogiska grunder
(2012) PEDM01 20121Education
- Abstract (Swedish)
- Varför väljer utbildare inom FM de utbildningsmetoder de väljer? Vilka faktorer påverkar? Skiljer sig FMs utbildningsmetoder från skolans utbildningsmetoder? Denna studie penetrerar frågorna ur före detta värnpliktigas synvinkel. En litteraturstudie redovisar en jämförelse mellan utbildningsmetoder inom olika utbildningar, inte bara inom skolans värld. En kvantitativ och kvalitativ studie redovisar den undersökta gruppen före detta värnpliktiga, nu officerare och specialistofficerare, och deras erfarenhet från sin värnpliktstjänstgöring. De ger också uttryck för vad de tror bör ses över i utbildningar och val av utbildningsmetoder i en försvarsmakt med anställda soldater. Anställda soldater som efterhand får en allt större erfarenhet och... (More)
- Varför väljer utbildare inom FM de utbildningsmetoder de väljer? Vilka faktorer påverkar? Skiljer sig FMs utbildningsmetoder från skolans utbildningsmetoder? Denna studie penetrerar frågorna ur före detta värnpliktigas synvinkel. En litteraturstudie redovisar en jämförelse mellan utbildningsmetoder inom olika utbildningar, inte bara inom skolans värld. En kvantitativ och kvalitativ studie redovisar den undersökta gruppen före detta värnpliktiga, nu officerare och specialistofficerare, och deras erfarenhet från sin värnpliktstjänstgöring. De ger också uttryck för vad de tror bör ses över i utbildningar och val av utbildningsmetoder i en försvarsmakt med anställda soldater. Anställda soldater som efterhand får en allt större erfarenhet och kompetens, både nationellt och internationellt. Studien speglar värnpliktsutbildningen åren 1997-2008 och så som den studerade gruppen har upplevt den efterhand som de genomfört värnpliktstjänstgöringen. En internationell jämförelse mellan ett antal länders soldatutbildning i förhållande till Sveriges soldatutbildning redovisas. Studien pekar också på de aspekter som styr en utbildares val, både civilt och militärt. Den visar också på hur ekonomin är gränssättande i grundläggande utbildning men också i högre utbildning. Studiens resultat kan inte ses som en generalisering utan är bara giltigt i den undersökta gruppen men den som tar del av studien kan säkert få idéer och tankar som gör att redan dragna erfarenheter kan återanvändas. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2438603
- author
- Antonsson, Thomas LU
- supervisor
-
- Mina O'Dowd LU
- organization
- alternative title
- Kunskap, färdighet och kompetens
- course
- PEDM01 20121
- year
- 2012
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- pedagogiska grunder, pedagogik, kunskap officer, kompetens, GMU, Försvarsmakten, förbandsskede, färdigheter, färdighet, FM, befäl, befattningsutbildning, befattningsskede, skede, soldater, specialistofficer, utbildning, utbildningsmetoder
- language
- Swedish
- id
- 2438603
- date added to LUP
- 2012-05-22 09:16:38
- date last changed
- 2014-09-04 08:37:02
@misc{2438603, abstract = {{Varför väljer utbildare inom FM de utbildningsmetoder de väljer? Vilka faktorer påverkar? Skiljer sig FMs utbildningsmetoder från skolans utbildningsmetoder? Denna studie penetrerar frågorna ur före detta värnpliktigas synvinkel. En litteraturstudie redovisar en jämförelse mellan utbildningsmetoder inom olika utbildningar, inte bara inom skolans värld. En kvantitativ och kvalitativ studie redovisar den undersökta gruppen före detta värnpliktiga, nu officerare och specialistofficerare, och deras erfarenhet från sin värnpliktstjänstgöring. De ger också uttryck för vad de tror bör ses över i utbildningar och val av utbildningsmetoder i en försvarsmakt med anställda soldater. Anställda soldater som efterhand får en allt större erfarenhet och kompetens, både nationellt och internationellt. Studien speglar värnpliktsutbildningen åren 1997-2008 och så som den studerade gruppen har upplevt den efterhand som de genomfört värnpliktstjänstgöringen. En internationell jämförelse mellan ett antal länders soldatutbildning i förhållande till Sveriges soldatutbildning redovisas. Studien pekar också på de aspekter som styr en utbildares val, både civilt och militärt. Den visar också på hur ekonomin är gränssättande i grundläggande utbildning men också i högre utbildning. Studiens resultat kan inte ses som en generalisering utan är bara giltigt i den undersökta gruppen men den som tar del av studien kan säkert få idéer och tankar som gör att redan dragna erfarenheter kan återanvändas.}}, author = {{Antonsson, Thomas}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Försvarsmaktens pedagogiska grunder}}, year = {{2012}}, }