Sjuksköterskestudenters upplevelse av interprofessionellt lärande
(2011)Department of Health Sciences
- Abstract
- Det behövs mer kunskap om hur sjuksköterskestudenter upplever interprofessionellt lärande. Syftet med studien var att belysa sjuksköterskestudenters upplevelse av interprofessionellt lärande på en verksamhetsförlagdutbildning. Åtta studenter från termin tre och fem intervjuades. De hade alla genomgått verksamhetsförlagd utbildning på en avdelning som använde sig av interprofessionellt lärande. Data analyserades med en innehållsanalys och resultatet visade på ett övergripande tema ”Ökad personlig utveckling genom interprofessionellt lärande” med tre kategorier: ”Personlig utveckling”, ”Lärande genom samarbete” och ”Trygghet och stöd genom bemötande och gemenskap”. Det framkom att sjuksköterskestudenterna upplevde att deras ökade förståelse... (More)
- Det behövs mer kunskap om hur sjuksköterskestudenter upplever interprofessionellt lärande. Syftet med studien var att belysa sjuksköterskestudenters upplevelse av interprofessionellt lärande på en verksamhetsförlagdutbildning. Åtta studenter från termin tre och fem intervjuades. De hade alla genomgått verksamhetsförlagd utbildning på en avdelning som använde sig av interprofessionellt lärande. Data analyserades med en innehållsanalys och resultatet visade på ett övergripande tema ”Ökad personlig utveckling genom interprofessionellt lärande” med tre kategorier: ”Personlig utveckling”, ”Lärande genom samarbete” och ”Trygghet och stöd genom bemötande och gemenskap”. Det framkom att sjuksköterskestudenterna upplevde att deras ökade förståelse för de andra professionerna var mycket positiv och de kände alla att de har utvecklats mycket i sin framtida profession. Samtliga var positiva till interprofessionellt lärande och tyckte att detta var ett effektivt sätt att utbilda studenter på. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2531340
- author
- Björnholdt Böll, Christian and Idris, Amina
- supervisor
- organization
- year
- 2011
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- interprofessionellt lärande, sjuksköterskestudenter, upplevelse, utveckling
- language
- Swedish
- id
- 2531340
- date added to LUP
- 2012-05-04 14:25:35
- date last changed
- 2015-12-14 13:21:24
@misc{2531340, abstract = {{Det behövs mer kunskap om hur sjuksköterskestudenter upplever interprofessionellt lärande. Syftet med studien var att belysa sjuksköterskestudenters upplevelse av interprofessionellt lärande på en verksamhetsförlagdutbildning. Åtta studenter från termin tre och fem intervjuades. De hade alla genomgått verksamhetsförlagd utbildning på en avdelning som använde sig av interprofessionellt lärande. Data analyserades med en innehållsanalys och resultatet visade på ett övergripande tema ”Ökad personlig utveckling genom interprofessionellt lärande” med tre kategorier: ”Personlig utveckling”, ”Lärande genom samarbete” och ”Trygghet och stöd genom bemötande och gemenskap”. Det framkom att sjuksköterskestudenterna upplevde att deras ökade förståelse för de andra professionerna var mycket positiv och de kände alla att de har utvecklats mycket i sin framtida profession. Samtliga var positiva till interprofessionellt lärande och tyckte att detta var ett effektivt sätt att utbilda studenter på.}}, author = {{Björnholdt Böll, Christian and Idris, Amina}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Sjuksköterskestudenters upplevelse av interprofessionellt lärande}}, year = {{2011}}, }