Spelets regler- En CSR-studie av motiv, kommunikation och intressentsynsätt inom spelindustrin
(2012) FEKN90 20121Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syfte: Uppsatsens syfte är att beskriva och utveckla förståelsen av spelbranschen genom att i ett CSR-perspektiv jämföra motiv, kommunikation och inställning till intressenter mellan statliga och privata spelbolag i Sverige.
Metod: En fallstudie med en abduktiv ansats där en kvalitativ undersökningsmetod har använts. Semistrukturerade intervjuer och sekundärdata har används.
Teoretiska perspektiv: Studiens teoretiska perspektiv utgörs av teorier kring CSR, intressenter samt kommunikation.
Empiri: Det empiriska materialet är baserat på djupintervjuer med ledande personer på spelbolagen Svenska Spel, Paf, Betfair och ComeOn.
Slutsatser: Författarna fann att spelbolagens motiv till CSR är likartade då de betraktar CSR som... (More) - Syfte: Uppsatsens syfte är att beskriva och utveckla förståelsen av spelbranschen genom att i ett CSR-perspektiv jämföra motiv, kommunikation och inställning till intressenter mellan statliga och privata spelbolag i Sverige.
Metod: En fallstudie med en abduktiv ansats där en kvalitativ undersökningsmetod har använts. Semistrukturerade intervjuer och sekundärdata har används.
Teoretiska perspektiv: Studiens teoretiska perspektiv utgörs av teorier kring CSR, intressenter samt kommunikation.
Empiri: Det empiriska materialet är baserat på djupintervjuer med ledande personer på spelbolagen Svenska Spel, Paf, Betfair och ComeOn.
Slutsatser: Författarna fann att spelbolagens motiv till CSR är likartade då de betraktar CSR som ett strategiskt val för att uppfylla respektive mål och vision. Vidare fanns olikheter i intressentsynsättet mellan statliga och privata bolag. Svenska Spel har en bredare bas av intressenter att ta hänsyn till medan de privata bolagen har tydligare kundfokusering. Författarna fann även olikheter i CSR-kommunikationen då Svenska Spel är tydligare i sin kommunikation och de privata bolagen är återhållsamma. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2542474
- author
- Westman, Emelie LU and Reyes, Nathalie
- supervisor
- organization
- course
- FEKN90 20121
- year
- 2012
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- CSR, Intressent, Kommunikation, Spelansvar, Spelbolag
- language
- Swedish
- id
- 2542474
- date added to LUP
- 2012-06-19 11:36:28
- date last changed
- 2012-06-19 11:36:28
@misc{2542474, abstract = {{Syfte: Uppsatsens syfte är att beskriva och utveckla förståelsen av spelbranschen genom att i ett CSR-perspektiv jämföra motiv, kommunikation och inställning till intressenter mellan statliga och privata spelbolag i Sverige. Metod: En fallstudie med en abduktiv ansats där en kvalitativ undersökningsmetod har använts. Semistrukturerade intervjuer och sekundärdata har används. Teoretiska perspektiv: Studiens teoretiska perspektiv utgörs av teorier kring CSR, intressenter samt kommunikation. Empiri: Det empiriska materialet är baserat på djupintervjuer med ledande personer på spelbolagen Svenska Spel, Paf, Betfair och ComeOn. Slutsatser: Författarna fann att spelbolagens motiv till CSR är likartade då de betraktar CSR som ett strategiskt val för att uppfylla respektive mål och vision. Vidare fanns olikheter i intressentsynsättet mellan statliga och privata bolag. Svenska Spel har en bredare bas av intressenter att ta hänsyn till medan de privata bolagen har tydligare kundfokusering. Författarna fann även olikheter i CSR-kommunikationen då Svenska Spel är tydligare i sin kommunikation och de privata bolagen är återhållsamma.}}, author = {{Westman, Emelie and Reyes, Nathalie}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Spelets regler- En CSR-studie av motiv, kommunikation och intressentsynsätt inom spelindustrin}}, year = {{2012}}, }