En kändis resa över atlanten - En studie om kulturella faktorers inverkan på celebrity endorsement
(2012) FEKN90 20121Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syfte: Öka förståelsen för vilken påverkan kulturella faktorer har på användningen och effektiviteten av celebrity endorsement i marknadsföring. Vidare vill vi bidra med kunskap om behovet av att anpassa utformningen av celebrity endorsement mellan olika marknader.
Metod: Vi har valt att göra en kvalitativ studie med induktiv ansats. Studien är baserad på semistrukturerade djupintervjuer med branschpersoner samt kulturellt insatta konsumenter. Därtill har vi även genomfört fokusgruppsdiskussioner med svenska konsumenter. Vi har sedan ställt det empiriska resultatet i relation med tidigare studier och valda teorier.
Teoretiska perspektiv: Vårt teoretiska ramverk utgår huvudsakligen från teorier i celebrity endorsement, global... (More) - Syfte: Öka förståelsen för vilken påverkan kulturella faktorer har på användningen och effektiviteten av celebrity endorsement i marknadsföring. Vidare vill vi bidra med kunskap om behovet av att anpassa utformningen av celebrity endorsement mellan olika marknader.
Metod: Vi har valt att göra en kvalitativ studie med induktiv ansats. Studien är baserad på semistrukturerade djupintervjuer med branschpersoner samt kulturellt insatta konsumenter. Därtill har vi även genomfört fokusgruppsdiskussioner med svenska konsumenter. Vi har sedan ställt det empiriska resultatet i relation med tidigare studier och valda teorier.
Teoretiska perspektiv: Vårt teoretiska ramverk utgår huvudsakligen från teorier i celebrity endorsement, global marknadsföring och Hofstedes kulturella dimensioner.
Empiri: Vår primärdata samlades in genom djupintervjuer med branschpersoner från reklambyråer och ett företag med erfarenhet och insikt i celebrity endorsement. Konsumenternas uppfattning erhöll vi genom två djupintervjuer samt två fokusgruppdiskussioner. Vi valde även att nyttja tidigare studier för att stärka och komplettera vår egen empiri.
Slutsatser: Vi har konstaterat att det finns kulturella skillnader som påverkar effektiviteten av celebrity endorsement. Som en följd av detta ser vi att det är nödvändigt med en viss anpassning av celebrity endorsement när man riktar sig till konsumenter i olika kulturer. Framförallt i de fall ett företag går från att kommunicera med konsumenter i en maskulin kultur till att tilltala konsumenter i en feminin kultur. Graden av anpassning beror dock till stor del på vilket syfte företaget har med sin marknadsföringsstrategi. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2542590
- author
- Larsson, Sara LU and Wizander, Celine
- supervisor
- organization
- course
- FEKN90 20121
- year
- 2012
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Celebrity endorsement, kultur, kulturell inverkan, anpassningsbehov, kändisuppfattning.
- language
- Swedish
- id
- 2542590
- date added to LUP
- 2012-06-19 13:35:14
- date last changed
- 2012-06-19 13:35:14
@misc{2542590, abstract = {{Syfte: Öka förståelsen för vilken påverkan kulturella faktorer har på användningen och effektiviteten av celebrity endorsement i marknadsföring. Vidare vill vi bidra med kunskap om behovet av att anpassa utformningen av celebrity endorsement mellan olika marknader. Metod: Vi har valt att göra en kvalitativ studie med induktiv ansats. Studien är baserad på semistrukturerade djupintervjuer med branschpersoner samt kulturellt insatta konsumenter. Därtill har vi även genomfört fokusgruppsdiskussioner med svenska konsumenter. Vi har sedan ställt det empiriska resultatet i relation med tidigare studier och valda teorier. Teoretiska perspektiv: Vårt teoretiska ramverk utgår huvudsakligen från teorier i celebrity endorsement, global marknadsföring och Hofstedes kulturella dimensioner. Empiri: Vår primärdata samlades in genom djupintervjuer med branschpersoner från reklambyråer och ett företag med erfarenhet och insikt i celebrity endorsement. Konsumenternas uppfattning erhöll vi genom två djupintervjuer samt två fokusgruppdiskussioner. Vi valde även att nyttja tidigare studier för att stärka och komplettera vår egen empiri. Slutsatser: Vi har konstaterat att det finns kulturella skillnader som påverkar effektiviteten av celebrity endorsement. Som en följd av detta ser vi att det är nödvändigt med en viss anpassning av celebrity endorsement när man riktar sig till konsumenter i olika kulturer. Framförallt i de fall ett företag går från att kommunicera med konsumenter i en maskulin kultur till att tilltala konsumenter i en feminin kultur. Graden av anpassning beror dock till stor del på vilket syfte företaget har med sin marknadsföringsstrategi.}}, author = {{Larsson, Sara and Wizander, Celine}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{En kändis resa över atlanten - En studie om kulturella faktorers inverkan på celebrity endorsement}}, year = {{2012}}, }