Cool story but it needs more Joseph Kony: En kvalitativ textanalys av den virala kampanjen Kony 2012
(2012) MKVK03 20121Media and Communication Studies
- Abstract (Swedish)
- Internet och sociala medier har ändrat spelreglerna för kommunikation vilket den virala kampanjen Kony 2012, som nådde 80 miljoner människor inom en vecka, blev ett exempel på. Men innebär det att deltagarna är lika engagerade som i mer traditionella kampanjer, och kan organisationer vända ett enorma digitala genomslag som kampanjer kan få genom sociala medier till verklig handling? Syftet med den här uppsatsen är att utifrån kampanjen Kony 2012 undersöka och försöka förstå och tolka hur dagens organisationer och rörelser arbetar för att engagera globalt och hur sociala medier och den kultur som finns på internet påverkar både det sätt avsändaren kommunicerar och interagerar med sina aktivister.
Metod: En kvalitativ textanalys av You... (More) - Internet och sociala medier har ändrat spelreglerna för kommunikation vilket den virala kampanjen Kony 2012, som nådde 80 miljoner människor inom en vecka, blev ett exempel på. Men innebär det att deltagarna är lika engagerade som i mer traditionella kampanjer, och kan organisationer vända ett enorma digitala genomslag som kampanjer kan få genom sociala medier till verklig handling? Syftet med den här uppsatsen är att utifrån kampanjen Kony 2012 undersöka och försöka förstå och tolka hur dagens organisationer och rörelser arbetar för att engagera globalt och hur sociala medier och den kultur som finns på internet påverkar både det sätt avsändaren kommunicerar och interagerar med sina aktivister.
Metod: En kvalitativ textanalys av You Tube filmen Kony 2012 och Facebooksidan Kony 2012.
Slutsats: Dissonansen mellan kommunikationen i You Tube filmen och Facebooksidan gjorde att kampanjen tappade i trovärdighet. Istället för genom Facebooksidan bjuda in aktivisterna till att vara delaktiga blev de ignorerade vilket gjorde att det skapades en arena där motståndare mot kampanjen fick större utrymme än supportrarna. Detta bidrog till att bilden av kampanjen som skapades över Facebooksidan blev den av en viral kampanj som misslyckades med att engagera sina digitala aktivister tillräckligt för att de skulle ta till handling. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2544043
- author
- Petersson, Maja LU
- supervisor
- organization
- course
- MKVK03 20121
- year
- 2012
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- sociala medier, Kony 2012, sociala rörelser, aktivism, slacktivism, Youtube, Facebook, Occupy, viral kampanj, välgörenhet, informationskampanjer
- language
- Swedish
- id
- 2544043
- date added to LUP
- 2012-09-04 11:45:41
- date last changed
- 2014-09-04 08:35:59
@misc{2544043, abstract = {{Internet och sociala medier har ändrat spelreglerna för kommunikation vilket den virala kampanjen Kony 2012, som nådde 80 miljoner människor inom en vecka, blev ett exempel på. Men innebär det att deltagarna är lika engagerade som i mer traditionella kampanjer, och kan organisationer vända ett enorma digitala genomslag som kampanjer kan få genom sociala medier till verklig handling? Syftet med den här uppsatsen är att utifrån kampanjen Kony 2012 undersöka och försöka förstå och tolka hur dagens organisationer och rörelser arbetar för att engagera globalt och hur sociala medier och den kultur som finns på internet påverkar både det sätt avsändaren kommunicerar och interagerar med sina aktivister. Metod: En kvalitativ textanalys av You Tube filmen Kony 2012 och Facebooksidan Kony 2012. Slutsats: Dissonansen mellan kommunikationen i You Tube filmen och Facebooksidan gjorde att kampanjen tappade i trovärdighet. Istället för genom Facebooksidan bjuda in aktivisterna till att vara delaktiga blev de ignorerade vilket gjorde att det skapades en arena där motståndare mot kampanjen fick större utrymme än supportrarna. Detta bidrog till att bilden av kampanjen som skapades över Facebooksidan blev den av en viral kampanj som misslyckades med att engagera sina digitala aktivister tillräckligt för att de skulle ta till handling.}}, author = {{Petersson, Maja}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Cool story but it needs more Joseph Kony: En kvalitativ textanalys av den virala kampanjen Kony 2012}}, year = {{2012}}, }