Den Gröna Elens Marknadsföring och Kommunikation
(2012) FEKN90 20121Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Studien fann att allt fler elföretag nuförtiden inte använder sig av grön
marknadsföring i någon större utsträckning. Företagen väljer bort att fokusera sin
marknadskommunikation på grön el, då de har slutat använda termer som ”grön” och
”miljövänligt” i sin kommunikation. Orsakerna till detta är att grön el inte längre är en
konkurrensfördel eftersom det har blivit en förutsättning på marknaden. Detta är resultatet
från en rad faktorer, däribland påtryckning från regeringen. Vidare finns det strikta lagar och
regler för hur företagen får uttrycka sig i sin marknadskommunikation vilket har resulterat i
att vissa termer och begrepp har slutat att användas, såsom ”grönt”. Samtidigt visar
konsumenterna skepticism mot ord som... (More) - Studien fann att allt fler elföretag nuförtiden inte använder sig av grön
marknadsföring i någon större utsträckning. Företagen väljer bort att fokusera sin
marknadskommunikation på grön el, då de har slutat använda termer som ”grön” och
”miljövänligt” i sin kommunikation. Orsakerna till detta är att grön el inte längre är en
konkurrensfördel eftersom det har blivit en förutsättning på marknaden. Detta är resultatet
från en rad faktorer, däribland påtryckning från regeringen. Vidare finns det strikta lagar och
regler för hur företagen får uttrycka sig i sin marknadskommunikation vilket har resulterat i
att vissa termer och begrepp har slutat att användas, såsom ”grönt”. Samtidigt visar
konsumenterna skepticism mot ord som ”grönt” och ”miljövänligt”. Vidare visar studien att
konsumenterna bryr sig mest om pris i frågan om vilken elprodukt man väljer att köpa.
Studien har även funnit att det högre pris som miljövänliga elprodukter har beror på till största
del av administrativa kostnader, något marknaden inte är medveten om. Studien har även
funnit att det existerar ett kunskapsglapp mellan elkonsumenterna och företagen vilket ger
upphov till att elkonsumenterna inte kan ta till sig kommunikationen och förstå budskapet.
Detta i sin tur gör att företagen förenklar sin kommunikation, vilket kan leda till
greenwashing, då företagen förenklar budskapet för mycket. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2740272
- author
- Larsson, Elin LU and Hansson, Henrik LU
- supervisor
- organization
- course
- FEKN90 20121
- year
- 2012
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Grön marknadsföringsmix, greenwashing, gröna konsumenten, företagskommunikation, företagsidentitet
- language
- Swedish
- id
- 2740272
- date added to LUP
- 2012-06-20 10:14:07
- date last changed
- 2012-06-20 10:14:07
@misc{2740272, abstract = {{Studien fann att allt fler elföretag nuförtiden inte använder sig av grön marknadsföring i någon större utsträckning. Företagen väljer bort att fokusera sin marknadskommunikation på grön el, då de har slutat använda termer som ”grön” och ”miljövänligt” i sin kommunikation. Orsakerna till detta är att grön el inte längre är en konkurrensfördel eftersom det har blivit en förutsättning på marknaden. Detta är resultatet från en rad faktorer, däribland påtryckning från regeringen. Vidare finns det strikta lagar och regler för hur företagen får uttrycka sig i sin marknadskommunikation vilket har resulterat i att vissa termer och begrepp har slutat att användas, såsom ”grönt”. Samtidigt visar konsumenterna skepticism mot ord som ”grönt” och ”miljövänligt”. Vidare visar studien att konsumenterna bryr sig mest om pris i frågan om vilken elprodukt man väljer att köpa. Studien har även funnit att det högre pris som miljövänliga elprodukter har beror på till största del av administrativa kostnader, något marknaden inte är medveten om. Studien har även funnit att det existerar ett kunskapsglapp mellan elkonsumenterna och företagen vilket ger upphov till att elkonsumenterna inte kan ta till sig kommunikationen och förstå budskapet. Detta i sin tur gör att företagen förenklar sin kommunikation, vilket kan leda till greenwashing, då företagen förenklar budskapet för mycket.}}, author = {{Larsson, Elin and Hansson, Henrik}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Den Gröna Elens Marknadsföring och Kommunikation}}, year = {{2012}}, }