Lärande genom Internet - Samspelet mellan Internet och engelsk språkfärdighet
(2012) PEDK01 20121Education
- Abstract (Swedish)
- Det digitala mediet internet används idag av många människor runt om i världen för att mätta deras egna kunskapsbegär. Vi har därför i denna uppsats undersökt hur stora förutsättningar Internet har som ett verktyg för lärande av engelska. De förutsättningar vi har tittat på är bland annat elevens och lärarens inställning till internet som pedagogiskt verktyg. Vi har också tittat på vad webben har att erbjuda för möjligheter i samband med det informella lärandet. Det specifika läroämnet vi har riktat in oss på är andraspråksinlärningen i svenska skolan. Vi anser att den institutionella miljön skulle kunna använda detta verktyg på ett mer effektivt sätt än den gör idag. Detta för att ge eleverna en större kunskapslusta, och då det blir mer... (More)
- Det digitala mediet internet används idag av många människor runt om i världen för att mätta deras egna kunskapsbegär. Vi har därför i denna uppsats undersökt hur stora förutsättningar Internet har som ett verktyg för lärande av engelska. De förutsättningar vi har tittat på är bland annat elevens och lärarens inställning till internet som pedagogiskt verktyg. Vi har också tittat på vad webben har att erbjuda för möjligheter i samband med det informella lärandet. Det specifika läroämnet vi har riktat in oss på är andraspråksinlärningen i svenska skolan. Vi anser att den institutionella miljön skulle kunna använda detta verktyg på ett mer effektivt sätt än den gör idag. Detta för att ge eleverna en större kunskapslusta, och då det blir mer och mer vanligt att använda internet i våra dagliga liv känns det också naturligt. Vi har med hjälp av en kvantitativ metodik framställt en enkät vilken delades ut till sammanlagt 70 elever på en gymnasieskola. Resultaten som har framkommit tyder på att majoriteten av eleverna som deltog i undersökningen spenderar mer än fyra timmar på internet dagligen. Få anser att internet inte har bidragit till deras aktuella engelskkunskaper, och många önskar att internet hade implementerats mer i deras engelskutbildning. Uppfattningen inom den diskurs vi behandlar är den att det behövs mer forskning inom ämnet. Bland annat en överblick kring begrepp som "informellt lärande". Det behövs också vidare forskning inriktad på hur man på ett bättre sätt kan implementera och ta vara på internets positiva aspekter i elevers språkutbildning i svenska skolan. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2740449
- author
- Bäck, Max LU and Tarland, Rasmus LU
- supervisor
- organization
- course
- PEDK01 20121
- year
- 2012
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- engelska, internet, informellt lärande, oavsiktligt lärande, självständigt lärande.
- language
- Swedish
- id
- 2740449
- date added to LUP
- 2012-06-21 08:03:31
- date last changed
- 2014-09-04 08:37:02
@misc{2740449, abstract = {{Det digitala mediet internet används idag av många människor runt om i världen för att mätta deras egna kunskapsbegär. Vi har därför i denna uppsats undersökt hur stora förutsättningar Internet har som ett verktyg för lärande av engelska. De förutsättningar vi har tittat på är bland annat elevens och lärarens inställning till internet som pedagogiskt verktyg. Vi har också tittat på vad webben har att erbjuda för möjligheter i samband med det informella lärandet. Det specifika läroämnet vi har riktat in oss på är andraspråksinlärningen i svenska skolan. Vi anser att den institutionella miljön skulle kunna använda detta verktyg på ett mer effektivt sätt än den gör idag. Detta för att ge eleverna en större kunskapslusta, och då det blir mer och mer vanligt att använda internet i våra dagliga liv känns det också naturligt. Vi har med hjälp av en kvantitativ metodik framställt en enkät vilken delades ut till sammanlagt 70 elever på en gymnasieskola. Resultaten som har framkommit tyder på att majoriteten av eleverna som deltog i undersökningen spenderar mer än fyra timmar på internet dagligen. Få anser att internet inte har bidragit till deras aktuella engelskkunskaper, och många önskar att internet hade implementerats mer i deras engelskutbildning. Uppfattningen inom den diskurs vi behandlar är den att det behövs mer forskning inom ämnet. Bland annat en överblick kring begrepp som "informellt lärande". Det behövs också vidare forskning inriktad på hur man på ett bättre sätt kan implementera och ta vara på internets positiva aspekter i elevers språkutbildning i svenska skolan.}}, author = {{Bäck, Max and Tarland, Rasmus}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Lärande genom Internet - Samspelet mellan Internet och engelsk språkfärdighet}}, year = {{2012}}, }