Läsbarhet i läroböcker: Hur kan sammanhanget i läroböcker och i informationstexter förtydligas för alla elever - andraspråkstalare såväl som förstaspråkstalare?
(2012) SVEK12 20121Division of Swedish, Danish, Icelandic, Public Service Interpreting and Translation
- Abstract (Swedish)
- Studien handlar om läsbarhet i samhällskunskapsböcker på gymnasienivå. Undersökningen studerar också läsbarheten i en informationstext. Läroböcker samt samhällsinformation bör ha ett språk som underlättar för läsaren att ta till sig innehållet. Det är viktigt inte minst för elever som läser svenska som andraspråk. Materialet som undersökningen baseras på utgörs av texter om Sveriges grundlagar från två läroböcker samt en text om grundlagarna från riksdagen. Texten från riksdagen vänder sig till människor som behöver information på enkel svenska. Syftet med undersökningen är att studera texter om grundlagarna utifrån utvalda kriterier på läsbarhet. Av den anledningen studeras olika faktorer som påverkar sammanhang och tydlighet i texterna.... (More)
- Studien handlar om läsbarhet i samhällskunskapsböcker på gymnasienivå. Undersökningen studerar också läsbarheten i en informationstext. Läroböcker samt samhällsinformation bör ha ett språk som underlättar för läsaren att ta till sig innehållet. Det är viktigt inte minst för elever som läser svenska som andraspråk. Materialet som undersökningen baseras på utgörs av texter om Sveriges grundlagar från två läroböcker samt en text om grundlagarna från riksdagen. Texten från riksdagen vänder sig till människor som behöver information på enkel svenska. Syftet med undersökningen är att studera texter om grundlagarna utifrån utvalda kriterier på läsbarhet. Av den anledningen studeras olika faktorer som påverkar sammanhang och tydlighet i texterna. Resultaten visar bland annat att alla texterna är relativt informationstäta vilket kan betyda att de blir svårlästa. En annan faktor som påverkar läsbarheten negativt är att texterna inte har särskilt många ord som förstärker sambandet mellan olika delar i texten. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2797300
- author
- Laczo, Eva LU
- supervisor
- organization
- course
- SVEK12 20121
- year
- 2012
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- andraspråkselever., läsbarhet, läroböcker
- language
- Swedish
- id
- 2797300
- date added to LUP
- 2012-06-18 15:40:35
- date last changed
- 2015-12-14 13:27:06
@misc{2797300, abstract = {{Studien handlar om läsbarhet i samhällskunskapsböcker på gymnasienivå. Undersökningen studerar också läsbarheten i en informationstext. Läroböcker samt samhällsinformation bör ha ett språk som underlättar för läsaren att ta till sig innehållet. Det är viktigt inte minst för elever som läser svenska som andraspråk. Materialet som undersökningen baseras på utgörs av texter om Sveriges grundlagar från två läroböcker samt en text om grundlagarna från riksdagen. Texten från riksdagen vänder sig till människor som behöver information på enkel svenska. Syftet med undersökningen är att studera texter om grundlagarna utifrån utvalda kriterier på läsbarhet. Av den anledningen studeras olika faktorer som påverkar sammanhang och tydlighet i texterna. Resultaten visar bland annat att alla texterna är relativt informationstäta vilket kan betyda att de blir svårlästa. En annan faktor som påverkar läsbarheten negativt är att texterna inte har särskilt många ord som förstärker sambandet mellan olika delar i texten.}}, author = {{Laczo, Eva}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Läsbarhet i läroböcker: Hur kan sammanhanget i läroböcker och i informationstexter förtydligas för alla elever - andraspråkstalare såväl som förstaspråkstalare?}}, year = {{2012}}, }