Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Läsbarhet i läroböcker: Hur kan sammanhanget i läroböcker och i informationstexter förtydligas för alla elever - andraspråkstalare såväl som förstaspråkstalare?

Laczo, Eva LU (2012) SVEK12 20121
Division of Swedish subjects, Danish, and Icelandic
Abstract (Swedish)
Studien handlar om läsbarhet i samhällskunskapsböcker på gymnasienivå. Undersökningen studerar också läsbarheten i en informationstext. Läroböcker samt samhällsinformation bör ha ett språk som underlättar för läsaren att ta till sig innehållet. Det är viktigt inte minst för elever som läser svenska som andraspråk. Materialet som undersökningen baseras på utgörs av texter om Sveriges grundlagar från två läroböcker samt en text om grundlagarna från riksdagen. Texten från riksdagen vänder sig till människor som behöver information på enkel svenska. Syftet med undersökningen är att studera texter om grundlagarna utifrån utvalda kriterier på läsbarhet. Av den anledningen studeras olika faktorer som påverkar sammanhang och tydlighet i texterna.... (More)
Studien handlar om läsbarhet i samhällskunskapsböcker på gymnasienivå. Undersökningen studerar också läsbarheten i en informationstext. Läroböcker samt samhällsinformation bör ha ett språk som underlättar för läsaren att ta till sig innehållet. Det är viktigt inte minst för elever som läser svenska som andraspråk. Materialet som undersökningen baseras på utgörs av texter om Sveriges grundlagar från två läroböcker samt en text om grundlagarna från riksdagen. Texten från riksdagen vänder sig till människor som behöver information på enkel svenska. Syftet med undersökningen är att studera texter om grundlagarna utifrån utvalda kriterier på läsbarhet. Av den anledningen studeras olika faktorer som påverkar sammanhang och tydlighet i texterna. Resultaten visar bland annat att alla texterna är relativt informationstäta vilket kan betyda att de blir svårlästa. En annan faktor som påverkar läsbarheten negativt är att texterna inte har särskilt många ord som förstärker sambandet mellan olika delar i texten. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Laczo, Eva LU
supervisor
organization
course
SVEK12 20121
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
andraspråkselever., läsbarhet, läroböcker
language
Swedish
id
2797300
date added to LUP
2012-06-18 15:40:35
date last changed
2015-12-14 13:27:06
@misc{2797300,
  abstract     = {{Studien handlar om läsbarhet i samhällskunskapsböcker på gymnasienivå. Undersökningen studerar också läsbarheten i en informationstext. Läroböcker samt samhällsinformation bör ha ett språk som underlättar för läsaren att ta till sig innehållet. Det är viktigt inte minst för elever som läser svenska som andraspråk. Materialet som undersökningen baseras på utgörs av texter om Sveriges grundlagar från två läroböcker samt en text om grundlagarna från riksdagen. Texten från riksdagen vänder sig till människor som behöver information på enkel svenska. Syftet med undersökningen är att studera texter om grundlagarna utifrån utvalda kriterier på läsbarhet. Av den anledningen studeras olika faktorer som påverkar sammanhang och tydlighet i texterna. Resultaten visar bland annat att alla texterna är relativt informationstäta vilket kan betyda att de blir svårlästa. En annan faktor som påverkar läsbarheten negativt är att texterna inte har särskilt många ord som förstärker sambandet mellan olika delar i texten.}},
  author       = {{Laczo, Eva}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Läsbarhet i läroböcker: Hur kan sammanhanget i läroböcker och i informationstexter förtydligas för alla elever - andraspråkstalare såväl som förstaspråkstalare?}},
  year         = {{2012}},
}