Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Optimera ett intranäts användarmedverkan - En kvalitativ studie om att säkerställa användningen av ett intranät

Wentzel, Jesper LU and Karlströmer, Johan (2012) SYSK02 20121
Department of Informatics
Abstract (Swedish)
Studien handlar om hur företag bör gå tillväga för att kunna säkerställa att ett intranät kommer att användas av dem tilltänka slutanvändarna. Det handlar inte enbart om att se till att intranätet faktiskt kommer att användas, utan även att det används på rätt sätt och att alla dess funktioner utnyttjas. För att samla in empirisk data har vi genomfört fyra intervjuer med personer som har erfarenheter av intranätsimplementationer. Genom en litteraturgenomgång kom vi fram till att intranät är ett högst väsentligt inslag i dagens moderna organisationer, men att dess användare sällan utnyttjar dess fulla kapacitet. Det är allt för vanligt att företag helt förlitar sig på tekniken och implementerar ett intranät utan att egentligen tänka på de... (More)
Studien handlar om hur företag bör gå tillväga för att kunna säkerställa att ett intranät kommer att användas av dem tilltänka slutanvändarna. Det handlar inte enbart om att se till att intranätet faktiskt kommer att användas, utan även att det används på rätt sätt och att alla dess funktioner utnyttjas. För att samla in empirisk data har vi genomfört fyra intervjuer med personer som har erfarenheter av intranätsimplementationer. Genom en litteraturgenomgång kom vi fram till att intranät är ett högst väsentligt inslag i dagens moderna organisationer, men att dess användare sällan utnyttjar dess fulla kapacitet. Det är allt för vanligt att företag helt förlitar sig på tekniken och implementerar ett intranät utan att egentligen tänka på de ”mjuka” delarna. Genom att gå in på djupet i fem stora icke-tekniska områden (implementation, User Experience, User Education, User Acceptance och Change Management) har vi i denna studie sökt svar på vad som bör göras för att säkerställa användningen. Genom våra intervjutillfällen har vi funnit att grunden för en lyckad implementation ligger i att kunden och leverantören måste bygga upp en god relation och skapa ett förtroende för varandra samt att analyser av slutanvändaren bör vara av högsta prioritet. Dock är det inte alltid lätt att uppnå i verkligheten, då för höga kostnader och företag med för lite kunskap om bl.a. User Experience och User Education inte är medvetna om dess oerhörda betydelse. Tekniken i sig har inget värde utan det är användaren som använder sig av tekniken som skapar värde, därför måste användarupplevelsen och utbildning prioriteras. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Wentzel, Jesper LU and Karlströmer, Johan
supervisor
organization
course
SYSK02 20121
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Intranät, implementation, User Experience, User Acceptance, User Education, Change Management
report number
INF12-023
language
Swedish
id
2797733
date added to LUP
2012-06-18 10:14:45
date last changed
2012-06-18 10:14:45
@misc{2797733,
  abstract     = {{Studien handlar om hur företag bör gå tillväga för att kunna säkerställa att ett intranät kommer att användas av dem tilltänka slutanvändarna. Det handlar inte enbart om att se till att intranätet faktiskt kommer att användas, utan även att det används på rätt sätt och att alla dess funktioner utnyttjas. För att samla in empirisk data har vi genomfört fyra intervjuer med personer som har erfarenheter av intranätsimplementationer. Genom en litteraturgenomgång kom vi fram till att intranät är ett högst väsentligt inslag i dagens moderna organisationer, men att dess användare sällan utnyttjar dess fulla kapacitet. Det är allt för vanligt att företag helt förlitar sig på tekniken och implementerar ett intranät utan att egentligen tänka på de ”mjuka” delarna. Genom att gå in på djupet i fem stora icke-tekniska områden (implementation, User Experience, User Education, User Acceptance och Change Management) har vi i denna studie sökt svar på vad som bör göras för att säkerställa användningen. Genom våra intervjutillfällen har vi funnit att grunden för en lyckad implementation ligger i att kunden och leverantören måste bygga upp en god relation och skapa ett förtroende för varandra samt att analyser av slutanvändaren bör vara av högsta prioritet. Dock är det inte alltid lätt att uppnå i verkligheten, då för höga kostnader och företag med för lite kunskap om bl.a. User Experience och User Education inte är medvetna om dess oerhörda betydelse. Tekniken i sig har inget värde utan det är användaren som använder sig av tekniken som skapar värde, därför måste användarupplevelsen och utbildning prioriteras.}},
  author       = {{Wentzel, Jesper and Karlströmer, Johan}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Optimera ett intranäts användarmedverkan - En kvalitativ studie om att säkerställa användningen av ett intranät}},
  year         = {{2012}},
}