Dold reklam i bloggar – Trovärdighetsproblematik i en bloggkontext
(2012) FEKH95 20121Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syfte: Syftet med uppsatsen är att ta reda på om och i så fall hur en bloggs trovärdighet som informationskälla påverkas när en läsare upplever att det från företag förekommer dold reklam på bloggen.
Teori: Teorin som ligger till grund för att tillsammans med empirin kunna analysera och dra slutsatser utifrån syfte och problemformulering är Word-of-mouth, Homofilitet, Sociala bindningar, Tribalism & Neo-tribalism. Dessa teorier ligger sedan till grund för en teoretisk analysmodell.
Metod: Uppsatsen utgår från en kvantitativ metod med en deduktiv ansats. Syftet är av förklarande karaktär.
Empiri: Det empiriska materialet bygger på en genomförd enkätundersökning som besvarats av tvåhundra personer.
Slutsatser: Utifrån analys av... (More) - Syfte: Syftet med uppsatsen är att ta reda på om och i så fall hur en bloggs trovärdighet som informationskälla påverkas när en läsare upplever att det från företag förekommer dold reklam på bloggen.
Teori: Teorin som ligger till grund för att tillsammans med empirin kunna analysera och dra slutsatser utifrån syfte och problemformulering är Word-of-mouth, Homofilitet, Sociala bindningar, Tribalism & Neo-tribalism. Dessa teorier ligger sedan till grund för en teoretisk analysmodell.
Metod: Uppsatsen utgår från en kvantitativ metod med en deduktiv ansats. Syftet är av förklarande karaktär.
Empiri: Det empiriska materialet bygger på en genomförd enkätundersökning som besvarats av tvåhundra personer.
Slutsatser: Utifrån analys av resultatet kan slutsatsen dras att bloggen försämrar sin trovärdighet vid exponering av dold reklam från företag i sina inlägg. Detta leder i sin tur att bloggen som en WOM-kanal och opinionsledare tappar i genomslagskraft. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2856781
- author
- Rousu, Lovisa LU ; Nilsson, Emelie LU and Persson, Julia LU
- supervisor
-
- Lars Carlman LU
- organization
- course
- FEKH95 20121
- year
- 2012
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Blogg, bloggläsare, dold reklam, trovärdighet
- language
- Swedish
- id
- 2856781
- date added to LUP
- 2012-07-02 11:29:25
- date last changed
- 2012-07-02 11:29:25
@misc{2856781, abstract = {{Syfte: Syftet med uppsatsen är att ta reda på om och i så fall hur en bloggs trovärdighet som informationskälla påverkas när en läsare upplever att det från företag förekommer dold reklam på bloggen. Teori: Teorin som ligger till grund för att tillsammans med empirin kunna analysera och dra slutsatser utifrån syfte och problemformulering är Word-of-mouth, Homofilitet, Sociala bindningar, Tribalism & Neo-tribalism. Dessa teorier ligger sedan till grund för en teoretisk analysmodell. Metod: Uppsatsen utgår från en kvantitativ metod med en deduktiv ansats. Syftet är av förklarande karaktär. Empiri: Det empiriska materialet bygger på en genomförd enkätundersökning som besvarats av tvåhundra personer. Slutsatser: Utifrån analys av resultatet kan slutsatsen dras att bloggen försämrar sin trovärdighet vid exponering av dold reklam från företag i sina inlägg. Detta leder i sin tur att bloggen som en WOM-kanal och opinionsledare tappar i genomslagskraft.}}, author = {{Rousu, Lovisa and Nilsson, Emelie and Persson, Julia}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Dold reklam i bloggar – Trovärdighetsproblematik i en bloggkontext}}, year = {{2012}}, }