Kognitiva processer i barns skrivande En jämförande studie av hand- och datorskrivna berättelser
(2009) LOGM81 20091Logopedics, Phoniatrics and Audiology
- Abstract (Swedish)
- Det övergripande syftet med denna studie var att undersöka skillnader i hand- och
datorskrivna berättelsers textkvalitet Förhoppningen var också att bidra till kartläggningen av
skrivprocessen hos barn. Totalt 29 barn, l O-Il år gamla med typisk språkutveckling, en del
enspråkiga och en del tvåspråkiga, fick skriva två berättelser var. Den ena berättelsen skrev de
för hand och den andra på dator. Samtidigt undersöktes deras handskrivningsförmåga och
tangentbordsskicklighet, samt deras stavningsförmåga och arbetsminne.
Resultaten visade att det inte fanns någon signifikant skillnad i textkvalitet mellan hand- och
datorskrivna berättelser. Däremot fanns det signifikanta samband mellan stavningsförmåga
och textkvalitet och mellan... (More) - Det övergripande syftet med denna studie var att undersöka skillnader i hand- och
datorskrivna berättelsers textkvalitet Förhoppningen var också att bidra till kartläggningen av
skrivprocessen hos barn. Totalt 29 barn, l O-Il år gamla med typisk språkutveckling, en del
enspråkiga och en del tvåspråkiga, fick skriva två berättelser var. Den ena berättelsen skrev de
för hand och den andra på dator. Samtidigt undersöktes deras handskrivningsförmåga och
tangentbordsskicklighet, samt deras stavningsförmåga och arbetsminne.
Resultaten visade att det inte fanns någon signifikant skillnad i textkvalitet mellan hand- och
datorskrivna berättelser. Däremot fanns det signifikanta samband mellan stavningsförmåga
och textkvalitet och mellan arbetsminne och textkvalitet Att ha god stavningsförmåga eller
hög arbetsminneskapacitet verkade i regel hänga samman med att man skrev bra texter.
Studien antyder att svenska tioåringar har en förhållandevis automatiserad förmåga att skriva
på tangentbord. Om datorer ska användas som bedömningsinstrument vid undersökningar av
barns skrivande, kan det emellertid vara lämpligt att först förhöra sig om tangentbordsvana
och om huruvida de barn som ska bedömas föredrar att skriva för hand eller på dator. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2862534
- author
- Lindström, Cecilia
- supervisor
-
- Åsa Wengelin LU
- Eva Wigforss LU
- organization
- course
- LOGM81 20091
- year
- 2009
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- language
- Swedish
- id
- 2862534
- date added to LUP
- 2012-07-16 14:27:43
- date last changed
- 2012-07-16 14:27:43
@misc{2862534, abstract = {{Det övergripande syftet med denna studie var att undersöka skillnader i hand- och datorskrivna berättelsers textkvalitet Förhoppningen var också att bidra till kartläggningen av skrivprocessen hos barn. Totalt 29 barn, l O-Il år gamla med typisk språkutveckling, en del enspråkiga och en del tvåspråkiga, fick skriva två berättelser var. Den ena berättelsen skrev de för hand och den andra på dator. Samtidigt undersöktes deras handskrivningsförmåga och tangentbordsskicklighet, samt deras stavningsförmåga och arbetsminne. Resultaten visade att det inte fanns någon signifikant skillnad i textkvalitet mellan hand- och datorskrivna berättelser. Däremot fanns det signifikanta samband mellan stavningsförmåga och textkvalitet och mellan arbetsminne och textkvalitet Att ha god stavningsförmåga eller hög arbetsminneskapacitet verkade i regel hänga samman med att man skrev bra texter. Studien antyder att svenska tioåringar har en förhållandevis automatiserad förmåga att skriva på tangentbord. Om datorer ska användas som bedömningsinstrument vid undersökningar av barns skrivande, kan det emellertid vara lämpligt att först förhöra sig om tangentbordsvana och om huruvida de barn som ska bedömas föredrar att skriva för hand eller på dator.}}, author = {{Lindström, Cecilia}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Kognitiva processer i barns skrivande En jämförande studie av hand- och datorskrivna berättelser}}, year = {{2009}}, }