Döva barns arbetsminne, läsande och skrivande
(2011) LOGM81 20111Logopedics, Phoniatrics and Audiology
- Abstract (Swedish)
- Syftet med föreliggande studie var att undersöka om arbetsminnet har samband med döva barns
läsning och skrivande. För ändamålet översattes Competing Language Processing Task (CLPT) till
teckenspråk för att genomföra en arbetsminnestestning på barnens förstaspråk. Deltagarna var en
grupp döva barn mellan12-15 år som hade vistats hela sin skoltid i teckenspråkiga miljöer.
Skrivandet utgick från bildberättelser genom ett skrivloggningsprogram (Scriptlog) där både
skrivprocessen och den färdiga texten bedömdes. Läsningen provades genom ett vanligt
läsförståelsetest. Arbetsminnet för de undersökta barnen låg i nivå med resultat som normalhörande
barn och barn med cochleaimplantat fått på samma test i en talad svensk version.
Skrivandet... (More) - Syftet med föreliggande studie var att undersöka om arbetsminnet har samband med döva barns
läsning och skrivande. För ändamålet översattes Competing Language Processing Task (CLPT) till
teckenspråk för att genomföra en arbetsminnestestning på barnens förstaspråk. Deltagarna var en
grupp döva barn mellan12-15 år som hade vistats hela sin skoltid i teckenspråkiga miljöer.
Skrivandet utgick från bildberättelser genom ett skrivloggningsprogram (Scriptlog) där både
skrivprocessen och den färdiga texten bedömdes. Läsningen provades genom ett vanligt
läsförståelsetest. Arbetsminnet för de undersökta barnen låg i nivå med resultat som normalhörande
barn och barn med cochleaimplantat fått på samma test i en talad svensk version.
Skrivandet bedömdes utifrån kriterier som antal ord, meningslängd, stavfel, grammatiska fel,
narrativ förmåga, procent pauser, editeringar och skrivhastighet. Inga av resultaten korrelerade
signifikant med arbetsminnesresultaten. Resultaten visar på att döva barn har samma
arbetsminneskapacitet som hörande. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2862713
- author
- Sandahl, Conny
- supervisor
- organization
- course
- LOGM81 20111
- year
- 2011
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- language
- Swedish
- id
- 2862713
- date added to LUP
- 2012-07-17 11:13:40
- date last changed
- 2012-07-17 11:13:40
@misc{2862713, abstract = {{Syftet med föreliggande studie var att undersöka om arbetsminnet har samband med döva barns läsning och skrivande. För ändamålet översattes Competing Language Processing Task (CLPT) till teckenspråk för att genomföra en arbetsminnestestning på barnens förstaspråk. Deltagarna var en grupp döva barn mellan12-15 år som hade vistats hela sin skoltid i teckenspråkiga miljöer. Skrivandet utgick från bildberättelser genom ett skrivloggningsprogram (Scriptlog) där både skrivprocessen och den färdiga texten bedömdes. Läsningen provades genom ett vanligt läsförståelsetest. Arbetsminnet för de undersökta barnen låg i nivå med resultat som normalhörande barn och barn med cochleaimplantat fått på samma test i en talad svensk version. Skrivandet bedömdes utifrån kriterier som antal ord, meningslängd, stavfel, grammatiska fel, narrativ förmåga, procent pauser, editeringar och skrivhastighet. Inga av resultaten korrelerade signifikant med arbetsminnesresultaten. Resultaten visar på att döva barn har samma arbetsminneskapacitet som hörande.}}, author = {{Sandahl, Conny}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Döva barns arbetsminne, läsande och skrivande}}, year = {{2011}}, }