Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Döva barns arbetsminne, läsande och skrivande

Sandahl, Conny (2011) LOGM81 20111
Logopedics, Phoniatrics and Audiology
Abstract (Swedish)
Syftet med föreliggande studie var att undersöka om arbetsminnet har samband med döva barns
läsning och skrivande. För ändamålet översattes Competing Language Processing Task (CLPT) till
teckenspråk för att genomföra en arbetsminnestestning på barnens förstaspråk. Deltagarna var en
grupp döva barn mellan12-15 år som hade vistats hela sin skoltid i teckenspråkiga miljöer.
Skrivandet utgick från bildberättelser genom ett skrivloggningsprogram (Scriptlog) där både
skrivprocessen och den färdiga texten bedömdes. Läsningen provades genom ett vanligt
läsförståelsetest. Arbetsminnet för de undersökta barnen låg i nivå med resultat som normalhörande
barn och barn med cochleaimplantat fått på samma test i en talad svensk version.
Skrivandet... (More)
Syftet med föreliggande studie var att undersöka om arbetsminnet har samband med döva barns
läsning och skrivande. För ändamålet översattes Competing Language Processing Task (CLPT) till
teckenspråk för att genomföra en arbetsminnestestning på barnens förstaspråk. Deltagarna var en
grupp döva barn mellan12-15 år som hade vistats hela sin skoltid i teckenspråkiga miljöer.
Skrivandet utgick från bildberättelser genom ett skrivloggningsprogram (Scriptlog) där både
skrivprocessen och den färdiga texten bedömdes. Läsningen provades genom ett vanligt
läsförståelsetest. Arbetsminnet för de undersökta barnen låg i nivå med resultat som normalhörande
barn och barn med cochleaimplantat fått på samma test i en talad svensk version.
Skrivandet bedömdes utifrån kriterier som antal ord, meningslängd, stavfel, grammatiska fel,
narrativ förmåga, procent pauser, editeringar och skrivhastighet. Inga av resultaten korrelerade
signifikant med arbetsminnesresultaten. Resultaten visar på att döva barn har samma
arbetsminneskapacitet som hörande. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Sandahl, Conny
supervisor
organization
course
LOGM81 20111
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
language
Swedish
id
2862713
date added to LUP
2012-07-17 11:13:40
date last changed
2012-07-17 11:13:40
@misc{2862713,
  abstract     = {{Syftet med föreliggande studie var att undersöka om arbetsminnet har samband med döva barns
läsning och skrivande. För ändamålet översattes Competing Language Processing Task (CLPT) till
teckenspråk för att genomföra en arbetsminnestestning på barnens förstaspråk. Deltagarna var en
grupp döva barn mellan12-15 år som hade vistats hela sin skoltid i teckenspråkiga miljöer.
Skrivandet utgick från bildberättelser genom ett skrivloggningsprogram (Scriptlog) där både
skrivprocessen och den färdiga texten bedömdes. Läsningen provades genom ett vanligt
läsförståelsetest. Arbetsminnet för de undersökta barnen låg i nivå med resultat som normalhörande
barn och barn med cochleaimplantat fått på samma test i en talad svensk version.
Skrivandet bedömdes utifrån kriterier som antal ord, meningslängd, stavfel, grammatiska fel,
narrativ förmåga, procent pauser, editeringar och skrivhastighet. Inga av resultaten korrelerade
signifikant med arbetsminnesresultaten. Resultaten visar på att döva barn har samma
arbetsminneskapacitet som hörande.}},
  author       = {{Sandahl, Conny}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Döva barns arbetsminne, läsande och skrivande}},
  year         = {{2011}},
}