Muntlig narrativ förmåga hos barn med typisk språkutveckling - en undersökning av berättande hos barn i år 3 och 4 i relation till arbetsminne, läsförståelse och lexikala förmågor
(2007) LOGM81 20071Logopedics, Phoniatrics and Audiology
- Abstract (Swedish)
- Studier har visat att det finns ett samband mellan muntlig narrativ förmåga och andra språkliga
förmågor såsom språkförståelse, lexikala förmågor och läsförståelse samt mellan muntlig narrativ
förmåga och arbetsminne.
Syftet med föreliggande studie var att undersöka muntlig narrativ förmåga hos barn med typisk
språkutveckling i grundskolans år tre och fyra och relatera olika aspekter av denna förmåga till test
som mätte ordmobilisering, lexikal organisation, läsförståelse, fonologiskt korttidsminne och
komplext verbalt arbetsminne. De aspekter av den narrativa förmågan som studerades var
innehållsstruktur, produktivitet, tidsåtgång, lexikal variation/produktivitet samt två mått på
syntaktisk komplexitet (antal samordningar inom... (More) - Studier har visat att det finns ett samband mellan muntlig narrativ förmåga och andra språkliga
förmågor såsom språkförståelse, lexikala förmågor och läsförståelse samt mellan muntlig narrativ
förmåga och arbetsminne.
Syftet med föreliggande studie var att undersöka muntlig narrativ förmåga hos barn med typisk
språkutveckling i grundskolans år tre och fyra och relatera olika aspekter av denna förmåga till test
som mätte ordmobilisering, lexikal organisation, läsförståelse, fonologiskt korttidsminne och
komplext verbalt arbetsminne. De aspekter av den narrativa förmågan som studerades var
innehållsstruktur, produktivitet, tidsåtgång, lexikal variation/produktivitet samt två mått på
syntaktisk komplexitet (antal samordningar inom yttranden i relation till antal yttranden samt antal
bisatser i relation till antal yttranden). Ytterligare något som var av intresse var huruvida aspekterna
på berättande korrelerade sinsemellan, samt om det fanns inbördes samband mellan resultaten på de
olika testen.
Endast ett signifikant samband erhölls när det gällde samband mellan aspekter på den muntliga
narrativa förmågan och resultaten på tester: Poäng avseende innehållsstruktur i barnens berättelser
korrelerade signifikant med resultatet på det test som mätte lexikal organisation. Förutom denna
korrelation erhölls flera signifikanta korrelationer mellan aspekterna på den muntliga narrativa
förmågan. Bland annat erhölls signifikanta samband mellan produktivitet, innehållsstruktur och
tidsåtgång. Dessutom korrelerade antal samordningar per yttrande med antal innehållsstrukturpoäng
per yttrande. Även mellan vissa av testen fanns signifikanta samband. De test som mätte lexikal
organisation, fonologiskt korttidsminne och läsförståelse uppvisade signifikanta samband med
varandra. Läsförståelsetestet korrelerade även med det test som mätte snabb ordmobilisering. Snabb
ordmobilisering korrelerade vidare med det test som mätte komplext verbalt arbetsminne. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2862773
- author
- Berglund, Elin
- supervisor
- organization
- course
- LOGM81 20071
- year
- 2007
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- language
- Swedish
- id
- 2862773
- date added to LUP
- 2012-07-17 14:34:42
- date last changed
- 2012-07-17 14:34:42
@misc{2862773, abstract = {{Studier har visat att det finns ett samband mellan muntlig narrativ förmåga och andra språkliga förmågor såsom språkförståelse, lexikala förmågor och läsförståelse samt mellan muntlig narrativ förmåga och arbetsminne. Syftet med föreliggande studie var att undersöka muntlig narrativ förmåga hos barn med typisk språkutveckling i grundskolans år tre och fyra och relatera olika aspekter av denna förmåga till test som mätte ordmobilisering, lexikal organisation, läsförståelse, fonologiskt korttidsminne och komplext verbalt arbetsminne. De aspekter av den narrativa förmågan som studerades var innehållsstruktur, produktivitet, tidsåtgång, lexikal variation/produktivitet samt två mått på syntaktisk komplexitet (antal samordningar inom yttranden i relation till antal yttranden samt antal bisatser i relation till antal yttranden). Ytterligare något som var av intresse var huruvida aspekterna på berättande korrelerade sinsemellan, samt om det fanns inbördes samband mellan resultaten på de olika testen. Endast ett signifikant samband erhölls när det gällde samband mellan aspekter på den muntliga narrativa förmågan och resultaten på tester: Poäng avseende innehållsstruktur i barnens berättelser korrelerade signifikant med resultatet på det test som mätte lexikal organisation. Förutom denna korrelation erhölls flera signifikanta korrelationer mellan aspekterna på den muntliga narrativa förmågan. Bland annat erhölls signifikanta samband mellan produktivitet, innehållsstruktur och tidsåtgång. Dessutom korrelerade antal samordningar per yttrande med antal innehållsstrukturpoäng per yttrande. Även mellan vissa av testen fanns signifikanta samband. De test som mätte lexikal organisation, fonologiskt korttidsminne och läsförståelse uppvisade signifikanta samband med varandra. Läsförståelsetestet korrelerade även med det test som mätte snabb ordmobilisering. Snabb ordmobilisering korrelerade vidare med det test som mätte komplext verbalt arbetsminne.}}, author = {{Berglund, Elin}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Muntlig narrativ förmåga hos barn med typisk språkutveckling - en undersökning av berättande hos barn i år 3 och 4 i relation till arbetsminne, läsförståelse och lexikala förmågor}}, year = {{2007}}, }