Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Pragmatisk språkstörning? Reliabilitet och validitet hos den svenska versionen av CCC, Children's Communication Checklist

Andersson, Karin and Westman, Karin (2002) LOGM81 20021
Logopedics, Phoniatrics and Audiology
Abstract (Swedish)
Pragmatisk språkstörning innebär svårigheter att använda språket i ett socialt samspel.
Kliniskt kan det vara svårt att identifiera barn med pragmatisk språkstörning eftersom barnets
svårigheter ofta varierar beroende på i vilken situation det befinner sig. Formella test är därfår
av begränsad nytta när det gäller att identifiera pragmatiska problem. Professor Dorothy
Bishop, University of Oxford, har utvecklat en enkät ror bedömning av barns kommunikation,
Children's Communikation Checklist (CCC) (Bishop 1998). Syftet med enkäten är att
bedöma barnets kommunikativa beteenden genom att fårsöka fånga de intryck barnet gör på
de personer som dagligen träffar barnet. A v sikten är att enkäten ska användas av lärare och
andra... (More)
Pragmatisk språkstörning innebär svårigheter att använda språket i ett socialt samspel.
Kliniskt kan det vara svårt att identifiera barn med pragmatisk språkstörning eftersom barnets
svårigheter ofta varierar beroende på i vilken situation det befinner sig. Formella test är därfår
av begränsad nytta när det gäller att identifiera pragmatiska problem. Professor Dorothy
Bishop, University of Oxford, har utvecklat en enkät ror bedömning av barns kommunikation,
Children's Communikation Checklist (CCC) (Bishop 1998). Syftet med enkäten är att
bedöma barnets kommunikativa beteenden genom att fårsöka fånga de intryck barnet gör på
de personer som dagligen träffar barnet. A v sikten är att enkäten ska användas av lärare och
andra pedagoger, i samarbete med logoped och psykolog, får att identifiera barn med
pragmatisk språkstörning. CCC översattes till svenska och syftet med vår studie var att
undersöka den svenska översättningens reliabilitet och validitet. Pedagoger på skolor i Skåne
gjorde bedömningar utifrån CCC-enkäten av barn som de ansåg ha språkliga och/eller
kommunikativa svårigheter. De gjorde även bedömningar av barn som de ansåg ha normal
språkutveckling. För barnen med språkliga och/eller kommunikativa svårigheter utförde två
olika pedagoger, utifrån CCC-enkäten, var sin bedömning av ett och samma barn. I studien
ingick 37 barn som enligt pedagogerna hade språkliga ochfeller kommunikativa svårigheter
och 28 barn som hade normal språkutveckling. Barnen var mellan sex och nio år. Den slutsats
vi drar av våra resultat är att CCC-enkäten är ett reliabelt instrument får att fånga
kommunikativa och språkliga svårigheter som kan vara svåra att identifiera med traditionella
tal- och språkbedönmingar. CCC-enkätens validitet kan dock inte beräknas eftersom
variansen, d v s spridningen i poäng, får barnen med normal språkutveckling är mycket liten.
Trots att fårfrågan om medverkan gjordes vid ca 200 skolor kom ett relativt litet antal barn att
ingå i vår studie och ytterligare studier vore av stort värde. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Andersson, Karin and Westman, Karin
supervisor
organization
course
LOGM81 20021
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
language
Swedish
id
2964860
date added to LUP
2012-07-25 11:24:04
date last changed
2012-07-25 11:24:04
@misc{2964860,
  abstract     = {{Pragmatisk språkstörning innebär svårigheter att använda språket i ett socialt samspel.
Kliniskt kan det vara svårt att identifiera barn med pragmatisk språkstörning eftersom barnets
svårigheter ofta varierar beroende på i vilken situation det befinner sig. Formella test är därfår
av begränsad nytta när det gäller att identifiera pragmatiska problem. Professor Dorothy
Bishop, University of Oxford, har utvecklat en enkät ror bedömning av barns kommunikation,
Children's Communikation Checklist (CCC) (Bishop 1998). Syftet med enkäten är att
bedöma barnets kommunikativa beteenden genom att fårsöka fånga de intryck barnet gör på
de personer som dagligen träffar barnet. A v sikten är att enkäten ska användas av lärare och
andra pedagoger, i samarbete med logoped och psykolog, får att identifiera barn med
pragmatisk språkstörning. CCC översattes till svenska och syftet med vår studie var att
undersöka den svenska översättningens reliabilitet och validitet. Pedagoger på skolor i Skåne
gjorde bedömningar utifrån CCC-enkäten av barn som de ansåg ha språkliga och/eller
kommunikativa svårigheter. De gjorde även bedömningar av barn som de ansåg ha normal
språkutveckling. För barnen med språkliga och/eller kommunikativa svårigheter utförde två
olika pedagoger, utifrån CCC-enkäten, var sin bedömning av ett och samma barn. I studien
ingick 37 barn som enligt pedagogerna hade språkliga ochfeller kommunikativa svårigheter
och 28 barn som hade normal språkutveckling. Barnen var mellan sex och nio år. Den slutsats
vi drar av våra resultat är att CCC-enkäten är ett reliabelt instrument får att fånga
kommunikativa och språkliga svårigheter som kan vara svåra att identifiera med traditionella
tal- och språkbedönmingar. CCC-enkätens validitet kan dock inte beräknas eftersom
variansen, d v s spridningen i poäng, får barnen med normal språkutveckling är mycket liten.
Trots att fårfrågan om medverkan gjordes vid ca 200 skolor kom ett relativt litet antal barn att
ingå i vår studie och ytterligare studier vore av stort värde.}},
  author       = {{Andersson, Karin and Westman, Karin}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Pragmatisk språkstörning? Reliabilitet och validitet hos den svenska versionen av CCC, Children's Communication Checklist}},
  year         = {{2002}},
}