Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Vem ska bestämma gruppens sammansättning? En kvantitativ studie om gruppsammansättning inför grupparbete

Kiö, Suzanne LU (2012) PSYK01 20121
Department of Psychology
Abstract (Swedish)
I dagens skola är grupparbete en vanlig undervisningsform. Diskussionen om grupparbete har länge varit av intresse hos både socialpsykologiska- som utbildningsforskare. Då grupparbeten idag är så pass vanliga syftar denna studie till att undersöka vilken gruppsammansättning som ger eleverna den bästa förutsättningen för en bra inlärning. I undersökningen genomförs ett experiment med elever studerande vid en gymnasieskola i en kommun i Mellansverige. Eleverna i den ena klassen har slumpmässigt delats in i en grupp om fyra - tilldelad grupp. I den andra klassen har eleverna själva valt vilka tre andra de ville arbeta tillsammans med och har där med utgjort grupperingen självvald grupp. Eleverna fick i sina grupper läsa, diskutera och... (More)
I dagens skola är grupparbete en vanlig undervisningsform. Diskussionen om grupparbete har länge varit av intresse hos både socialpsykologiska- som utbildningsforskare. Då grupparbeten idag är så pass vanliga syftar denna studie till att undersöka vilken gruppsammansättning som ger eleverna den bästa förutsättningen för en bra inlärning. I undersökningen genomförs ett experiment med elever studerande vid en gymnasieskola i en kommun i Mellansverige. Eleverna i den ena klassen har slumpmässigt delats in i en grupp om fyra - tilldelad grupp. I den andra klassen har eleverna själva valt vilka tre andra de ville arbeta tillsammans med och har där med utgjort grupperingen självvald grupp. Eleverna fick i sina grupper läsa, diskutera och analysera material om ADHD och testades därefter i ett förhör. Resultaten i förhören har jämförts och visade på ett signifikant högre resultat för de elever som ingick i grupperingen med tilldelade grupper. Studien undersökte även en annan aspekt som med hjälp av en utvärdering undersökte hur eleverna uppfattade grupparbetet. Endast i en av fem frågor skiljde sig grupperna statistiskt signifikant åt och även där var det den tilldelade grupperingen som gav ett bättre resultat . Den frågan handlade om hur eleven upplevt sin egen prestation. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Kiö, Suzanne LU
supervisor
organization
course
PSYK01 20121
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Gruppsammansättning, Grupparbete, Tilldelad grupp, självvald grupp
language
Swedish
id
2970792
date added to LUP
2012-09-27 14:48:01
date last changed
2012-09-27 14:48:01
@misc{2970792,
  abstract     = {{I dagens skola är grupparbete en vanlig undervisningsform. Diskussionen om grupparbete har länge varit av intresse hos både socialpsykologiska- som utbildningsforskare. Då grupparbeten idag är så pass vanliga syftar denna studie till att undersöka vilken gruppsammansättning som ger eleverna den bästa förutsättningen för en bra inlärning. I undersökningen genomförs ett experiment med elever studerande vid en gymnasieskola i en kommun i Mellansverige. Eleverna i den ena klassen har slumpmässigt delats in i en grupp om fyra - tilldelad grupp. I den andra klassen har eleverna själva valt vilka tre andra de ville arbeta tillsammans med och har där med utgjort grupperingen självvald grupp. Eleverna fick i sina grupper läsa, diskutera och analysera material om ADHD och testades därefter i ett förhör. Resultaten i förhören har jämförts och visade på ett signifikant högre resultat för de elever som ingick i grupperingen med tilldelade grupper. Studien undersökte även en annan aspekt som med hjälp av en utvärdering undersökte hur eleverna uppfattade grupparbetet. Endast i en av fem frågor skiljde sig grupperna statistiskt signifikant åt och även där var det den tilldelade grupperingen som gav ett bättre resultat . Den frågan handlade om hur eleven upplevt sin egen prestation.}},
  author       = {{Kiö, Suzanne}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Vem ska bestämma gruppens sammansättning? En kvantitativ studie om gruppsammansättning inför grupparbete}},
  year         = {{2012}},
}