Jakten på tillgänglighet
(2012) FEKH95 20121Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syfte: Studien syftar till att ta reda på vilka faktorer företagen anser centrala vid olika beslut om lokalisering av butiker för dagligvaruhandel av livsmedel.
Vidare utforskas om befintlig teori inom området används, explicit eller implicit, för lokaliseringsbeslut inom dagligvaruhandel.
Slutligen presenterar studien slutsatser om hur företag med hjälp av existerande teori kan uppnå framgångsrika lokaliseringsbeslut.
Metod: Studien är en fallstudie på ICA, Coop, Axfood och Bergendahls lokaliseringsbeslut av nya livsmedelsbutiker. En kvalitativ forskningsstrategi har kombinerats med induktiv ansats.
Teoretiska perspektiv: Bid rent-teorin, analysmetoder för lokaliseringsbeslut: checklistanalys, analog metod, gravitationsanalys,... (More) - Syfte: Studien syftar till att ta reda på vilka faktorer företagen anser centrala vid olika beslut om lokalisering av butiker för dagligvaruhandel av livsmedel.
Vidare utforskas om befintlig teori inom området används, explicit eller implicit, för lokaliseringsbeslut inom dagligvaruhandel.
Slutligen presenterar studien slutsatser om hur företag med hjälp av existerande teori kan uppnå framgångsrika lokaliseringsbeslut.
Metod: Studien är en fallstudie på ICA, Coop, Axfood och Bergendahls lokaliseringsbeslut av nya livsmedelsbutiker. En kvalitativ forskningsstrategi har kombinerats med induktiv ansats.
Teoretiska perspektiv: Bid rent-teorin, analysmetoder för lokaliseringsbeslut: checklistanalys, analog metod, gravitationsanalys, regressionsanalys och finansiell analys.
Empiri: Det empiriska materialet utgörs av semistrukturerade intervjuer med etableringschefer på ICA, Coop, Axfood och Bergendahls.
Resultat: Spår av Bid rent-teorin kan identifieras i företagens lokaliseringsbeslut, men teorin används inte explicit. Centrala faktorer vid lokalisering är tillgänglighet, människoflöden, konkurrens och priser för mark och hyra. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/3049756
- author
- Rönnels, Kristoffer LU ; Hagenfeldt, Gustav and Langåssve, Sara
- supervisor
- organization
- alternative title
- En kvalitativ fallstudie av lokaliseringsbeslut i den svenska livsmedelsbranschen.
- course
- FEKH95 20121
- year
- 2012
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Dagligvaruhandel, livsmedel, lokalisering, beslutsfaktorer, analysmetoder
- language
- Swedish
- id
- 3049756
- date added to LUP
- 2012-09-05 16:34:42
- date last changed
- 2012-09-05 16:34:42
@misc{3049756, abstract = {{Syfte: Studien syftar till att ta reda på vilka faktorer företagen anser centrala vid olika beslut om lokalisering av butiker för dagligvaruhandel av livsmedel. Vidare utforskas om befintlig teori inom området används, explicit eller implicit, för lokaliseringsbeslut inom dagligvaruhandel. Slutligen presenterar studien slutsatser om hur företag med hjälp av existerande teori kan uppnå framgångsrika lokaliseringsbeslut. Metod: Studien är en fallstudie på ICA, Coop, Axfood och Bergendahls lokaliseringsbeslut av nya livsmedelsbutiker. En kvalitativ forskningsstrategi har kombinerats med induktiv ansats. Teoretiska perspektiv: Bid rent-teorin, analysmetoder för lokaliseringsbeslut: checklistanalys, analog metod, gravitationsanalys, regressionsanalys och finansiell analys. Empiri: Det empiriska materialet utgörs av semistrukturerade intervjuer med etableringschefer på ICA, Coop, Axfood och Bergendahls. Resultat: Spår av Bid rent-teorin kan identifieras i företagens lokaliseringsbeslut, men teorin används inte explicit. Centrala faktorer vid lokalisering är tillgänglighet, människoflöden, konkurrens och priser för mark och hyra.}}, author = {{Rönnels, Kristoffer and Hagenfeldt, Gustav and Langåssve, Sara}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Jakten på tillgänglighet}}, year = {{2012}}, }