Organisationen och omvärlden- En fallstudie av ett kollektivtrafikföretags strategiska kommunikation på Facebook
(2012) SKOM12 20121Department of Strategic Communication
- Abstract (Swedish)
- Syftet med föreliggande uppsats är att beskriva, analysera och förstå ett samtida kollektivtrafikföretags kommunikation på Facebook. Genom en kvalitativ textanalys kan jag visa att asymmetrisk och symmetrisk kommunikation förekommer på Facebook, trots att Västtrafik menar att de har en dialog. Genom intervjuer med medarbetare på Västtrafik har det framkommit att inlägg utesluts, om de inte uppnår diskursen om konstruktiv dialog. Därmed är det i realiteten problematiskt att ständigt upprätthålla en reell dialog, då Västtrafik inte kan ge svar på alla frågor. Intervjuer visar på att Västtrafik har en närvaro på Facebook utifrån tre övergripande förklaringar; att nå organisationsmål om lättillgänglighet och lyhördhet, att andra... (More)
- Syftet med föreliggande uppsats är att beskriva, analysera och förstå ett samtida kollektivtrafikföretags kommunikation på Facebook. Genom en kvalitativ textanalys kan jag visa att asymmetrisk och symmetrisk kommunikation förekommer på Facebook, trots att Västtrafik menar att de har en dialog. Genom intervjuer med medarbetare på Västtrafik har det framkommit att inlägg utesluts, om de inte uppnår diskursen om konstruktiv dialog. Därmed är det i realiteten problematiskt att ständigt upprätthålla en reell dialog, då Västtrafik inte kan ge svar på alla frågor. Intervjuer visar på att Västtrafik har en närvaro på Facebook utifrån tre övergripande förklaringar; att nå organisationsmål om lättillgänglighet och lyhördhet, att andra kollektivtrafikföretag finns på Facebook samt möjligheten att bruka kanalen som omvärldsanalys. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/3052404
- author
- Brage, Hanna LU
- supervisor
- organization
- course
- SKOM12 20121
- year
- 2012
- type
- H2 - Master's Degree (Two Years)
- subject
- keywords
- Västtrafik, Asymmetrisk kommunikation, Symmetrisk kommunikation, Facebook, Dialog.
- language
- Swedish
- id
- 3052404
- date added to LUP
- 2019-07-05 09:18:52
- date last changed
- 2019-07-05 09:18:52
@misc{3052404, abstract = {{Syftet med föreliggande uppsats är att beskriva, analysera och förstå ett samtida kollektivtrafikföretags kommunikation på Facebook. Genom en kvalitativ textanalys kan jag visa att asymmetrisk och symmetrisk kommunikation förekommer på Facebook, trots att Västtrafik menar att de har en dialog. Genom intervjuer med medarbetare på Västtrafik har det framkommit att inlägg utesluts, om de inte uppnår diskursen om konstruktiv dialog. Därmed är det i realiteten problematiskt att ständigt upprätthålla en reell dialog, då Västtrafik inte kan ge svar på alla frågor. Intervjuer visar på att Västtrafik har en närvaro på Facebook utifrån tre övergripande förklaringar; att nå organisationsmål om lättillgänglighet och lyhördhet, att andra kollektivtrafikföretag finns på Facebook samt möjligheten att bruka kanalen som omvärldsanalys.}}, author = {{Brage, Hanna}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Organisationen och omvärlden- En fallstudie av ett kollektivtrafikföretags strategiska kommunikation på Facebook}}, year = {{2012}}, }