Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Skapar kundstyrning lönsamhet och utveckling i ett transportföretag?

Lindblad, Filip and Jeraeus, Johan (2012)
Department of Service Studies
Abstract (Swedish)
Logistik som konkurrenskraft blir allt viktigare på dagens marknader, vilket medför att logistikföretagen idag erbjuder en bredare service än vad som gjorts tidigare. Vårt syfte är att undersöka problematiken mellan att erbjuda en hög servicenivå och att inneha en kostnadseffektiv organisation. Vi har valt att använda oss av en fallstudie på ett intermodalt transportföretag. Denna organisation har studerats under cirka fem månader och intervjuer och observationer med medarbetare, ledning, kunder och leverantörer genomförts. I uppsatsen finns också två referensföretag vilka har undersökts via intervjuer. Utöver dessa empiriska har vi studier utfört en litteraturstudie inom logistik och service. Våra slutsatser är att höga kundkrav kan ge... (More)
Logistik som konkurrenskraft blir allt viktigare på dagens marknader, vilket medför att logistikföretagen idag erbjuder en bredare service än vad som gjorts tidigare. Vårt syfte är att undersöka problematiken mellan att erbjuda en hög servicenivå och att inneha en kostnadseffektiv organisation. Vi har valt att använda oss av en fallstudie på ett intermodalt transportföretag. Denna organisation har studerats under cirka fem månader och intervjuer och observationer med medarbetare, ledning, kunder och leverantörer genomförts. I uppsatsen finns också två referensföretag vilka har undersökts via intervjuer. Utöver dessa empiriska har vi studier utfört en litteraturstudie inom logistik och service. Våra slutsatser är att höga kundkrav kan ge både en positiv och negativ effekt på lönsamhet och utveckling. Nyckelfaktorn till att ha en effektiv tjänsteproduktion och en hög servicenivå är att inneha en bra intern kommunikation tillsammans med ett kontinuerligt förbättrings- och utvecklingsarbete. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Lindblad, Filip and Jeraeus, Johan
supervisor
organization
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
service, logistik, intermodal, transport, intern effektivitet, intern kommunikation, tjänsteproduktion, konkurrenskraft
language
Swedish
id
3226282
date added to LUP
2012-12-06 00:00:00
date last changed
2018-10-18 10:24:47
@misc{3226282,
  abstract     = {{Logistik som konkurrenskraft blir allt viktigare på dagens marknader, vilket medför att logistikföretagen idag erbjuder en bredare service än vad som gjorts tidigare. Vårt syfte är att undersöka problematiken mellan att erbjuda en hög servicenivå och att inneha en kostnadseffektiv organisation. Vi har valt att använda oss av en fallstudie på ett intermodalt transportföretag. Denna organisation har studerats under cirka fem månader och intervjuer och observationer med medarbetare, ledning, kunder och leverantörer genomförts. I uppsatsen finns också två referensföretag vilka har undersökts via intervjuer. Utöver dessa empiriska har vi studier utfört en litteraturstudie inom logistik och service. Våra slutsatser är att höga kundkrav kan ge både en positiv och negativ effekt på lönsamhet och utveckling. Nyckelfaktorn till att ha en effektiv tjänsteproduktion och en hög servicenivå är att inneha en bra intern kommunikation tillsammans med ett kontinuerligt förbättrings- och utvecklingsarbete.}},
  author       = {{Lindblad, Filip and Jeraeus, Johan}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Skapar kundstyrning lönsamhet och utveckling i ett transportföretag?}},
  year         = {{2012}},
}