Identitetsskapande genom skor - En studie om individers konsumtion i relation till deras identitetsskapande
(2013) MKVA21 20122Media and Communication Studies
- Abstract (Swedish)
- Den här uppsatsen syftar till att undersöka hur skor fungerar som identitetsskapare hos individer.
Uppsatsens titel är: Identitetsskapande genom skor – En studie om individers konsumtion i
relation till deras identitetsskapande. Författarna till uppsatsen heter Sebastian Hallenius och
Tomas Jermer och studerar Medie- och kommunikationsvetenskap på Institutionen för
kommunikation och medier vid Lunds universitet.
För att svara på frågeställningen i vår uppsats har vi med hjälp av kvalitativa intervjuer med sex
studenter, undersökt hur skokonsumenters attityder och värderingar till identitetsskapande
förhåller sig. Med hjälp av en intervjuguide följde våra intervjuer olika teman som utformades i
enlighet med våra teoretiska... (More) - Den här uppsatsen syftar till att undersöka hur skor fungerar som identitetsskapare hos individer.
Uppsatsens titel är: Identitetsskapande genom skor – En studie om individers konsumtion i
relation till deras identitetsskapande. Författarna till uppsatsen heter Sebastian Hallenius och
Tomas Jermer och studerar Medie- och kommunikationsvetenskap på Institutionen för
kommunikation och medier vid Lunds universitet.
För att svara på frågeställningen i vår uppsats har vi med hjälp av kvalitativa intervjuer med sex
studenter, undersökt hur skokonsumenters attityder och värderingar till identitetsskapande
förhåller sig. Med hjälp av en intervjuguide följde våra intervjuer olika teman som utformades i
enlighet med våra teoretiska perspektiv.
För att analysera vårt material har vi applicerat teorier om varumärkesgemenskaper och
identitetsskapande genom kläder. Slutsatserna som vi kan dra kring frågeställningen är att vi kan
se att det finns ett samband mellan konsumtion av skor och identitetsskapandet. Skorna används
som ett verktyg för att förmedla attityder och värderingar och hjälper till i skapandet av
individens identitet. Vi kan också se att skorna används av individer för att passa in gruppers
normer. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/3358424
- author
- Hallenius, Sebastian LU and Jermer, Tomas LU
- supervisor
- organization
- course
- MKVA21 20122
- year
- 2013
- type
- L2 - 2nd term paper (old degree order)
- subject
- keywords
- skor, konsumtion, identitet, varumärke, kläder, identitetsskapande, gruppidentitet
- language
- Swedish
- id
- 3358424
- date added to LUP
- 2013-01-24 13:00:52
- date last changed
- 2014-09-04 08:35:59
@misc{3358424, abstract = {{Den här uppsatsen syftar till att undersöka hur skor fungerar som identitetsskapare hos individer. Uppsatsens titel är: Identitetsskapande genom skor – En studie om individers konsumtion i relation till deras identitetsskapande. Författarna till uppsatsen heter Sebastian Hallenius och Tomas Jermer och studerar Medie- och kommunikationsvetenskap på Institutionen för kommunikation och medier vid Lunds universitet. För att svara på frågeställningen i vår uppsats har vi med hjälp av kvalitativa intervjuer med sex studenter, undersökt hur skokonsumenters attityder och värderingar till identitetsskapande förhåller sig. Med hjälp av en intervjuguide följde våra intervjuer olika teman som utformades i enlighet med våra teoretiska perspektiv. För att analysera vårt material har vi applicerat teorier om varumärkesgemenskaper och identitetsskapande genom kläder. Slutsatserna som vi kan dra kring frågeställningen är att vi kan se att det finns ett samband mellan konsumtion av skor och identitetsskapandet. Skorna används som ett verktyg för att förmedla attityder och värderingar och hjälper till i skapandet av individens identitet. Vi kan också se att skorna används av individer för att passa in gruppers normer.}}, author = {{Hallenius, Sebastian and Jermer, Tomas}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Identitetsskapande genom skor - En studie om individers konsumtion i relation till deras identitetsskapande}}, year = {{2013}}, }