Alla vill ha samma typ av annorlunda saker - En studie kring identitetsskapande värden och ideal i inredningsbloggar
(2013) MKVK01 20122Media and Communication Studies
- Abstract (Swedish)
- Uppsatsens titel: “Alla vill ha samma typ av annorlunda saker” – en studie kring identitetsskapande värden i inredningsbloggar
Ämne/Kurs: MKVK04, Kandidatkurs i medie- & kommunikations- vetenskap. Institutionen för kommunikation och medier, Lunds Universitet.
Författare: Sophia Maule
Handledare: Johan Jarlbrink
Syfte: Syftet med undersökningen är att undersöka och analysera identitetsskapande värden och ideal kring konsumtion så som de förmedlas i inrednings-bloggar.
Metod: Undersökningen utfördes med en kvalitativ ansats, där den huvudsakliga metoden utgjordes av en semiotiskt inspirerad text- och bildanalys.
Resultat: Min studie visar att inredningsbloggarna fungerar som en slags statusreferens och vägvisare för individen i... (More) - Uppsatsens titel: “Alla vill ha samma typ av annorlunda saker” – en studie kring identitetsskapande värden i inredningsbloggar
Ämne/Kurs: MKVK04, Kandidatkurs i medie- & kommunikations- vetenskap. Institutionen för kommunikation och medier, Lunds Universitet.
Författare: Sophia Maule
Handledare: Johan Jarlbrink
Syfte: Syftet med undersökningen är att undersöka och analysera identitetsskapande värden och ideal kring konsumtion så som de förmedlas i inrednings-bloggar.
Metod: Undersökningen utfördes med en kvalitativ ansats, där den huvudsakliga metoden utgjordes av en semiotiskt inspirerad text- och bildanalys.
Resultat: Min studie visar att inredningsbloggarna fungerar som en slags statusreferens och vägvisare för individen i konsumtions- samhället. Bloggarna förmedlar en mängd ideal där vikten av att vara unik kan ses som utmärkande. Detta framstår dock som paradoxalt då studien visar att bloggerskorna i slutändan konsumerar och presenterar likvärdiga saker. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/3358763
@misc{3358763, abstract = {{Uppsatsens titel: “Alla vill ha samma typ av annorlunda saker” – en studie kring identitetsskapande värden i inredningsbloggar Ämne/Kurs: MKVK04, Kandidatkurs i medie- & kommunikations- vetenskap. Institutionen för kommunikation och medier, Lunds Universitet. Författare: Sophia Maule Handledare: Johan Jarlbrink Syfte: Syftet med undersökningen är att undersöka och analysera identitetsskapande värden och ideal kring konsumtion så som de förmedlas i inrednings-bloggar. Metod: Undersökningen utfördes med en kvalitativ ansats, där den huvudsakliga metoden utgjordes av en semiotiskt inspirerad text- och bildanalys. Resultat: Min studie visar att inredningsbloggarna fungerar som en slags statusreferens och vägvisare för individen i konsumtions- samhället. Bloggarna förmedlar en mängd ideal där vikten av att vara unik kan ses som utmärkande. Detta framstår dock som paradoxalt då studien visar att bloggerskorna i slutändan konsumerar och presenterar likvärdiga saker.}}, author = {{Maule, Sophia}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Alla vill ha samma typ av annorlunda saker - En studie kring identitetsskapande värden och ideal i inredningsbloggar}}, year = {{2013}}, }