Ensembleledning i folkmusik: Lärares syn på arbetet med blandade ensembler
(2012)Malmö Academy of Music
- Abstract
- Title: Teachers’ thoughts of ensemble leading in folk music with mixed instrument groups.
The research question is: How do some experienced teachers describe what is important with their work as a teacher in a folkmusic ensemble? The 5 main themes being asked about are folkmusic and folkmusic ensemble as a method, what is important for teaching in folk music ensemble concerning aim and goals, methods in relation to harmony/melody, methods in mixed instrument groups, group dynamics. The result is that there are no borders to which kind of settings they can teach. One characteristic with folk music is that you very fast in the process can get to the point of making music together as an ensemble. Folk music is also special in that the... (More) - Title: Teachers’ thoughts of ensemble leading in folk music with mixed instrument groups.
The research question is: How do some experienced teachers describe what is important with their work as a teacher in a folkmusic ensemble? The 5 main themes being asked about are folkmusic and folkmusic ensemble as a method, what is important for teaching in folk music ensemble concerning aim and goals, methods in relation to harmony/melody, methods in mixed instrument groups, group dynamics. The result is that there are no borders to which kind of settings they can teach. One characteristic with folk music is that you very fast in the process can get to the point of making music together as an ensemble. Folk music is also special in that the melody leads the music, and the accompaniment has to follow. All instrumentalists have to know the melody. The answers from the informants can be concluded as an aim to extend their own and their students’ discretionary power. (Less) - Abstract (Swedish)
- En undersökning av lärares tankar om ensembleledning i folkmusik med blandade instrumentgrupper. Undersökningen syftar till att ge en inblick i hur några ensembleledare i folkmusik tänker om undervisning i blandade instrumentgrupper utifrån 5 huvudteman: folkmusiken och folkmusikensemble som metod, mål och syfte med undervisningen, undervisningsmetoder och praktiskt genomförande, relationen mellan komp, melodi och arrangemang, ledarrollen och det sociala samspelet. Undersökningen består av 5 kvalitativa intervjuer med yrkesverksamma ensemblelärare. Resultatet är att det inte finns några gränser för vilken slags ensemblesammansättning man kan undervisa, eftersom folkmusiken inte har några givna ramar i den form som här undersöks. Fördelen... (More)
- En undersökning av lärares tankar om ensembleledning i folkmusik med blandade instrumentgrupper. Undersökningen syftar till att ge en inblick i hur några ensembleledare i folkmusik tänker om undervisning i blandade instrumentgrupper utifrån 5 huvudteman: folkmusiken och folkmusikensemble som metod, mål och syfte med undervisningen, undervisningsmetoder och praktiskt genomförande, relationen mellan komp, melodi och arrangemang, ledarrollen och det sociala samspelet. Undersökningen består av 5 kvalitativa intervjuer med yrkesverksamma ensemblelärare. Resultatet är att det inte finns några gränser för vilken slags ensemblesammansättning man kan undervisa, eftersom folkmusiken inte har några givna ramar i den form som här undersöks. Fördelen med folkmusik är att man snabbt kan komma till ett gemensamt musicerande. Folkmusiken utgår alltid från melodin. Det är därför viktigt att alla instrumentalister i ensemblen kan melodin, då alla komp, riff och arrangemang utgår från melodin. Intervjusvaren kan sammanfattas till att lärarnas undervisning syftar till att utöka sitt eget och sina elevers handlingsutrymme, både musikaliskt och socialt. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/3561662
- author
- Nordin, Lina
- supervisor
-
- Jens Ideland LU
- organization
- year
- 2012
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Ensemble, folkmusic, instrument, folkmusic ensemble, ensemble method, discretionary power, folkmusik, folkmusikensemble, ensembleledning, folkmusikmetodik, handlingsutrymme
- language
- Swedish
- id
- 3561662
- date added to LUP
- 2013-03-05 10:57:10
- date last changed
- 2013-03-05 10:57:10
@misc{3561662, abstract = {{Title: Teachers’ thoughts of ensemble leading in folk music with mixed instrument groups. The research question is: How do some experienced teachers describe what is important with their work as a teacher in a folkmusic ensemble? The 5 main themes being asked about are folkmusic and folkmusic ensemble as a method, what is important for teaching in folk music ensemble concerning aim and goals, methods in relation to harmony/melody, methods in mixed instrument groups, group dynamics. The result is that there are no borders to which kind of settings they can teach. One characteristic with folk music is that you very fast in the process can get to the point of making music together as an ensemble. Folk music is also special in that the melody leads the music, and the accompaniment has to follow. All instrumentalists have to know the melody. The answers from the informants can be concluded as an aim to extend their own and their students’ discretionary power.}}, author = {{Nordin, Lina}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Ensembleledning i folkmusik: Lärares syn på arbetet med blandade ensembler}}, year = {{2012}}, }